Pozycjonowanie stron www

Z każdą chwilą w Internecie pojawia się coraz więcej treści. Powstają nowe strony, blogi i sklepy. Co powinno się zatem zrobić, aby dotrzeć do potencjalnego klienta?

Pozycjonowanie stron www 1

Z każdą chwilą w Internecie pojawia się coraz więcej treści. Powstają nowe strony, blogi i sklepy. Niektóre całkowicie unikalne, inne z kolei oferujące bardzo zbliżone usługi lub produkty. Wszystkie walczą o uwagę odbiorcy. Co powinno się zatem zrobić, aby dotrzeć do potencjalnego klienta? W jaki sposób wyróżnić swoją witrynę na tle ogromnej konkurencji? Odpowiedź na te pytania stanowi pozycjonowanie.

Pozycjonowanie – co to w ogóle jest?

Najprostszym sposobem, aby wyszukać coś w sieci, jest skorzystanie z wyszukiwarki (np. najpopularniejszej w Polsce Google). Po wpisaniu w interfejsie interesującego nas hasła wyświetla się lista stron, która jest z nim w jakiś sposób powiązana.

To, jakie witryny (i w jakiej kolejności) zostaną wyświetlone na ekranie naszego komputera zależy od tego, jak zostały ocenione przez wyznaczone do tego zadania algorytmy. Upraszczając, im lepiej powiązana z danym hasłem jest witryna, tym wyżej będzie wyświetlać się w wyszukiwarce. A im wyższą pozycję zajmie, tym większa szansa, że zwróci na siebie uwagę użytkowników Internetu.

Istnieją pewne kryteria, na podstawie których roboty indeksujące dokonują oceny poszczególnych witryn. Dostosowanie do nich swojej strony www pozytywnie wpływa na zajmowaną przez nią pozycję. Tym samym, zwiększa się jej widoczność w sieci, co zwykle bezpośrednio przekłada się na wzrost sprzedaży oferowanych produktów i usług.

W skrócie pozycjonowanie jest więc działalnością, która ma na celu zapewnienie witrynom pożądanych pozycji w wyszukiwarkach i uczynienie ich maksymalnie widocznymi dla internautów.

Pozycjonowanie a SEO

SEO to akronim pochodzący od anglojęzycznej frazy Search Engine Optimization, którą zwykle przekłada się jako „optymalizację dla wyszukiwarek internetowych”. Choć SEO jest terminem znacznie szerszym niż pozycjonowanie (ponieważ opisuje wszystkie czynności, które polegają na dopasowaniu danej witryny do wymagań wyszukiwarki zarówno pod kątem technicznym, jak i treściowym), oba w polskich publikacjach zwykle stosowane są zamiennie. Tak będzie także w tym artykule.

Na czym polega SEO?

Oceniając daną stronę internetową, obecne algorytmy indeksujące biorą pod uwagę nie tylko stopień jej nasycenia hasłem (słowem kluczowym lub z języka angielskiego keyword), ale również to, czy jest funkcjonalna i wartościowa dla użytkowników.

Pozbawione przejrzystości witryny publikujące powtarzającą się (albo, co gorsze, skradzioną) treść i zawierające mnóstwo błędów nie są przyjazne dla internautów, dlatego otrzymują niskie oceny i spadają w rankingu. Aby zapewnić stronie widoczność i odpowiednią pozycję, należy zatem dbać o jej wysoką jakość.

Słowa kluczowe

Choć pozycjonowanie większości osób kojarzy się ze słowami (lub frazami) kluczowymi, współcześnie nie wystarczy po prostu nasycić nimi danej strony, aby przesunęła się ku górze indeksu. Niemniej, bez poruszenia kwestii tzw. keywords, ten artykuł nie mógłby zostać uznany za kompletny.

Aby wyjaśnić, czym jest słowo kluczowe, najprościej ponownie odwołać się do korzystania z interfejsu wyszukiwarki. Na dobrą sprawę, za frazę kluczową można uznać wszystko, co wpiszesz w Google, np. „kino Poznań”, „buty na lato” czy „karmienie kota”. Jak już wiesz, strony, które wyświetlą się na Twoim ekranie będą mniej lub bardziej powiązane z użytymi przez Ciebie hasłami. Można więc bezpiecznie założyć, że znajdą się wśród nich repertuary kin, sklepy obuwnicze oraz poradniki dotyczące żywienia kotów.

Jeszcze kilka lat temu wystarczało, aby witryna zawierała odpowiednio dużo powiązanych z tematem fraz kluczowych (np. dla hasła „karmienie kota”: „BARF”, „puszka dla kota”, „sucha karma”, nazwy popularnych marek produkujących karmy itp.), a istniała duża szansa, że zajmie pożądaną pozycję w rankingu wyszukiwarki. Oczywiście, wielu twórców stron i webmasterów skwapliwie korzystało z tej strategii, przyczyniając się do zalewania sieci powtarzalną i na dłuższą metę mało użyteczną treścią.

W pewnym momencie Google postanowiło ukrócić ten proceder poprzez wdrożenie szeregu aktualizacji mających na celu wyeliminowanie bezwartościowych witryn (przynajmniej z pierwszych kilkudziesięciu miejsc rankingu). W tym celu pojawiły się zaawansowane roboty dokładnie weryfikujące zawartość stron internetowych, które na bieżąco przesuwają je na liście wyświetleń w zależności od uzyskanej oceny.

Jeśli jednak obecnie nie wystarczy już po prostu wypełniać publikacji frazami kluczowymi, to w jaki sposób budować widoczność witryny? Tutaj z pomocą przychodzi koncepcja E-A-T.

Koncepcja E-A-T

Kolejne litery skrótu pochodzą od następujących angielskich słów: Expertise (Wiedza), Authoritativeness (autorytet) oraz Trustworthiness (wiarygodność). W tym artykule nie mamy miejsca na zagłębianie się w niuanse i skomplikowane szczegóły, dlatego przedstawimy poszczególne składniki akronimu w sposób ogólny:

Wiedza – treści publikowane na stronach www powinny być rzetelne i użyteczne

Autorytet – bezpośrednio wiąże się z rzetelnością. Ukazanie na stronie uzyskanych certyfikatów i zdobytych nagród, a nawet zamieszczanie informacji o odbytych kursach zdecydowanie sprzyja tworzeniu autorytetu

Zaufanie – aby zajmować dobre miejsce w rankingu Google, strony nie mogą publikować fake newsów, skradzionych treści i nierzetelnych informacji, które zawierają błędy. Na budowanie zaufania pozytywnie wpływa również odwoływanie się do autorytetów i publikacji naukowych

Jak widać, dobrze oceniana strona powinna zawierać wyłącznie sprawdzone i pożyteczne treści niezawierające błędów i nieprawdziwych informacji. Wszystko, co jest na niej publikowane, musi być także całkowicie unikalne, gdyż Google surowo karze za plagiatowanie.

Korzyści płynące z pozycjonowania

Tak, jak zostało to przez nas wspomniane na początku tego artykułu, dobrze pozycjonująca się w rankingach wyszukiwarek strona jest bardziej widoczna dla użytkowników Internetu. Widoczność bezpośrednio przekłada się na wzrost liczby odwiedzających, a co za tym idzie – na wzrost liczby klientów.

To jednak nie jedyne zalety wynikające z zajmowania czołowych pozycji w indeksach wyszukiwarek. Dzięki dobrej ocenie algorytmów można zdobyć pozycję lidera w branży. Z kolei będąc rozpoznawalnym, zyskuje się przewagę nad konkurencją.

Ostatecznie, widoczność można wykorzystać także do poszerzania świadomości swojej marki. Większa świadomość przekłada się na większe zaufanie klientów, a większe zaufanie skutkuje większą ilością kupowanych produktów i składanych zapytań ofertowych.

Uogólniając, korzyści płynące z pozycjonowania to sieć naczyń połączonych, które wzajemnie się wzmacniają. Zawsze jednak wiążą się ze wzrostem zysków.

W jaki sposób skutecznie pozycjonować?

Po zapoznaniu się z niniejszym artykułem być może kusi Cię samodzielnie przerobienie swojej strony internetowej. Oczywiście, jest to możliwe, zwykle jednak bardzo pracochłonne. Biorąc pod uwagę fakt, że wyszukiwarki bezustannie się doskonalą i co jakiś czas wprowadzają pozornie niewidoczne aktualizacje, nie wystarczy po prostu dostosować swojej witryny do teraźniejszej sytuacji, ale również (aby zwiększyć swoją konkurencyjność) zaprojektować ją w taki sposób, by była pozytywnie oceniana przez algorytmy, które pojawią się dopiero w przyszłości.

Nic więc dziwnego, że optymalizacja stron pod kątem działania wyszukiwarek wymaga wielu umiejętności i doświadczenia. Nie warto się łudzić, że nauczy się tego po przeczytaniu zaledwie kilku artykułów i poradników. Aby zaoszczędzić swój czas i pieniądze, a także zyskać gwarancję skuteczności podjętych działań, najlepiej zwrócić się do agencji pozycjonującej, która zajmuje ugruntowaną pozycję na rynku. Jedną z takich firm jest bez wątpienia Pirk Spark: https://pirkspark.pl/pl/. Zatrudnieni w niej specjaliści SEO, dzięki ogromnemu doświadczeniu i eksperckiej wiedzy, dostosują Twoją stronę www do oczekiwań użytkowników i współczesnych wyszukiwarek, a tym samym z pewnością zapewnią jej czołową pozycję w rankingu.

Wpisy promowane

Wydarzenia

Brak Patronatów

Najnowsze wpisy

Scroll to Top