Preply.com: na świecie nie ma zbyt wielu dobrych platform dla korepetytorów [startup]

Opublikowano: 18 listopada 2015. Kategoria: Startupy. Tagi:

Startupy zajmujące się szeroko rozumianą edukacją wymagają sporych nakładów – nie tylko finansowych niezbędnych na rozpoczęcie działalności, ale również merytorycznych niezbędnych do utrzymania wysokiego poziomu materiałów. Czym chce zaskoczyć Preply.com?

Jak opiszecie swój projekt w 100 słowach?

Nauka języków to inwestycja, która zwraca się przez całe życie – teraz dzięki Preply.com może być łatwiejsza niż myślisz. Preply to platforma do wyszukiwania korepetytorów na całym świecie, prowadzących indywidualne kursy w domu lub online. Ukraiński startup ruszył w marcu 2013 roku. Zespół Preply z akceleratora EastLabs w Kijowie trafił do Bostonu, aby rozwijać ideę online tutoringu. Dziś Preply to zgrany zespół, pracujący nad świetnym rozwiązaniem. Jesteśmy gotowi, aby wystawić nasz projekt i model biznesowy na próbę na jednym z najbardziej perspektywicznych rynków w Europie – w Polsce.

preply

Skąd pomysł?

Zainspirowały mnie moje własne doświadczenia – kiedy chciałem zacząć się uczyć obcego języka, miałem problemy ze znalezieniem odpowiedniego kursu.

Jak wygląda Wasz zespół? W jakim stopniu korzystacie z usług firm zewnętrznych? 

W tej chwili nasz zespół liczy ponad piętnaście osób. Wśród nich trzech założycieli Preply – specjalistów w dziedzinie online marketingu, programowania i projektowania produktu. Zatrudniamy też sześciu marketerów i czterech deweloperów. Jesteśmy mocno skoncentrowani na rozwijaniu produktu i jego dystrybucji.

Największym wyzwaniem jest dla nas dostosowanie modelu biznesowego do nowych rynków, na które wchodzimy.
Wierzymy w przepis na idealny startup zaproponowany przez Dave’a McClure’a, założyciela 500 Startups, geeka, inwestora, byłego programisty i przedsiębiorcy, okazjonalnego bloggera i marketingowego nerda. Mamy prawdziwy dream team, który zawiera trzy najważniejsze składniki udanego biznesu: hakera, lidera i projektanta. Nasz CTO jest hakerem w dobrym tego słowa znaczeniu: tworzy własność intelektualną, je, śpi i oddycha kodem. Ja jestem liderem (CEO), tym, który buduje zespół, zarządza projektami i aktualizuje model biznesowy. Mam też oko na finanse, koszty i statystyki użytkowników, odpowiadam za kontakty z inwestorami. Jem, śpię i oddycham modelem biznesowym. Natomiast nasz główny projektant podąża za najlepszymi praktykami w budowaniu identyfikacji wizualnej marki, UX i architekturą informacji. Oczywiście je, śpi i oddycha designem.
Oraz last but not least, każda osoba w naszym teamie ma do wypełnienia bardzo ważne zadanie. Ponieważ to ludzie tworzą biznes, a każdy, nawet najmniejszy sukces składa się na ogólny efekt, który osiągniemy.

Co jest Waszym atutem? Jaki problem rozwiązujecie? 

Preply.com ma dwa zasadnicze plusy:
1. Skutecznie rozwiązaliśmy problem dostępności korepetytora dla ucznia. Kiedyś, żeby wziąć lekcje u świetnego korepetytora w Stanach Zjednoczonych trzeba było kupić bilet na samolot, postarać się o wizę i rzeczywiście przemieścić się na inny kontynent. Preply ułatwia ten proces, proponując korepetycje online oraz zaawansowaną wyszukiwarkę korepetytorów.
2. Sprawiamy, że każdego stać na naukę. Po pierwsze – nie ma już potrzeby fizycznego przemieszczania się po świecie. Po drugie – użytkownicy mają możliwość wyszukania korepetytorów z regionów (miast, czy nawet krajów), gdzie koszt korepetycji tej samej jakości będzie dużo niższy.

Kto jest Waszą najważniejszą konkurencją? Jakie widzicie bariery w rozwijaniu Waszego projektu? 

Nie ma zbyt wielu naprawdę dobrych platform tego typu na świecie. Jest kilku mocnych graczy w Stanach Zjednoczonych i Rosji. Podobne platformy w Polsce, czy innych europejskich państwach są dość ograniczone i właśnie dlatego tutaj jesteśmy. Co najważniejsze: nie ma jednego, wielkiego gracza, który rządziłby tym rynkiem w skali globalnej.

Największym wyzwaniem jest dla nas dostosowanie modelu biznesowego do nowych rynków, na które wchodzimy. Dla przykładu, w regionie WNP nasz social media marketing jest na bardzo wysokim poziomie, mimo to ledwo przystaje do standardów panujących w krajach Europy Zachodniej. Dlatego staramy się planować wszystkie procesy, przyjmując globalny punkt widzenia.

 

Jaki macie model biznesowy i do kogo chcecie docierać? 

Głównym wyznacznikiem sukcesu dla większości startupów jest szybki napływ nowych klientów.
Tak, szczególnie na zasadach wymiany świadczeń, na przykład moglibyśmy wejść we współpracę z wydawnictwem, które przygotowuje e-booki dla studentów oraz nauczycieli. Za bardzo przydatne dla rozwoju biznesu uważamy też funkcjonowanie w różnych inkubatorach przedsiębiorczości.
Model biznesowy opiera się na podobnych założeniach, jak na przykład Airbnb – dostawca usługi płaci niewielką prowizję właścicielowi platformy, za pośrednictwem której usługa znajdzie odbiorcę. W przypadku Preply.com korepetytor płaci procentową prowizję od udzielonej lekcji lub subskrypcji (cyklu lekcji).

Najbardziej zależy nam na zainteresowaniu jak największej ilości studentów i uczniów, a więc osób najbardziej zainteresowanych nauką języków obcych. Każdy użytkownik znajdzie odpowiedni dla siebie sposób odbywania lekcji – znajdzie korepetytora w swojej okolicy, żeby spotkać się z nim tradycyjnie lub online, za pośrednictwem komunikatora Skype.

Jak definiujecie swój cel biznesowy na najbliższe pół roku?

W najbliższych miesiącach planujemy wejście na inne europejskie rynki. Głównym wyznacznikiem sukcesu dla większości startupów jest szybki napływ nowych klientów. Będziemy więc kontynuować intensywne pozyskiwanie zarówno korepetytorów, jak i uczniów w platformie Preply.com

Jakie są Wasze plany rozwojowe?

Naszym głównym celem jest w tej chwili umocnienie pozycji na aktualnych rynkach i zostanie liderem w Polsce. Sprawdzamy też możliwości wprowadzenia do platformy przedmiotów innych niż języki obce, objętych programem szkolnym lub wynikających z zainteresowań uczniów.

Wszystkich zainteresowanych przedstawieniem swojego projektu na łamach e-biznes.pl w ramach cyklu „Pokaż swój #startup” zapraszamy do wypełnienia formularza na e-biznes.pl/startup.

Sylwester KozakPreply.com: na świecie nie ma zbyt wielu dobrych platform dla korepetytorów [startup]

Podziel się!

O autorze

Sylwester Kozak

Facebook Twitter Google+

Specjalista w zakresie marketingu opartego o promocję wiedzy i doświadczenia. Aktywnie prowadzi własne jak i zlecone serwisy internetowe. Przygotowuje koncepcje biznesowe i analizy rynkowe nowych projektów. Ma praktyczne doświadczenie z zakresu promocji, eCommerce, e-PR, SEO, SEM i prowadzenia projektów internetowych.