Rozróżnianie marki od brandu: praktyczny przewodnik

Czym różni się marka od brandu? To pytanie zadaje sobie wiele osób, najczęściej z powodu zapożyczeń z języka angielskiego oraz wprowadzenia nowych definicji. Gdyby zapytać losowo wybrane osoby, co oznaczają pojęcia – marka i brand, większość odpowiedziałaby, że to samo. Ale czy rzeczywiście tak jest? Czy ich definicje się nie pokrywają? Jak budować silną pozycję obydwu pojęć?

Wprowadzenie do koncepcji

Wysoka jakość produktu, nowoczesny design, chwytliwe hasło, ciekawe logo, przyciągająca wzrok reklama – to elementy niezbędne do skutecznej sprzedaży. Ale postrzegana wartość produktu zależy również od siły marki, która za nim stoi. Aby ją wypracować, potrzeba włożyć w to niemały wysiłek.

Definicja marki

Marka, jako element który towarzyszy nam stale w naszej codzienności, jest znana każdemu, niezależnie od tego, czy zajmuje się on prowadzeniem firmy, czy jest typowym konsumentem. A to dlatego, że codziennie korzystamy z produktów różnych marek, których twórcy zabiegają o naszą uwagę. Marka to nic innego jak werbalny bądź graficzny sposób oznaczenia produktu lub usługi. Dlatego wszelkie symbole graficzne i nazwy nadawane konkretnym towarom, w celu ich wyróżnienia i rozpoznania nazywamy marką. Celem marki jest oznaczenie towaru, tak by przypisać sobie jego autorstwo i tym samym ustrzec się przed podróbkami.

Definicja brandu

Słowo brand w prostym tłumaczeniu na język polski oznacza markę i dlatego często obydwa pojęcia traktowane są równoznacznie. Jednak definicja brandu jest zdecydowanie szersza i co ważne zawiera w sobie markę. Brand to świadomość marki, czyli cały system idei, wyobrażeń i oczekiwań jakie mamy wobec marki. Jest to obietnica złożona klientom, mówiąca o tym, że kupując produkty danej marki, wybiorą zarówno korzyści, jakich oczekują (na przykład wysoka jakość, atrakcyjna cena), jak i wartości, które podzielają (prawo do niezależności, radość, budowanie bliskich relacji z rodziną).

Kluczowe różnice

Choć marka i brand oznaczają inne pojęcia i nie powinno używać się ich zamiennie, są one jednak ze sobą związane. Brand to nie tylko kreowanie wizerunku marki, to także zarządzanie nim w sposób spójny, rzetelny i atrakcyjny. Celem brandu jest systematyczne budowanie wartości i lojalności wśród konsumentów, a to bezpośrednio przekłada się na sukces, jaki firma może odnieść na rynku. Bez brandu nie uda się zbudować silnej marki, a brand bez marki traci sens bytu.

Znaczenie dla biznesu

Rozróżnianie marki od brandu: praktyczny przewodnik 1

Ważnymi elementami brandu jest logo, elementy wizualne, użyte fonty, opakowanie, nazwa, slogan itp. Dlatego właściciele firmy, który chcą zbudować lojalność wśród klientów tak dużą wagę przykładają do zbudowaniu silnego brandu. Klienci natrafiając na daną markę w sklepie, Internecie lub podczas oglądania reklam, natychmiast rozpoznają jej atrybuty. Aspekt wizualny jest tu kluczowy, ponieważ jest to pierwszy element, który klient zapamiętuje i jest tego świadomy. Ale marka ma również indywidualną osobowość, a tą odbieramy często podświadomie. Tożsamość, misja, wartości, metody i styl komunikacji wpływają silnie na skuteczność sprzedaży. Dlatego utrzymanie spójności wyróżniających atutów marki jest kluczowe. To, co wyróżnia markę jest lepiej zapamiętywane, a kupujący szybciej potrafią ją rozpoznać, co często decyduje o decyzji zakupowej. Powyższe elementy działają jak wyzwalacze mentalne, przypominające konsumentom o marce, jej cechach i atrybutach. Wzmocnione dodatkowo spójną komunikacją wpływają bezpośrednio na wzrost świadomości marki wśród odbiorców.

Strategie budowania marki i brandu

Stabilna marka to taka, która wizualnie i werbalnie zapada w pamięć zbiorową. Silna marka jest doskonale rozpoznawalna. Odpowiednio zaprojektowana strategia pomaga osiągnąć ten cel, ponieważ porządkuje działania, które przekładają się na wzrost firmy. Strategia marki to innymi słowy koncepcja rozróżniająca markę od konkurentów. Pomaga określić jej pozycjonowanie, osobowość, budować wizerunek oraz głębszy powód, dlaczego w ogóle powstała i chce się rozwijać.

Firmy często uznają, że szybkim sposobem na wzmocnienie pozycji marki na rynku będzie inwestycja w płatną reklamę. Jednak, aby to osiągnąć konieczne jest podjęcie działań wielokanałowo, od przemyślanych zbudowania silnych fundamentów, przez strategią komunikacji i oprawę wizualną. Nie można zapomnieć o niezwykle ważnym aspekcie, jakim jest zadbanie o zadowolenie klienta, bo to buduje lojalność. Co więcej taki klient może stać się ambasadorem marki i przyciągać kolejne osoby. Wszystkie te działania sprawiają, że Twoja marka na długo zapadnie w pamięć odbiorcom, którzy chętnie będą polecać Cię innym.

Podsumowanie i wnioski

Większość przedsiębiorców doskonale zdaje sobie sprawę, że budowanie marki nie może ograniczać się do tradycyjnych form komunikacji i reklamy. Potrzebna jest także przemyślana strategia budowania marki wielokanałowo. Na co musisz zwrócić uwagę, aby tworzony przez Ciebie wizerunek był spójny i budził zaufanie?

Pierwszym elementem, z którym styka się odbiorca jest strona internetowa. Powinna ona zawierać podstawowe informacje o firmie, dzięki czemu przyszły klient nabierze pewności, że ma do czynienia z profesjonalnym przedsiębiorstwem, godnym zaufania.

Na to, jak prezentuje się strona w ogromnej mierze wpływa oprawa wizualna. Warto zadbać o personalizację i zdjęcia stockowe zastąpić rzeczywistymi fotografiami, które wyróżnią naszą markę i uwiarygodnić naszą działalność.

Nie należy zapominać, jak istotne jest pierwsze wrażenie. Wystarczy kilka sekund, by użytkownik uznał, czy określona strona jest godna zaufania i czy może na niej znaleźć to, czego szuka. Należy zatem zadbać szczególnie o strategiczne obszary strony, tak by pokazać korzyści wynikające z współpracy. Oraz jasny język komunikacji. Dziś nikt nie czyta strony od deski do deski. Skanujemy tekst, aby wyłapać istotne dla nas informacje. Zadaniem strony jest maksymalnie ułatwić czytelnikowi dotarcie do rozwiązania, którego szuka.

Na koniec trzeba podkreślić jak istotna jest ogólna spójność marki. Dlatego wszystkie kanały, które wykorzystujemy do tworzenia wizerunku marki powinny ze sobą współgrać. Odbiorca nie powinien czuć żadnych nieścisłości w naszym przekazie. Odpowiednie wykorzystanie wszystkich tych elementów oraz stworzenie z ich udziałem dobrej historii często staje się gwarancją sukcesu.

Partner artykułu: studio brandingowe Kod Marki

Wpisy promowane

Wydarzenia

Brak Patronatów

Najnowsze wpisy

Scroll to Top