Sytuacja kryzysowa w firmie zazwyczaj istotnie zagraża interesom organizacji i jej wizerunkowi. Nie daje się całkowicie kontrolować, dlatego jest tak niebezpieczna. Jak zachować się podczas kryzysu? Czy w takiej sytuacji niezbędna jest agencja PR? Zapraszamy do lektury!
Co zrobić w czasie kryzysu?
Po pierwsze, Commplace radzi aby dokładnie przeanalizować zaistniałą sytuację – sprawdzić źródło kryzysu i jego przyczyny, a także przejrzeć materiały, które już pojawiły się w mediach. Punkt drugi to zorganizowanie spotkania, na którym zostaną podjęte kroki przeciwdziałające rozprzestrzenianiu się sytuacji kryzysowej. Wyznaczamy na nim osoby odpowiedzialne za komunikację w tym czasie (najczęściej jest to rzecznik prasowy i wybrane osoby z kierownictwa firmy). Po trzecie – należy przeszkolić pracowników, aby zachowywali spokój. Warto też ich poinstruować jak powinni rozmawiać z dziennikarzami – najlepiej, gdyby nie udzielali niesprawdzonych informacji i odsyłali osoby zainteresowane do rzecznika. Krok czwarty to przygotowanie działań zmniejszających straty wizerunkowe, natomiast krok piąty to wdrożenie komunikacji z mediami, dzięki której do opinii publicznej docierać będą wyłącznie pełne i wiarygodne informacje.
Zasady komunikacji
Podstawową zasadą podczas kryzysu jest stałe informowanie o poczynaniach firmy, zarówno otoczenie wewnętrzne, jak i zewnętrzne firmy. Najważniejsze zasady komunikacji to:
- szybka komunikacja (o wszystkim, co jest istotne),
- dobre przygotowanie (sprawdzenie faktów i napisanie oświadczenia),
- wiarygodność (pozycja eksperta),
- dostępność (odbieranie telefonów, odpowiadanie na e-maile).
Unikanie kontaktu z mediami może tylko pogłębić kryzys – odpowiadanie w przemyślany sposób pomoże go szybko zakończyć.
Rzecznik prasowy
Rola rzecznika prasowego, bądź innej osoby odpowiedzialnej za wizerunek firmy w czasie kryzysu, polega między innymi na doradzaniu kierownictwu (mówi o konsekwencjach podjętych decyzji). Ponadto komunikuje się z otoczeniem wewnętrznym firmy (np. z pracownikami), a także zewnętrznym (np. media). Rola rzecznika to także tzw. bufor, który przyjmuje na siebie impet mediów. W ten sposób ogranicza szkody na wizerunku kierownictwa (zarząd ma twarz sukcesu, rzecznik – kryzysu). Jeżeli w firmie nie ma rzecznika prasowego bądź innej kompetentnej osoby, zajmującej się media relations, warto zaprosić do współpracy agencję PR. We Wrocławiu prym wiedzie agencja specjalizująca się w zarządzaniu kryzysowym Commplace.
Wpisy promowane
- Czym powinien wyróżniać się skuteczny projekt strony internetowej?Obecność online jest ważnym czynnikiem sukcesu każdej firmy. Profesjonalne tworzenie stron www umożliwia dotarcie do szerokiego grona klientów oraz stanowi ...
- Jak ubiegać się o kredyt dla firmy?Firmy nierzadko napotykają kłopoty finansowe, w których potrzebują dodatkowego wsparcia. Co więcej, większe kwoty, które nie zawsze są w posiadaniu ...
Wydarzenia
Brak Patronatów
Najnowsze wpisy
- Rekordowa rentowność Shopera w pierwszym kwartale 2024Shoper opublikował wyniki finansowe osiągnięte w pierwszym kwartale 2024 roku. Spółka pochwaliła się rekordowo wysoką rentownością, 31% wzrostem przychodów oraz ...
- BaseLinker Index: Wzrosty sprzedaży online w marcuAnalitycy platformy BaseLinker– największego w regionie CEE systemu do zarządzania i automatyzacji sprzedaży online – opracowali właśnie najnowszy odczyt BaseLinker ...
- Packeta Poland: Analiza polskiego rynku e-commerce w branży modyW ostatnich latach polski rynek e-commerce w branży mody przeżywa dynamiczny rozwój. Według danych statista.com, liczba zamówień online w tej ...
- W lutym e-sklepy IdoSell rosły szybciej niż rynekSklepy internetowe, które korzystają z usług IdoSell, rosną znacznie szybciej niż rynek e-commerce w Polsce. Tak wynika z danych Grupy ...
Zapoznaj się z ofertą wpisów promowanych oraz zasadami udzielania patronatów.