Sprawny magazyn kluczem do sukcesu w e-commerce

Przejrzysty sklep internetowy, sprawna realizacja zamówienia i dobrze zarządzany magazyn – to kluczowe elementy, które pozwolą na zbudowanie bazy lojalnych klientów oraz utrzymanie kosztów działalności w ryzach. Jak zbudować dobry system logistyczny w e-commerce? Dlaczego warto wybrać sprawdzonego dostawcę rozwiązań ERP i WMS, np. Comarch?

Sprawny magazyn kluczem do sukcesu w e-commerce 1

Proces od A do Z

Załóżmy, że klient znalazł w naszej ofercie produkt, którego potrzebuje. Co zrobić, żeby dokonał zakupu, był zadowolony z usługi i dołączył do grona stałych nabywców?

Powinniśmy mu zapewnić łatwą ścieżkę zakupową, otoczyć opieką na każdym etapie dokonywania transakcji, szybko dostarczyć przesyłkę i zagwarantować wysoki poziom obsługi posprzedażnej. Konkurencja jest duża, a to, czy dana osoba lub firma stanie się wiernym klientem zależy od tego, jak będziemy zorganizowani.

Logistyka w firmie handlowej to system naczyń połączonych. Musimy zamówić towar u dostawcy, przyjąć go do magazynu, zatwierdzić zamówienie złożone przez klienta, wysłać przesyłkę i być gotowi na ewentualny zwrot. Do tego dochodzi organizacja pracy związana z przechowywaniem produktów i kontrola stanów magazynowych.

Jeśli prowadzimy biznes, powinniśmy mieć możliwość kompleksowego zarządzania całym procesem, ale w możliwie prosty sposób. Logistykę na odpowiednim poziomie mogą zapewnić rozwiązania IT, w tym:

  • ERP – system planowania zasobów przedsiębiorstwa, który pozwala na automatyzację i zarządzenie m.in. sprzedażą, finansami, księgowością i magazynem,
  • e-sklep – moduł e-commerce, który pozwala na sprzedaż przez Internet,
  • WMS – oprogramowanie, które uzupełnia system ERP, umożliwiając optymalizację pracy samego magazynu.

Sprzedaż internetowa to nowe możliwości

Bez względu na to, czy dopiero startujemy z biznesem, czy działamy na rynku już od wielu lat, warto zainwestować w sklep internetowy. Dlaczego?

O tym, jak ważna jest dywersyfikacja kanałów sprzedaży, mogliśmy się przekonać podczas pandemii koronawirusa. Przeniesienie oferty do sieci pomogło wielu firmom w utrzymaniu się na rynku lub wręcz zwiększeniu przychodów.

Na rozwój e-commerce warto postawić nawet w sytuacji, w której biznes dobrze prosperuje i mamy bazę wiernych klientów. Sprzedaż stacjonarna, przy użyciu katalogu produktów czy za pośrednictwem przedstawicieli handlowych, może pozwolić na utrzymanie dotychczasowych kontaktów, ale przyciągnięcie nowych nabywców może wymagać tego, żebyśmy byli widoczni w sieci. Poza tym e-commerce sprawi, że także wierni nabywcy będą mogli szybciej i sprawniej podejmować decyzje na temat kupna.

Wbrew pozorom, wejście do branży e-commerce nie jest trudne, również dla podmiotów, które wcześniej nie korzystały z rozwiązań sprzedaży online. Nie musimy samodzielnie tworzyć oprogramowania i zaplecza technicznego. Możemy skorzystać ze sprawdzonych, gotowych rozwiązań, które jednak mają możliwość indywidualizacji, dopasowania do naszych potrzeb.

Przykładem systemu do sprzedaży internetowej jest Comarch e-Sklep, z którego korzysta już ponad 2200 firm, nie tylko z Polski, ale też m.in. Niemiec, Francji czy Szwajcarii. Jest on zintegrowany z systemami Comarch ERP.

Wygląd sklepu możemy dowolnie modyfikować. Jeśli nie mamy pomysłu na to, jak stworzyć czytelny dla użytkowników e-commerce, możemy skorzystać z darmowych, gotowych szablonów, które można dopasować do charakterystyki naszej działalności.

Jakie funkcjonalności można zaimplementować do e-Sklepu Comarch? Jeśli sobie tego zażyczymy, klientom można dać do dyspozycji możliwość kompleksowego wyszukiwania i przeglądania kategorii, np. według marek, cen, produktów itd. Ułatwia to dotarcie do towarów, których użytkownik potrzebuje.

Comarch e-Sklep oddaje nam do dyspozycji narzędzia, które pozwalają budować relacje z klientami. Za jego pomocą można tworzyć oferty promocyjne i rabatowe, wysyłać powiadomienia SMS o statusie zamówienia, prowadzić kampanie e-marketingowe przez newsletter czy skonstruować program lojalnościowy, w którym nabywcom przyznawane są punkty za dokonywanie zakupów. Moduł blogowy umożliwia publikowanie treści contentmarketingowych, np. poradników, które budują wizerunek marki eksperckiej i pomagającej klientom w znalezieniu rozwiązania.

Comarch e-Sklep sprawdzi się nie tylko jako rozwiązanie B2C, czyli do handlu detalicznego. Jego elastyczność sprawia, że będzie odpowiednim systemem sprzedażowym B2B. W naszym e-commerce możemy np. pokazywać dokładną liczbę sztuk danego towaru, co będzie szczególnie istotne przy zakupach hurtowych. Wybranym klientom możemy umożliwić zamawianie ponad stan.

Ponadto nabywcy mogą otrzymać możliwość rozszerzonego podglądu dokumentów związanych z transakcjami i przesyłkami, a także korzystania z kredytu kupieckiego. Kontrahentom można przydzielić dedykowanych opiekunów handlowych, z którymi można skontaktować się bezpośrednio przez Comarch e-Sklep, bez konieczności pisania maili czy telefonowania.

ERP – sprawny proces realizacji zamówienia

Nie bez przyczyny Comarch e-Sklep działa jako element ERP. System planowania zasobów w przedsiębiorstwie jest kluczowy dla realizacji zamówień, terminowego dostarczania przesyłek do klientów oraz organizacji pracy.

Jak ERP działa praktyce, co możemy dzięki niemu osiągnąć? Oprogramowanie pozwoli np. zautomatyzować zamówienia. Gdy klient kupuje towar w naszym sklepie internetowym, pracownik nie musi sprawdzać, czy dany produkt jest dostępny, zająć się księgowaniem płatności czy przekazaniem informacji o konieczności wysyłki do magazynu.

ERP sprawia, że znacznie skraca się czas między wpłynięciem zamówienia a skompletowaniem i wydaniem paczki do kuriera, wraz z pakietem koniecznych dokumentów. Przekłada się to na szybsze dostarczanie przesyłek do odbiorców i pozwala minimalizować ryzyko pomyłki, co z kolei pomaga budować długofalowe relacje z nabywcami.

Oprogramowanie magazynowe Comarch jest dopasowane zarówno do małych firm, jak i dużych przedsiębiorstw. Pozwoli uporządkować zarządzanie niewielkim sklepem internetowym, ale także stworzyć system w biznesie z dużą liczbą klientów i bogatym katalogiem towarów.

Mikroprzedsiębiorcy mogą wybrać np. Comarch ERP XT. Jest to działający w chmurze program do fakturowania, prowadzenia magazynu i księgowości. ERP XT pozwala m.in. na wysyłanie do naszego sklepu internetowego oraz panelu aukcyjnego na Allegro i eBay informacji o towarach, opisach, dostępności i cenach. Z kolei z witryn e-commerce pobiera dane o zamówieniach złożonych przez klientów.

Dzięki niemu unikniemy też sprzedaży towaru, którego nie ma stanie, ERP zablokuje bowiem transakcję, gdy nie będziemy mieć produktu. Do tego dochodzą funkcjonalności, takie jak zarządzanie stanami magazynowi metodą FIFO, możliwość inwentaryzacji czy wystawianie dokumentów magazynowych PZ (przyjęcie do magazynu zewnętrzne) i WZ (wydanie z magazynu).

Większe firmy mogą skorzystać np. z programu sprzedażowo-magazynowego Comarch ERP Optima z modułem Handel. Do jego cech należą m.in. określenie metody rozliczania magazynu (FIFO, LIFO, bądź AVCO), zarządzanie wieloma magazynami, tworzenie zamówień na towary na podstawie raportu braków czy integracja z firmami kurierskimi.

WMS – magazyn działający jak w zegarku

System ERP służy do zarządzania procesami w firmie jako całością, pozwala na przepływ informacji między działami, wykorzystywanie wspólnej bazy danych. Integruje ze sobą sprzedaż, księgowość czy raportowanie. Operacje magazynowe są po prostu jednym z jego modułów.

Wielu przypadkach ERP będzie systemem, który w pełni wystarczy do panowania nad procesami związanymi z przyjmowaniem i wydawaniem towarów. Jeżeli jednak przedsiębiorstwo dynamicznie się rozwija, ma dużą bazę klientów i pokaźny katalog produktów, niezbędne może być wdrożenie bardziej rozbudowanego systemu WMS.

Odpowiada on konkretnie za utrzymywanie porządku w magazynie. Co może zaoferować system taki jak Comarch WMS? Generalnie obsługę i tworzenie wszelkich procesów związanych z towarami w naszej firmie, również w tak zwanych magazynach wysokiego składu, o skomplikowanej strukturze czy z nietypowymi jednostkami logistycznymi (zbiorniki w przemyśle spożywczym, bębny z kablami, produkty umieszczone na wieszakach, magazyny otwarte, znajdujące się na świeżym powietrzu itp.).

Oprogramowanie WMS umożliwia optymalizację związaną m.in. z przyjęciem produktów od dostawców, kontrolą stanów magazynowych w czasie rzeczywistym czy rotacją towarów. System pozwala na zarządzanie lokalizacją, etykietowaniem oraz kompletacją zamówień.

Oprogramowanie magazynowe typu WMS przyczynia się do zmniejszenia kosztów i poprawy wydajności firmy. To kolejny element układanki, która przyczynia się do lepszej obsługi klientów, czyli budowania wartości naszej marki.

W praktyce WMS może m.in. wskazać najlepszą lokalizację dla danego asortymentu, wykorzystując dane historyczne czy trendy. Pozwala na rozdział pracy między magazynierów, którym np. wyznaczy najkrótszą drogę do danego przedmiotu czy wytyczy trasę umożliwiającą skompletowanie zamówienia bez krążenia po całej hali. Dzięki temu rośnie dzienny obrót, firma może zrealizować więcej zamówień mniejszym kosztem, lepiej wykorzystując czas pracowników.

W przypadku grupy firm, sieci handlowej czy firmy z wieloma magazynami, zarządzanie trzeba wznieść na jeszcze wyższy poziom. Mogą w tym pomóc rozwiązania takie jak Comarch Retail, czyli oprogramowanie do kreowania osobnych systemów logistycznych dla każdego podmiotu i hali. Dzięki temu zachowujemy kontrolę nad własną siecią i możemy koordynować działania wewnątrz grupy firm czy koordynować zadania na linii franczyzobiorca-franczyzodawca.

Inwestycja w systemy magazynowe oraz oprogramowanie takie jak Comarch e-Sklep pozwalają wypracować i zachować przewagę nad konkurencją. Dodanie kanału sprzedaży pod postacią e-commerce to szansa na dodatkowe zyski, a sprawne zarządzanie dostarczaniem przesyłek to podstawa do tego, żeby klienci byli zadowoleni z naszych usług. Wybierając systemy, warto postawić na rozwiązania jednej firmy. Dzięki temu unikniemy problemów z integracją poszczególnych modułów, a sam proces wdrożenia będzie szybszy. Ponadto będziemy mieli większe możliwości, jeśli chodzi o rozbudowę, np. wtedy, gdy do ERP dodamy komunikację ze sklepem internetowym.

Wpisy promowane

Wydarzenia

Brak Patronatów

Najnowsze wpisy

Scroll to Top