TNS OBOP na zlecenie eBay spytał mieszkańców kilku europejskich krajów, w tym Wielkiej Brytanii, Włoch, Belgii, Austrii i Polski o prezenty świąteczne. Wiemy, co Polacy w Świętach kochają, a co ich stresuje. Ile wydadzą na prezenty, gdzie zrobią zakupy i jak wypadają na tle innych narodów.
„Wspólna Europa to nie tylko jednolity rynek, ale i podobne wartości i obyczaje. Jednym z nich jest wypływająca ze wspólnej tradycji skłonność do świętowania Bożego Narodzenia, przygotowania przedświąteczne i kupowanie prezentów najbliższym” – komentuje wyniki badań psycholog Tomasz Łysakowski. „Przede wszystkim widzimy, że w kwestii zwyczajów świątecznych i strategii zakupowych Polak niewiele różni się od przeciętnego Europejczyka” – mówi psycholog. Według badań Polacy kochają Święta Bożego Narodzenia głównie za możliwość rodzinnych spotkań (39%), dni wolne od pracy (35%) i dawanie bliskim prezentów (33%), a przy Wigilijnym stole starają się nie pamiętać o koszmarze przedświątecznej gorączki. Rodzinne kłótnie (47%), niekończące się wydatki (47%) i stres (38%) to nasze najbardziej negatywne skojarzenia ze Świętami.
Zanim przystąpimy do uroczystego świętowania, dajemy wciągnąć się w wir zakupów, a te Polacy lubią robić na ostatnią chwilę. Większość z nas (52%) rajd po sklepach zaczyna w grudniu, nie brakuje też ludzi o mocnych nerwach, którzy zakupy odkładają na ostatni tydzień przed Bożym Narodzeniem (19%). Bardziej zapobiegliwi od nas są Francuzi i Niemcy, którzy świąteczne zakupy najchętniej robią już w listopadzie (odpowiednio 44% i 39%), a Brytyjczycy deklarują nawet, że prezenty kupują przez cały rok (32%). Wcześniejsze planowanie zakupów to dobry pomysł, gdy prezentów szukamy w Internecie.
Polacy lubią obdarowywać bliskich – 36% z nas planuje zakup 6-10 prezentów. Zasobnością portfeli wciąż jednak nie dorównujemy mieszkańcom Europy Zachodniej. 28% z nas planuje wydać na prezenty między 204 a 400 złotych, 21% do 600 złotych. Dla porównania, przeciętny Włoch wyda 225 euro (ok. 900 zł), Belg 212 euro (ok. 850 zł), a Austriak 261 euro (ok. 1050 zł). „Popularnym prezentem we Włoszech są np. ubrania (22 proc.) i książki (12 proc.). Polacy tymczasem najczęściej obdarowują się kosmetykami (28 proc. wszystkich prezentów)” – zauważa Tomasz Łysakowski.
Nie dla wszystkich jesteśmy jednakowo hojni. Najwięcej wydajemy na prezenty dla dzieci (średnio 188 zł), partnerów (154 zł) i rodziców (123 zł). Lubimy za to oszczędzać na prezentach dla teściów – pod choinką znajdą podarunki za średnio 89 zł. Nieco więcej przeznaczamy na niespodzianki dla rodzeństwa (100 zł) i dalszych krewnych, jak kuzyni i wujostwo (101 zł).
O ile chęci mamy dobre, gorzej jest z działaniem. Aż 54 % Polaków włóczy się po centrach handlowych w poszukiwaniu pomysłów. „Coraz popularniejszym źródłem inspiracji staje się Internet, w którym pomysłu na upominek szuka co trzeci Austriak i Włoch – ale aż 42 procent Polaków” – zwraca uwagę Tomasz Łysakowski. Kwestia prezentów sprawia, że 17% z nas uważa świąteczne zakupy za stresujące. Najczęściej wymienianym powodem stresu jest właśnie brak pomysłów (47%) i zatłoczone sklepy (46%).
Możemy uniknąć biegania po centrum handlowym i kupowania w desperacji nietrafionych prezentów. Warto rozejrzeć się na portalach takich jak np. eBay żeby poszukać naprawdę wartościowych i oryginalnych prezentów, a przy tym uniknąć frustrujących tłumów w sklepach. Czas dostarczenia do Polski przesyłki np. z Wielkiej Brytanii to średnio 3-4 dni, więc jeszcze nie musimy się martwić, że Mikołaj nie zdąży doręczyć prezentów na Święta.
„Coraz więcej osób zauważa, że Internet to nie tylko doskonałe źródło pomysłów, ale i miejsce, w którym można bez stresu zrobić zakupy – także, a może przede wszystkim w sezonie świątecznym, gdy tradycyjne sklepy pękają w szwach” – mówi Tomasz Łysakowski. „Już ponad połowa Polaków (54 proc.) deklaruje, że przynajmniej część świątecznych zakupów zrobi w tym roku w sieci. Nawiasem mówiąc wypadamy tu nadzwyczaj dobrze, znacznie lepiej niż Hiszpanie (23 proc.), Belgowie (26 proc.) i Włosi (28 proc.)” – komentuje psycholog. Najczęściej wymienianym powodem zadowolenia z zakupów w sieci jest cena (69%) i możliwość kupowania w dowolnym czasie (69%). Kupując na eBay’u również można dużo oszczędzić. Mając dostęp do aukcji na całym świecie, możemy wybrać tę najbardziej korzystną. Nie jesteśmy ograniczeni tylko do krajowego rynku.
Wpisy promowane
- Jak ubiegać się o kredyt dla firmy?Firmy nierzadko napotykają kłopoty finansowe, w których potrzebują dodatkowego wsparcia. Co więcej, większe kwoty, które nie zawsze są w posiadaniu ...
- Na co zwrócić uwagę przy kredycie hipotecznym w 2024 roku?Marzysz o własnym mieszkaniu, ale nie masz wystarczających środków finansowych? To właśnie wtedy z pomocą przychodzi kredyt hipoteczny, czyli jedno ...
Wydarzenia
Brak Patronatów
Najnowsze wpisy
- BaseLinker Index: Wzrosty sprzedaży online w marcuAnalitycy platformy BaseLinker– największego w regionie CEE systemu do zarządzania i automatyzacji sprzedaży online – opracowali właśnie najnowszy odczyt BaseLinker ...
- Packeta Poland: Analiza polskiego rynku e-commerce w branży modyW ostatnich latach polski rynek e-commerce w branży mody przeżywa dynamiczny rozwój. Według danych statista.com, liczba zamówień online w tej ...
- W lutym e-sklepy IdoSell rosły szybciej niż rynekSklepy internetowe, które korzystają z usług IdoSell, rosną znacznie szybciej niż rynek e-commerce w Polsce. Tak wynika z danych Grupy ...
- Dłuższy luty zwiększył sprzedaż – nowy raport BaseLinkerAnalitycy platformy BaseLinker– największego w regionie CEE systemu do zarządzania i automatyzacji sprzedaży online – opracowal najnowszy odczyt BaseLinker Index. ...
Zapoznaj się z ofertą wpisów promowanych oraz zasadami udzielania patronatów.