Widły umożliwiają transport towaru na paletach. Są narzędziem przewożącym i podnoszącym. W wózkach widłowych widły są płaskie i wykonane pod kątem, tak aby mogły wsunąć się pod paletę i unieść ją. Długość, rodzaj, udźwig i wysokość, na jaką mogą unieść towar stanowią parametry jakimi wyróżniają się widły w wózkach widłowych.
Dobór wideł
Dobierając widły do wózka należy wziąć pod uwagę udźwig wideł i wózka. Jeżeli wózki magazynowe, z jakimi mamy do czynienia mają udźwig 4 ton, wówczas udźwig wideł powinien wynosić co najmniej 2000 kg przy środku ciężkości 500 mm (oznaczenie udźwigu wideł – 2000 kg x 500 mm). Udźwig wideł zawsze podawany jest przy określonym środku ciężkości. Następnie zwracamy uwagę na długość wideł. Na rynku dostępne są także widły teleskopowe, których zasięg można zwiększać.
Klasy karetki wideł wózków widłowych
W wózkach jezdniowych podnośnikowych wyróżnia się cztery klasy karetki wideł (karetka to płyta czołowa, na której są umieszczone widły). Klasy te są zestandaryzowane zgodnie z normami ISO/FEM. Najczęściej występuje: klasa druga (wózki o udźwigu od 1 tony do 2,5 tony), trzecia (udźwig wózka 3-3,5 tony) i czwarta (udźwig 5-10 ton). Pierwsza klasa (do 999 kg) jest używana bardzo rzadko. W obrębie klas karetki rozróżnia się także typ klasy – A lub B. Typ klasy zależy od wysokości zamocowania dolnego zaczepu wideł ponad posadzką.
Zużycie wideł
Zgodnie z normami dopuszczalne zużycie wideł plasuje się na poziomie 10% (nie więcej niż 5 mm). Pomiar zużycia ocenia się suwmiarką lub specjalnym przyrządem pomiarowym.
Ze względu na fakt, iż w Polsce wózki widłowe są objęte Dozorem Technicznym, widły muszą posiadać Świadectwo Zgodności. Sprzedawca powinien wydać odpowiednie świadectwo dla każdej sprzedanej pary wideł. Dodatkowo, na wszystkich widłach powinny być wybite oznaczenia, które znajdują się na wystawionym przez sprzedawcę świadectwie.
Chcesz dotrzeć do przedsiębiorców i ekspertów e-commerce?
Wykorzystaj nasze 25-letnie doświadczenie i zapoznaj się z naszą propozycją współpracy – artykułami eksperckimi, patronatami medialnymi oraz wpisami promowanymi wspierającymi SEO.
Wpisy promowane
- Sunseeker Robotics ogłasza europejski debiut, wzmacniając globalną obecnośćFirma Sunseeker Robotics zorganizowała w Hamburgu (Niemcy) przełomowe wydarzenie pod hasłem „Enjoy Boundless Possibilities”, oficjalnie ogłaszając ekspansję na rynek europejski. ...
- Usługi firmy Mewa Textil-Service to szerokie spektrum działań, indywidualne doradztwo i międzynarodowe doświadczeniePo co marnować czas i zasoby na koordynowanie dostaw od wielu usługodawców, jeśli można to robić w sposób bardziej efektywny? ...
Wydarzenia
20.03.2025
IV FORUM E-COMMERCE CHALLENGE
26.03.2025 - 27.03.2025
Azure Summit 2025 (online)
27.03.2025
XXVIII Konkurs KAROLE
05.04.2025
Code Europe
30.06.2025 - 01.07.2025
Najnowsze wpisy
- Tpay: 84% Polaków kupuje online raz w miesiącu lub częściejPolacy coraz chętniej sięgają po wirtualne koszyki. Jak wynika z danych Tpay, zawartych w trzeciej części raportu „Jak Polacy kupują ...
- Shoper osiąga rekordowe wyniki finansowe w 2024 roku: 14,5 mld zł wartości transakcjiShoper, firma zajmująca się rozwiązaniami e-commerce w Polsce, opublikowała szacunkowe wyniki finansowe za 2024 rok, które wskazują na znaczący wzrost ...
- 7,5 mln użytkowników InPost PayUsługa InPost Pay zdobywa uznanie wśród klientów – już 7,5 mln zarejestrowanych użytkowników korzysta z szybszych i łatwiejszych zakupów online, ...
- Płatności odroczone w kinie, u fryzjera i w restauracji – 100 tysięcy użytkowników PayPoPłatności odroczone w kinie, u fryzjera, czy w restauracji? To już możliwe. PayPo rozszerza dostępność swojej wirtualnej karty. Od teraz ...