Działalność polegająca na założeniu firmy pożyczkowej jest w ostatnich latach bardzo popularnym wyborem jeśli chodzi o branżę finansową. Jakie wymogi formalne należy spełnić w tym biznesie?
Firma pożyczkowa – jakie są wymagania do jej otwarcia?
Tak jak w każdym zakładanym biznesie, jest sporo aspektów o których trzeba pamiętać i na które warto zwracać uwagę. Z finansowego punktu widzenia działalność musi być przede wszystkim zyskowna – nieodzowne jest tutaj przygotowanie odpowiedniej strategii, analiza rynku i konkurencji, określenie szczegółów swojego produktu jakim jest pożyczka, a także dobre zaplanowanie wydatków.
Od dawna można zaobserwować rozwój rynku pożyczek online – coraz więcej przedsiębiorców wybierało taki sposób działalności, ze względu na niższe koszty i brak ograniczeń związanych z lokalizacją. Oczywiście działalność online to dodatkowe wyzwanie (między innymi odpowiednie oprogramowanie, pozyskiwanie klientów online, ale także inne kwestie jak zapewnienie konsumentom prawa do odstąpienia od umowy).
Przede wszystkim nasza działalność musi być zgodna z obecnie obowiązującymi przepisami – na tym skoncentrujemy się w tym krótkim artykule.
Forma działalności i inne warunki
Jeśli chodzi o akty prawne, na które szczególnie musi zwrócić uwagę przedsiębiorca, będą to w tym przypadku ustawa o kredycie konsumenckim oraz kodeks cywilny – pożyczki pozabankowe są udzielane na gruncie tych przepisów. Z ustawy dowiemy się przykładowo, iż instytucję pożyczkową można założyć tylko w formie spółki z ograniczoną odpowiedzialnością lub w formie spółki akcyjnej.
Kapitał zakładowy firmy musi wynosić minimum 200 000 złotych – co ważne, nie może być pokryty ze środków pieniężnych które pochodzą z kredytów, pożyczek, obligacji itp.
Natomiast członkiem zarządu, rady nadzorczej, komisji rewizyjnej lub prokurentem firmy pożyczkowej może być wyłącznie osoba, która nie była skazana za określone przestępstwa (przeciwko wiarygodności dokumentów, mieniu, obrotowi gospodarczemu, obrotowi pieniędzmi i papierami wartościowymi lub przestępstwo skarbowe).
Od niedawna funkcjonuje rejestr instytucji pożyczkowych Komisji Nadzoru Finansowego – przed rozpoczęciem działalności należy koniecznie uzyskać w nim wpis – inaczej narażamy się na wysoką karę finansową.
Kolejne prawne wyzwanie stanowią dane osobowe które firma będzie przetwarzać – również w kontekście nowych wymagań określonych przez RODO.
Dopilnowanie spraw formalnych jest niezbędne, a korekta ewentualnych błędów może być kosztowna – warto skorzystać z profesjonalnej pomocy prawnej, aby ze spokojną głową przystąpić do rozwijania swojej firmy.
___
Powyższy materiał został opracowany przez serwis nowechwilowki.com, jednak nie stanowi porady prawnej – ma charakter wyłącznie informacyjny, sygnalizujący pewne aspekty działalności firmy pożyczkowej, aktualne na dzień 18 stycznia 2018 r.
Wpisy promowane
- Czym powinien wyróżniać się skuteczny projekt strony internetowej?Obecność online jest ważnym czynnikiem sukcesu każdej firmy. Profesjonalne tworzenie stron www umożliwia dotarcie do szerokiego grona klientów oraz stanowi ...
- Jak ubiegać się o kredyt dla firmy?Firmy nierzadko napotykają kłopoty finansowe, w których potrzebują dodatkowego wsparcia. Co więcej, większe kwoty, które nie zawsze są w posiadaniu ...
Wydarzenia
Brak Patronatów
Najnowsze wpisy
- Rekordowa rentowność Shopera w pierwszym kwartale 2024Shoper opublikował wyniki finansowe osiągnięte w pierwszym kwartale 2024 roku. Spółka pochwaliła się rekordowo wysoką rentownością, 31% wzrostem przychodów oraz ...
- BaseLinker Index: Wzrosty sprzedaży online w marcuAnalitycy platformy BaseLinker– największego w regionie CEE systemu do zarządzania i automatyzacji sprzedaży online – opracowali właśnie najnowszy odczyt BaseLinker ...
- Packeta Poland: Analiza polskiego rynku e-commerce w branży modyW ostatnich latach polski rynek e-commerce w branży mody przeżywa dynamiczny rozwój. Według danych statista.com, liczba zamówień online w tej ...
- W lutym e-sklepy IdoSell rosły szybciej niż rynekSklepy internetowe, które korzystają z usług IdoSell, rosną znacznie szybciej niż rynek e-commerce w Polsce. Tak wynika z danych Grupy ...
Zapoznaj się z ofertą wpisów promowanych oraz zasadami udzielania patronatów.