Blekko – wyszukiwarka bez spamu?

Opublikowano: 3 listopada 2010. Kategoria: Rynek. Tagi: , ,

Wystartowała wyszukiwarka Blekko, która stawia sobie ambitny cel wyeliminowania spamu z wyników wyszukiwania. Posługuje się przy tym techniką tzw. slashtagów. Czy ma szansę zagrozić pozycji największych graczy na rynku?

Założyciel wyszukiwarki, Mike Markson, mówi, że jego projekt to „powrót do internetu sprzed czasu bezsensownych poszukiwań informacji”. 21 osobowy zespół pracował nad Blekko przez trzy lata, a twórcom udało się pozyskać 24 mln dolarów finansowania.

Jak wygląda korzystanie z Blekko i czym różni się od innych wyszukiwarek? W zapytaniach kierowanych do wyszukiwarki dodać można tzw. slashtag, który spełni rolę specjalnego filtra. Jeśli więc na przykład wpiszemy „Facebook /humor” zobaczymy wyniki ze stron o treściach humorystycznych odnoszących się do serwisu społecznościowego, a wpisując „Apple /news” – najnowsze informacje poświęcone firmie z Cupertino. Więcej o działaniu wyszukiwarki dowiedzieć można się z poniższego filmu.

blekko: how to slash the web from blekko on Vimeo.

Obecnie w Blekko zdefiniowanych jest kilkaset slashtagów, ale siłą wyszukiwarki mają być użytkownicy, którzy określać będą własne zbiory. I to właśnie element społecznościowy jest kolejnym, który wyróżnia projekt na tle konkurencji. Możemy podejrzeć jakie tagi dodali konkretni użytkownicy, obserwować ich zbiory czy wysłać im wiadomości.

Blekko zapowiada również walkę z niechcianymi wynikami wyszukiwania. Przy dowolnym linku, który zostanie nam wyświetlony widoczna jest opcja „spam”, która pozwala oznaczyć link jako niechciany. W przyszłości powstać ma mechanizm, który agregował będzie takie oznaczenia i definitywnie wykreślał z wyników wyszukiwania.

Ciekawą opcją jest również możliwość podejrzenia rozbudowanych danych SEO dowolnej domeny. Znajdziemy informację o linkach wychodzących i przychodzących, listę stron korzystających z treści dostępnych w danym serwisie itd. Aby uzyskać dostęp do danych należy wpisać nazwę domeny z dodatkiem slashtagu „/domain” np. „onet.pl /domain”.

Czy Blekko ma szansę zagrozić pozycji największych graczy na rynku wyszukiwarek? Czy dokładność wyników wyszukiwania jest najważniejszą zmienną dla użytkowników tego typu stron? A może liczy się prostota, przejrzystość i szybkość działania? Sukces Blekko wydaje się zależeć od tego czy twórcom wyszukiwarki uda się przekonać internautów do poznania nowej filozofii wyszukiwania.

A jakie są Państwa wrażenia na temat Blekko?

Dawid ZarazińskiBlekko – wyszukiwarka bez spamu?

Podziel się!

O autorze

Dawid Zaraziński

Facebook Google+

Redaktor naczelny e-biznes.pl. Zajmuje się tematami związanymi z nowymi technologiami, biznesem, turystyką i kulturą. Szef firmy nuAurora.com, wydawca portalu DziennikTurystyczny.pl.