100 najcenniejszych marek wg A.T. Kearney

Telekomunikacja Polska, PKO BP i PZU to firmy otwierające ranking Najcenniejszych Firm w Polsce, przygotowany po raz pierwszy przez globalną firmę doradztwa staretgicznego A.T. Kearney oraz tygodnik Newsweek Polska. Wyniki odzwierciedlają stan polskiej gospodarki za rok 2003.

„W czołówce rankingu 100 Najcenniejszych Firm w Polsce znalazły się banki i firmy ubezpieczeniowe, spółki telekomunikacyjne oraz koncerny paliwowe. Wartość pięciu najcenniejszych firm tj. Telekomunikacji Polskiej, PKO BP, PZU, Pekao S.A. i Polkomtel, wyniosła 91 mld zł. W sumie cała setka warta jest tyle, co niemal połowa polskiego PKB.”*

„W pierwszej dwudziestce znajduje się 10 przedsiębiorstw o dominującym udziale zagranicznym i 7 firm kontrolowanych przez skarb państwa. W rankingu niewiele jest z kolei firm prywatnych, które od zera zbudowały swą potęgę. Do setki dostały się m.in. Agora (miejsce 28.), Prokom (34.) i meblarska firma Black Red White (77.)”*

Większości rankingów, które ukazywały się w polskiej prasie, konstruowana była według przychodów lub sprzedaży. Pokazywały one wielkość obrotów firmy, a nie jej wartość na rynku. W rankingu A.T. Kearney i Newsweek Polska o miejscu firmy decyduje wartość kapitałów własnych przedsiębiorstwa, czyli kwota, jakiej mogliby oczekiwać właściciele, gdyby chcieli wystawić na sprzedaż 100 proc. akcji firmy.

*) Wszystkie cytaty pochodzą z artykułu „Najcenniejsze Spółki” D. Stasika z Newsweeka z dnia 25.04.2004 r.

Wpisy promowane

Wydarzenia

Brak Patronatów

Najnowsze wpisy

Scroll to Top