Czym powinna charakteryzować się dobra komputerowa, która nie tylko zapewni komercyjny sukces swoim producentom, ale jednocześnie będzie miała szansę stać się pozycją kultową? Choć na to pytanie nie ma prostej odpowiedzi to jednak wydaje się, że znaleźli ją twórcy gry Pac-Man, która właśnie obchodzi 30 urodziny.
22 maja 1980 roku, w czasach elektronicznej prehistorii, japońska firma Namco udostępniła grę opowiadającą o przygodach (?) żółtej kulki poruszającej się po labiryncie wypełnionym złowrogimi, duchopodobnymi istotami. Pomimo zdania, które może zapowiadać nieco bardziej skomplikowaną produkcję, Pac-Man jest w rzeczywistości niezwykle prostą, zapewniającą hektolitry niczym nieskrępowanej rozrywki, grą.
Pac-Man początkowo nazywał się Pakku-Man (lub Puck-Man), czyli dosłownie „człowiek kłapiący zębami” lub „człowiek-kulka”, ale ponieważ słowa te zbyt kojarzyły się z pewnym angielskim przekleństwem, postanowiono wybrać inną nazwę. I tak narodził się Pac-Man.
Pomysłodawcą i twórcą gry jest Tōru Iwatani, wówczas 25-latek. To on przekonał swojego pracodawcę, japoński koncern Namco do zainwestowania w żółtą kulkę. Dziś nazywa swój pomysł, „pierwszą słodką grą”.
Przed Pac-Man’em większość gier była bardzo agresywna, w których trzeba było robić takie rzeczy jak strzelania do kosmitów. W czasach, w których wyszedł Pac-Man, obraz gier arkadowych był mroczny i przerażający, było to miejsce tylko dla chłopców. Wiedzieliśmy jednak, że nie będzie przyszłości dla arkadówek jeśli również dziewczyny i pary nie będą z nich korzystały – mówi.
Pac-Man stał się fenomenem. Jest jednocześnie najbardziej rozpoznawalną grą w historii. Według Księgi Rekordów Guinnessa markę Pac-Man kojarzy 94 proc. Amerykanów. Drugą w tym zestawieniu grą są przygody hydraulika Mario, którą rozpoznaje 93 proc. mieszkańców USA.
Jako ciekawostkę można wspomnieć rekord świata w Pac-Man’a (nie do pobicia), który ustanowił w 1999 roku Billy Mitchell. Grając sześć godzin na wszystkich 255 planszach produkcji osiągnął on wynik 3 333 360 punktów.
Z czasem gry ewoluowały w stronę superrealistycznych produkcji, z ogromnymi budżetami, rozbudowanymi fabułami i gwiazdorską obsadą. Ale to Pac-Man i produkcje takie jak Donkey Kong, czy Space Invaders tworzyły złoty wiek gier komputerowych. Niewielu kolejnym projektom udało się dorównać im pod względem popularności i tzw. grywalności.
Z okazji 30. urodzin Pac-Man’a firma Google udostępniła grę na swojej stronie głównej. To dobra okazja by uronić łzę sentymentu. Znaleźć ją można pod tym adresem. Przygotowana została również specjalna strona internetowa.
Wpisy promowane
- Dlaczego akceptacja kart płatniczych jest kluczowa dla Twojego biznesu?Prężnie działające przedsiębiorstwa konkurują o uwagę i lojalność klientów, dlatego niezbędne staje się nie tylko oferowanie wysokiej jakości produktów czy ...
- Zalety Audi Perfect LeaseAudi Perfect Lease to propozycja dla tych, którzy pragną cieszyć się nowoczesnymi autami marki Audi, nie obciążając jednorazowo swojego budżetu. ...
Wydarzenia
Brak Patronatów
Najnowsze wpisy
- Rekordowa rentowność Shopera w pierwszym kwartale 2024Shoper opublikował wyniki finansowe osiągnięte w pierwszym kwartale 2024 roku. Spółka pochwaliła się rekordowo wysoką rentownością, 31% wzrostem przychodów oraz ...
- BaseLinker Index: Wzrosty sprzedaży online w marcuAnalitycy platformy BaseLinker– największego w regionie CEE systemu do zarządzania i automatyzacji sprzedaży online – opracowali właśnie najnowszy odczyt BaseLinker ...
- Packeta Poland: Analiza polskiego rynku e-commerce w branży modyW ostatnich latach polski rynek e-commerce w branży mody przeżywa dynamiczny rozwój. Według danych statista.com, liczba zamówień online w tej ...
- W lutym e-sklepy IdoSell rosły szybciej niż rynekSklepy internetowe, które korzystają z usług IdoSell, rosną znacznie szybciej niż rynek e-commerce w Polsce. Tak wynika z danych Grupy ...
Zapoznaj się z ofertą wpisów promowanych oraz zasadami udzielania patronatów.