W polskim prawie brak jest konkretnych regulacji, które interpretowałyby prowadzenie sprzedaży internetowej w dropshipping, jednak jak podkreślają autorzy poradnika „Sklep internetowy w modelu dropshipping. Rozwiązania technologiczne, prawo, obowiązki sprzedawcy”, w praktyce sklep bez magazynu występuje pod dwoma postaciami.
Sprzedaż we własnym imieniu oraz w charakterze pośrednika
W polskim porządku prawnym brak jest konkretnych regulacji, które normowałyby sprzedaż internetową w „sklepie bez magazynu”, a punktem odniesienia powinny być przede wszystkim przepisy zawarte w Kodeksie Cywilnym oraz w ustawie o prawach konsumenta. Generalnie rzecz biorąc, wszystkie sklepy dropshippingowe łączy tylko jedna, najważniejsza cecha: towar sprzedany za pośrednictwem sklepu online wysyłany jest do klienta detalicznego bezpośrednio z magazynu hurtownika. Wszelkie inne, szczegółowe zasady związane z realizacją zamówienia, powinny znaleźć się w umowie między e-przedsiębiorcą a dostawcą oraz w regulaminie sklepu.
Obowiązki i prawa sprzedawcy internetowego w sklepie bez magazynu
Bazując na opinii prawników z serwisu Prokonsumencki.pl, w praktyce rynkowej wykształciły się dwa modele współpracy sklepów internetowych z dostawcami: sprzedaż we własnym imieniu oraz sprzedaż w charakterze pośrednika. Właściciel sklepu oferujący asortyment we własnym imieniu w rzeczywistości nabywa go od dostawcy oraz zawiera umowę sprzedaży na odległość z klientem detalicznym, co wiąże się przede wszystkim z ponoszeniem obowiązków sprzedawcy, takich jak obsługa reklamacji i zwrotów czy konieczność wystawienia dowodu sprzedaży dla klienta. Sprzedaż w charakterze pośrednika oznacza natomiast, że sklep internetowy oferuje nie towar, a jedynie usługę pośrednictwa, natomiast klient detaliczny zawiera umowę na odległość z dostawcą. Jednym z najważniejszych warunków funkcjonowania w charakterze pośrednika jest jasne poinformowanie klienta o tym, z kim zawiera transakcję oraz gdzie powinien się zwracać w przypadku np. reklamacji.
Warunki prowadzenia sprzedaży w modelu dropshipping
Lista niezbędnych warunków, jakie należy spełnić rozpoczynając sprzedaż w modelu dropshipping, zawiera umowę z dostawcą określającą precyzyjnie obowiązki każdej ze stron, regulamin sklepu zawierający wszystkie najważniejsze informacje związane z realizacją zamówienia oraz umowę powierzenia przetwarzania danych osobowych, wymaganą przez GIODO w przypadku przekazywania danych klientów innemu podmiotowi. Niezbędnym warunkiem jest także odpowiednia infrastruktura IT, zapewniająca połączenie z bazą produktową dostawcy oraz automatyczną aktualizację asortymentu w sklepie. Zdecydowanie najefektywniejszym rozwiązaniem w tym zakresie jest tzw. gotowa integracja, która m.in. eliminuje konieczność ręcznego importowania pliku do sklepu.
Więcej na temat prawnych oraz technicznych aspektów prowadzenia sprzedaży w dropshipping w poradniku przygotowanym przez platformę sklepów RedCart oraz serwis usług prawnych dla e-commerce Prokonsumencki.pl.
Pobierz opracowanie:
Sklep w modelu dropshipping. Rozwiązania technologiczne, prawo, obowiązki sprzedawcy.
Wpisy promowane
- Dlaczego akceptacja kart płatniczych jest kluczowa dla Twojego biznesu?Prężnie działające przedsiębiorstwa konkurują o uwagę i lojalność klientów, dlatego niezbędne staje się nie tylko oferowanie wysokiej jakości produktów czy ...
- Zalety Audi Perfect LeaseAudi Perfect Lease to propozycja dla tych, którzy pragną cieszyć się nowoczesnymi autami marki Audi, nie obciążając jednorazowo swojego budżetu. ...
Wydarzenia
Brak Patronatów
Najnowsze wpisy
- Rekordowa rentowność Shopera w pierwszym kwartale 2024Shoper opublikował wyniki finansowe osiągnięte w pierwszym kwartale 2024 roku. Spółka pochwaliła się rekordowo wysoką rentownością, 31% wzrostem przychodów oraz ...
- BaseLinker Index: Wzrosty sprzedaży online w marcuAnalitycy platformy BaseLinker– największego w regionie CEE systemu do zarządzania i automatyzacji sprzedaży online – opracowali właśnie najnowszy odczyt BaseLinker ...
- Packeta Poland: Analiza polskiego rynku e-commerce w branży modyW ostatnich latach polski rynek e-commerce w branży mody przeżywa dynamiczny rozwój. Według danych statista.com, liczba zamówień online w tej ...
- W lutym e-sklepy IdoSell rosły szybciej niż rynekSklepy internetowe, które korzystają z usług IdoSell, rosną znacznie szybciej niż rynek e-commerce w Polsce. Tak wynika z danych Grupy ...
Zapoznaj się z ofertą wpisów promowanych oraz zasadami udzielania patronatów.