Wraz ze spadkiem popularności eksploitów, czyli złośliwych programów wykorzystujących luki w zabezpieczeniach, spam przeżywa renesans popularności.
Jedną z technik wykorzystywanych przez spamerów do oszukania odbiorców wiadomości e-mail jest tzw. spoofing, czyli podszywanie się pod istniejącą firmę. F-Secure Labs przedstawia listę największych firm, pod które w pierwszej połowie 2017 r. podszywali się spamerzy. Obecność na liście gigantów takich jak Apple, Amazon i Microsoft pokazuje, że im większa organizacja, tym bardziej atrakcyjna jest jej marka do wykorzystania jako przynęta w spamie.
Bardzo wielu ludzi ma kontakty z tymi firmami, co sprawia, że najłatwiej można się pod nie podszyć – mówi Sean Sullivan, doradca ds. bezpieczeństwa w firmie F-Secure.
Oprócz dużych firm technologicznych cyberprzestępcy najczęściej podszywają się pod przedsiębiorstwa z branży randek internetowych (match.com) i sektora finansowego (PayPal). Wysoko na liście plasują się także firmy kurierskie, takie jak USPS (United States Postal Service) i FedEx – w ich przypadku za przynętę służą informacje o przesyłkach.
Jeśli chodzi o spam, techniki inżynierii społecznej są prostsze niż w przeszłości – mówi Sullivan. Handel elektroniczny stał się na tyle powszechny, że wystarczy zdanie ‘Twoje zamówienie nie zostało dostarczone’. Nic więcej nie trzeba robić. Ilość spamu krążącego w Internecie sprawia, że jest duża szansa, że jego część trafi do osób, które rzeczywiście czekają na przesyłkę. A taka zbieżność jest w stanie zwieść nawet najbardziej świadomych odbiorców”.
W Niemczech cyberprzestępcy chętnie podszywają się pod marki Giropay i Ebay, a w krajach skandynawskich pod Nordea Bank i IKEA.
Fałszywe wiadomości e-mail zawierają w załącznikach ransomware i inne szkodliwe oprogramowanie jak np. trojany bankowe czy też keyloggery. Programy te pozornie oferują sprzedaż autentycznych produktów, jednak w rzeczywistości ich celem jest gromadzenie danych kart kredytowych i danych osobowych. Mogą one przybierać formę fałszywych wiadomości e-mail zaprojektowanych z myślą o kradzieży danych uwierzytelniających do kont bankowych.
W przeszłości najpopularniejsze narzędzie ataków stanowiły zestawy eksploitów wykorzystujące luki w zabezpieczeniach przeglądarek i systemów użytkowników. Jednak poprawki i łaty do oprogramowania zaczęły się pojawiać bardziej regularnie, a ataki typu zero-day stały się rzadkością.
Cyberprzestępcy dostosowali się więc do nowych warunków, przez co wzrosła liczba wiadomości e-mail ze szkodliwym oprogramowaniem.
Zdaniem Seana Sullivana ilość spamu wykorzystywanego do dokonywania ataków nie zmniejsza się. W związku z tym zaleca administratorom systemów informatycznych następujące sposoby zapobiegania infekcjom z użyciem spamu:
- Warto rozważyć zablokowanie plików zip na bramie sieciowej albo zastosowanie polityki grupowej i oznaczenie takich plików jako niebezpiecznych. Dzięki usługom przetwarzania w chmurze użytkownicy mogą bezpiecznie pobierać duże dokumenty.
- Uniemożliwienie skryptom JScript wykonywania czegokolwiek na komputerze użytkownika.
- Wyłączenie skryptów makro w plikach Office otrzymywanych pocztą elektroniczną.
Lista firm, pod które najczęściej podszywali się cyberprzestępcy w pierwszym półroczu 2017 roku
- USPS
- Amazon
- FedEx
- Apple
- PayPal
- Walgreens
- Microsoft
- Eharmony
- Lyft
- Bank of America
- Match.com
Wpisy promowane
- Oblicz ratę leasingu nowego SEAT-a i CUPRYPlanujesz wziąć leasing dla firm, ale nie jesteś pewien, którą opcję wybrać? Postaramy się rozjaśnić tę kwestię, skupiając się na ...
- Jak promować firmę w internecie?Często uważa się, że promocja firmy w internecie jest skomplikowana i wymaga dużych nakładów finansowych, jednak prawda jest taka, że ...
Wydarzenia
Brak Patronatów
Najnowsze wpisy
- Rekordowa rentowność Shopera w pierwszym kwartale 2024Shoper opublikował wyniki finansowe osiągnięte w pierwszym kwartale 2024 roku. Spółka pochwaliła się rekordowo wysoką rentownością, 31% wzrostem przychodów oraz ...
- BaseLinker Index: Wzrosty sprzedaży online w marcuAnalitycy platformy BaseLinker– największego w regionie CEE systemu do zarządzania i automatyzacji sprzedaży online – opracowali właśnie najnowszy odczyt BaseLinker ...
- Packeta Poland: Analiza polskiego rynku e-commerce w branży modyW ostatnich latach polski rynek e-commerce w branży mody przeżywa dynamiczny rozwój. Według danych statista.com, liczba zamówień online w tej ...
- W lutym e-sklepy IdoSell rosły szybciej niż rynekSklepy internetowe, które korzystają z usług IdoSell, rosną znacznie szybciej niż rynek e-commerce w Polsce. Tak wynika z danych Grupy ...
Zapoznaj się z ofertą wpisów promowanych oraz zasadami udzielania patronatów.