E-business, firmy doradcze i wdrożeniowe.
Dostawcy Internetu i firmy tworzące serwisy internetowe. Producenci sprzętu i programowania. Działy IT przedsiębiorstw. Tam mogą pracować informatycy.
Informatycy mogą znaleźć zatrudnienie w firmach produkujących komputery, tworzących oprogramowanie lub wdrażających je u klientów, w firmach oferujących usługi internetowe lub zajmujących się e-businessem. Ale także w przedsiębiorstwach przemysłowych, w działach IT.
Specjaliści zajmujący się branżą IT, czyli zaawansowanych technologii, mogą pracować w wielu dziedzinach. Pierwsza to praca u producentów komputerów i sprzętu IT: IBM, Hewlett-Packard, Intel, Compaq, Optimus itp. Druga grupa firm zajmuje się usługami: oferowaniem systemów komputerowych, oprogramowania, wdrożeniami. Na tej zasadzie działają np. Cisco, IFS czy polskie Prokom, ComArch, Softbank, itp.
Pracujący w takich przedsiębiorstwach informatycy zajmują się projektowaniem sprzętu i rozwiązań, które można wdrażać z użyciem istniejących narzędzi. Firmy takie budują również sieci komputerowe dla innych firm, wprowadzają zabezpieczenia, tworzą serwisy internetowe, platformy e-biznesowe (tzw. B2B i B2C).
Wdrożeniowcy
Kolejnym polem do pracy dla informatyków są firmy doradcze. Coraz więcej firm konsultingowych, zarówno należące do tzw. Wielkiej Czwórki, jak i mniejsze, tworzą działy doradztwa zajmujące się nowymi technologiami. Pracujący w nich informatycy zajmują się projektowaniem i wdrażaniem rozwiązań dla klientów, zainteresowanych np. nowoczesnymi metodami zarządzania produkcją, księgowości czy logistyki.
W Polsce działa dużo firm, świadczących usługi związane z projektowaniem witryn internetowych. Są to zarówno małe, często jednoosobowe, które zajmują się tworzeniem prostych rozwiązań, jak i takie, które zapewniają pełny serwis – tworzą strony, zapewniają ich sprawne działanie, wprowadzają zmiany, oferują serwery pocztowe – na przykład kilkudziesięcioosobowe firmy: Internet Designers, AMG.net, 3dart.com, Piknet, Hoga i wielu innych.
W e-businessie
W porównaniu ze Stanami Zjednoczonymi czy UE nasz handel elektroniczny i usługi oferowane poprzez sieć wypadają dosyć blado. Ale i takie przedsiębiorstwa mogą być interesującym miejscem pracy dla specjalistów od komputerów. Merlin, Serio.pl, Mediarun.pl, Marketplanet.pl, Allegro to tylko niektóre z „wirtualnych firm”, które potrzebują informatyków do zapewnienia sprawnego działania serwisów i wprowadzania nowych rozwiązań. A przez Internet działa coraz więcej banków (oprócz czysto internetowych jak mBank i Inteligo, są to internetowe oddziały banków tradycyjnych), biur podróży, firm ubezpieczeniowych, a także „zwykłych” portali, zatrudniających sporo pracowników:Onet.pl. Wirtualna Polska, Gazeta.pl czy Interia.pl.
Informatycy pracują też w przedsiębiorstwach mających z komputerami i najnowszą technologią niewiele wspólnego. Nawet tam, gdzie komputer wykorzystuje się niemal wyłącznie do pisania, wysyłania poczty i przeglądania stron internetowych, potrzebny jest specjalista, który będzie mógł naprawić zepsuty sprzęt, poradzić, jak z niego skorzystać, itd. Działy IT w dużych firmach spożywczych, produkcyjnych czy handlowych to czasem kilkudziesięcioosobowe komórki.
Od batonów i samochodów
W firmach „starej technologii” szuka się też ludzi łączących wiedzę informatyczną z wiedzą o elektronice i automatyce. Przecież niejednokrotnie komputery odpowiadają za proces produkcji – wówczas potrzeba osoby, która potrafi zapanować nad komputerem koordynującym produkcję batoników czy samochodów.
Ale informatycy, choć nadal bardzo poszukiwani, nie są już tak rozchwytywani przez pracodawców jak 2-3 lata temu w czasie boomu internetowego. Bankructwa tzw. dotcomów, recesja na rynku pracy i coraz szersze rzesze absolwentów informatyki szukających pracy sprawiły, że pensje nieco spadły. Tylko kilka procent absolwentów znajdzie pracę za 3-5 tys. zł, reszta zadowoli się pensją o połowę niższą.
Pracuj.pl
Wpisy promowane
- Dlaczego akceptacja kart płatniczych jest kluczowa dla Twojego biznesu?Prężnie działające przedsiębiorstwa konkurują o uwagę i lojalność klientów, dlatego niezbędne staje się nie tylko oferowanie wysokiej jakości produktów czy ...
- Zalety Audi Perfect LeaseAudi Perfect Lease to propozycja dla tych, którzy pragną cieszyć się nowoczesnymi autami marki Audi, nie obciążając jednorazowo swojego budżetu. ...
Wydarzenia
Brak Patronatów
Najnowsze wpisy
- Rekordowa rentowność Shopera w pierwszym kwartale 2024Shoper opublikował wyniki finansowe osiągnięte w pierwszym kwartale 2024 roku. Spółka pochwaliła się rekordowo wysoką rentownością, 31% wzrostem przychodów oraz ...
- BaseLinker Index: Wzrosty sprzedaży online w marcuAnalitycy platformy BaseLinker– największego w regionie CEE systemu do zarządzania i automatyzacji sprzedaży online – opracowali właśnie najnowszy odczyt BaseLinker ...
- Packeta Poland: Analiza polskiego rynku e-commerce w branży modyW ostatnich latach polski rynek e-commerce w branży mody przeżywa dynamiczny rozwój. Według danych statista.com, liczba zamówień online w tej ...
- W lutym e-sklepy IdoSell rosły szybciej niż rynekSklepy internetowe, które korzystają z usług IdoSell, rosną znacznie szybciej niż rynek e-commerce w Polsce. Tak wynika z danych Grupy ...
Zapoznaj się z ofertą wpisów promowanych oraz zasadami udzielania patronatów.