Kolejny raz wyprzedaże związane z Black Friday i Cyber Monday przyciągnęły liczne grono klientów. Atrakcyjne ceny skłoniły ich do zakupów, za które chętnie płacili BLIKIEM – najpopularniejszą metodą płatności w kanale e-commerce. W ciągu 4 dni – między 24 a 27 listopada br. – użytkownicy wykonali za jego pośrednictwem blisko 18 mln transakcji o wartości prawie 2,8 mld zł. Najbardziej popularne okazały się zakupy online – w tym kanale zrealizowano 13 mln operacji na kwotę 2,1 mld zł. Najwięcej płatności odnotowano w systemie w Czarny Piątek, 24 listopada 2023.
Podczas tegorocznego Black Friday zrealizowano prawie 5,2 mln transakcji, a łącznie z przelewami na telefon – aż 7,2 mln.
BLIK Friday w sektorze e-commerce
Zakupy w internecie cieszą się niesłabnącą popularnością, a Polacy chętnie płacą za nie BLIKIEM. Nie inaczej było w Black Friday – tego dnia użytkownicy kupowali online ponad 3,5 mln razy, za kwotę 630 mln zł (rok wcześniej było to 3,1 mln transakcji na kwotę 497 mln zł. Reszta weekendu również obfitowała w zakupy – w sobotę odnotowano 2,7 mln transakcji, a w niedzielę blisko 3,3 mln. Z kolei w poniedziałek – czyli Cyber Monday, było ich ponad 3,4 mln.
– Utrzymująca się inflacja i wyzwania wynikające z aktualnej sytuacji gospodarczej sprawiły, że wielu Polaków chętnie skorzystało z wyprzedaży związanych z Black Friday i Cyber Monday. Dzięki dyrektywie Omnibus, która gwarantuje jawność cen na przestrzeni ostatnich 30 dni, takie wyprzedaże dają obecnie szansę na realną oszczędność. Niesłabnąca popularność „black” obniżek przekłada się na duży wzrost transakcji BLIKIEM. Zainteresowaniem e-kupujących cieszył się w tym roku także Cyber Monday. Liczba operacji w sieci tego dnia wzrosła o 500 tys. wobec 2022 roku. Bez wątpienia atrakcyjne ceny zachęcają wiele osób do realizacji większych zakupów – mówi Magdalena Kubisa, dyrektorka ds. rozwoju biznesu w BLIKU.
Najchętniej płacimy BLIKIEM za modę
Analiza danych transakcyjnych BLIKA pokazuje, że w kwestii popularności poszczególnych kategorii zakupów internetowych utrzymują się trendy z minionego roku.
Platformy typu marketplace to największa kategoria w polskim e-commerce. Sklepy oferowały w tym szczególnym okresie swoje produkty w cenach znacznie korzystniejszych niż na co dzień. Nie dziwi więc fakt, że w analizowanym okresie płatności na marketplace urosły aż o 20 proc. pod względem liczby transakcji, a wydana kwota zwiększyła się o prawie jedną czwartą w porównaniu do ubiegłego roku.
W ramach tegorocznego Black Friday użytkownicy BLIKA znacznie częściej kupowali ubrania. Porównując rok do roku liczba transakcji w kategorii „moda” urosła o 26 proc., a średni koszyk zakupowy osiągnął wynik 252 zł. Z kolei sklepy oferujące artykuły RTV i AGD odnotowały średnią wartość koszyka na poziomie 519 zł, czyli o 8 proc. więcej niż rok temu.
– W tym roku okres związany z Black Friday był świętem mody. Większość sklepów odzieżowych i obuwniczych odnotowało wzrosty w porównaniu do zeszłego roku. Platformy marketplace cieszą się tak dużą popularnością ze względu na swoją wygodę– konsumenci mogą w zaciszu swojego domu wybrać produkty, unikając tłumów i oczekiwania w długich kolejkach – podsumowuje Magdalena Kubisa.
Zakupowy szał także w sklepach stacjonarnych
Zwolennicy tradycyjnych zakupów równie chętnie wybierali BLIKA. W analizowanym okresie odnotowano blisko 4 mln transakcji – rok temu było to 2,7 mln. Wartość zakupów wyniosła 240 mln zł (55 mln EUR) wobec 156 mln zł w 2022 roku. Z pewnością znaczny wpływ na uzyskany w tym kanale wynik miało stale zwiększające się zainteresowanie płatnościami zbliżeniowymi. Warto przypomnieć, że od momentu udostępnienia usługi aktywowało ją już 2,4 mln użytkowników.
Wpisy promowane
- Zaplanuj świąteczne wydatki dla pracowników – Jak wybrać idealny prezent?Święta Bożego Narodzenia to czas, który w wielu firmach wiąże się nie tylko z magią i wspólnymi świętowaniem, ale również ...
- Workflow – co to jest i w jakich firmach znajdzie zastosowanie?Współczesny świat biznesu stawia przed przedsiębiorstwami coraz to nowe wyzwania. Presja konkurencji, rosnące wymagania klientów i konieczność optymalizacji kosztów skłaniają ...
Wydarzenia
E-COMMERCE CHALLENGE 2024
23.05.2024 - 24.05.2024
Code Europe
10.06.2024 - 11.06.2024
Najnowsze wpisy
- InPost Pay ma już 1,5 miliona użytkownikówJuż 1,5 mln użytkowników korzysta z usługi InPost Pay, która łączy płatność i dostawę za pomocą jednego przycisku – dostępnego ...
- BaseLinker Index: gorący kwiecień w polskim e-commerceAnalitycy platformy BaseLinker– największego w regionie CEE systemu do zarządzania i automatyzacji sprzedaży online – opracowali właśnie najnowszy odczyt BaseLinker ...
- Salesforce Shopping Index Q1 2024 – kupujący oszczędzająi odkładają zakupy na późniejW pierwszym kwartale roku dane dotyczące zakupów pokazują nieoczekiwane zwroty akcji. Spodziewaliśmy się obniżek stóp procentowych, ale teraz, gdy inflacja ...
- Nowa integracja z Przelewy24 dostępna dla Klientów Shoper w ramach usługi Shoper PłatnościShoper oraz PayPro SA, właściciel marki Przelewy24, ogłaszają współpracę. Sprzedawcy zyskają możliwość korzystania z usług dodatkowego dostawcy w ramach Shoper ...
Zapoznaj się z ofertą wpisów promowanych oraz zasadami udzielania patronatów.