Classmates.com zapłaci 9 mln dolarów odszkodowania

Opublikowano: 18 marca 2010. Kategoria: Rynek. Tagi: , ,

Classmates.com, serwis, który pozwala na tworzenie sieci społecznych ze szkolnymi znajomymi, podpisał ugodę, na mocy której zgadza się na zapłatę ok. 9 mln dolarów odszkodowania za „fałszywe reklamy” wysłane drogą mailową. Czy to koniec amerykańskiej Naszej-Klasy?

Problemy Classmates.com rozpoczęły się w 2007 roku, kiedy mieszkaniec San Diego, Anthony Michaels, otrzymał e-mail pochodzący z serwisu, w którym znalazł informację, że jego szkolni znajomi próbują się z nim skontaktować. By sprawdzić kto i dlaczego chce go odnaleźć Michaels musiał wykupić specjalne rozszerzenie swojego konta („Gold Membership”). Gdy to zrobił okazało się, że nikt go nie szuka, a cała akcja była wątpliwie etyczną sztuczką marketingową Classmates.com.

Classmates.com zapłaci 9 mln dolarów odszkodowania 1Michaels postanowił nie lekceważyć sprawy i złożył przeciwko serwisowi pozew, który szybko stał się pozwem grupowym dla wszystkich tych, którzy tak jak on zostali oszukani przez działania Classmates.com.

Strony podpisały właśnie wstępną ugodę, która musi jeszcze zostać zaakceptowana przez amerykański sąd. Classmates.com co prawda nie przyznaje się do przestępstwa, zgadza się jednak na zapłacenie trzech dolarów każdej osobie, która rozszerzyła swoje konto o płatne opcje po otrzymaniu fatalnego e-maila. Takich użytkowników jest około 3 mln – w grę wchodzić więc może nawet odszkodowanie w wysokości 9 mln dolarów.

Trudno powiedzieć, czy ogłoszony wyrok oznacza koniec funkcjonowania serwisu. Na pewno nie jest końcem jego problemów. W tym miesiącu wpłynął do sądu kolejny pozew, zarzucający Classmates.com ignorowanie federalnego i stanowego prawa poprzez upublicznianie profili użytkowników.

Źródła: Wired, PaidContent, Mashable, TechFlash

Dawid ZarazińskiClassmates.com zapłaci 9 mln dolarów odszkodowania

Podziel się!

O autorze

Dawid Zaraziński

Redaktor naczelny e-biznes.pl. Twórca Instytutu Kontekstów Pracy, który dostarcza wiedzy i inspiracji w szeroko rozumianym temacie pracy. Wcześniej kierownik think tanku biznesowo-technologicznego „How To Do IT” i redaktor prowadzący internetową odsłonę magazynu „Harvard Business Review Polska”. Aktywny na LinkedIn i Twitterze.