CODES Consulting analizuje holdingi

Opublikowano: 7 grudnia 2001. Kategoria: Rynek. Tagi: , ,

Firma CODES Consulting przeprowadziła analizę raportów rocznych za 2000 rok, 115 holdingów będących spółkami giełdowymi.

W Polsce jest około 400 znaczących firm o strukturze holdingowej. Są to największe organizacje gospodarcze w naszym kraju. Wartość giełdowa – 23 najsilniejszych stanowi aż 6% PKB Polski. 20% zarządów grup deklaruje, że ich firma jest liderem swojego rynku lub branży.

Jakie są wyniki pozostałych” Jak zarządzają liderzy”
ˇ 74 % zarządów obawia się wzrostu konkurencji,
ˇ 30% grup obawia się konkurencji zagranicznej,
ˇ zarządy 29 % holdingów przyznały, że w ciągu ostatnich 15 miesięcy sytuacja finansowa ich firm pogorszyła się,
ˇ 17% holdingów ma trudności z pozyskaniem inwestorów,
ˇ 13% zarządów stwierdziło, że w ostatnim czasie ich firmy zanotowały spadek rentowności.

Sprawdziliśmy liderów, czyli te firmy, które zajmują czołową pozycję w branży. Analiza porównawcza liderów i pozostałych holdingów wykazała, że spółki wiodące wyróżniają się następującymi cechami:
ˇ mają znaczny udział w rynku (z definicji),
ˇ ich produkty lub usługi są zdecydowanie wyższej jakości (posiadają certyfikaty jakości, normy ISO),
ˇ dysponują silną marką,
ˇ zarządzają rynkiem i planują go rozwijać,
ˇ oczekują wzrostu popytu w związku z zarządzaniem ofertą,
ˇ planują rozwijać strukturę kapitałową.

Z danych raportu wynika, że szansą dla takich struktur gospodarczych w obecnej sytuacji jest jednoczesne zarządzanie czterema obszarami, tj.:
ˇ marką,
ˇ struktura organizacyjną,
ˇ rynkiem,
ˇ ofertą.

Analiza wykazuje, iż tylko 8% grup kapitałowych może cieszy się rozpoznawalną marką, która jest atutem przy budowie wartości firmy. Dbałość o swoją markę i wizerunek oraz umiejętne wykorzystanie jej do budowania swojej pozycji stanowi niezaprzeczalną przewagę na rynku. Należy zwrócić tutaj uwagę na to, że przy szybko rozwijającej się konkurencji warto inwestować w wartości ponadczasowe i skupić się na tworzeniu pozytywnych skojarzeń związanych z własną marką, co zawsze będzie potęgować zwiększoną lojalnością klientów.

Sylwester KozakCODES Consulting analizuje holdingi

Podziel się!

O autorze

Sylwester Kozak

Facebook Twitter Google+

Specjalista w zakresie marketingu opartego o promocję wiedzy i doświadczenia. Aktywnie prowadzi własne jak i zlecone serwisy internetowe. Przygotowuje koncepcje biznesowe i analizy rynkowe nowych projektów. Ma praktyczne doświadczenie z zakresu promocji, eCommerce, e-PR, SEO, SEM i prowadzenia projektów internetowych.