30 listopada br. już po raz drugi w Polsce odbywa się Dzień Darmowej Dostawy, w którym bierze udział ponad 1,7 tys. sklepów internetowych. Z tej okazji Gemius, dostawca badań internetu i przez internet, zebrał dane na temat postrzegania zakupów w sieci przez polskich internautów oraz naszych sąsiadów – Czechów, Słowaków i Ukraińców.
Liczba polskich internautów dokonujących zakupów przez internet zwiększa się. Świadczą o tym dane z raportu „E-commerce w oczach internautów” przygotowanego przez Interaktywny Instytut Badań Rynkowych i firmę Gemius.
W 2008 r. dokonywanie zakupów online deklarowało 66 proc. badanych, rok później ten odsetek wyniósł 67 proc. z kolei w 2010 r. wzrósł do 74 proc. Dla porównania, badania realizowane w innych krajach Europy Środkowo-Wschodniej wskazują, że wśród naszych sąsiadów: Czechów, Słowaków i Ukraińców, zakupy online są jeszcze bardziej popularne. Deklarowało je 84 proc. czeskich internautów i 82 proc. słowackich internautów.
Z jaką częstotliwością Polacy dokonywali zakupów przez internet? Wyniki raportu „E-commerce w oczach internautów” wskazują, że 43 proc. respondentów dokonywało zakupy kilka razy do roku, a 13 proc. kilka razy w miesiącu.
Jakie czynniki skłaniają internautów do zakupów online? Przede wszystkim jest to: oszczędność czasu – taką odpowiedź wskazało 51 proc. internautów. Kolejne wymieniane cechy to: niższe ceny niż w tradycyjnym sklepie (50 proc.), dostępność towarów trudnych do zakupienia gdzie indziej (45 proc.), a także promocje, rabaty i konkursy (27 proc.).
Tę ostatnią cechę polscy internauci wymieniali częściej niż Czesi (4 proc.), Słowacy (3 proc.) oraz Ukraińcy (11 proc.).
Źródło: „E-commerce w oczach internautów” Polska, Czechy, Słowacja 2011; Ukraina 2011.
Gdzie kupujemy? W odróżnieniu do naszych sąsiadów, wolimy zakupy na aukcjach niż w e-sklepach. Korzystanie z serwisów aukcyjnych w ubiegłym roku deklarowało 80 proc. polskich internautów kupujących online, ze sklepów online korzystało 68 proc., z porównywarek cen 60 proc., a z zakupów grupowych 16 proc. Dla porównania internauci w Czechach, na Słowacji i Ukrainie chętniej korzystali ze sklepów online niż z aukcji internetowych.
Według danych z badania Megapanel PBI/Gemius za wrzesień 2011, pod względem zasięgu wśród internautów na czele rankingu serwisów aukcyjnych uplasowało się Allegro (odwiedza go blisko 58 proc. internautów). Z kolei najpopularniejszym serwisem zakupów grupowych pod względem zasięgu wśród internautów był groupon.pl.
Co skłoniłoby polskich internautów do częstszych zakupów online? Wyniki raportu „E-commerce w oczach internautów” wskazują, że rośnie liczba internautów, którzy deklarują zwiększenie częstotliwości zakupów online, w przypadku, gdyby zmalały koszty dostarczenia towaru – w 2009 r. taką odpowiedź wskazywało 18 proc., a rok później już 23 proc. internautów.
Wpisy promowane
- Czym powinien wyróżniać się skuteczny projekt strony internetowej?Obecność online jest ważnym czynnikiem sukcesu każdej firmy. Profesjonalne tworzenie stron www umożliwia dotarcie do szerokiego grona klientów oraz stanowi ...
- Jak ubiegać się o kredyt dla firmy?Firmy nierzadko napotykają kłopoty finansowe, w których potrzebują dodatkowego wsparcia. Co więcej, większe kwoty, które nie zawsze są w posiadaniu ...
Wydarzenia
Brak Patronatów
Najnowsze wpisy
- Rekordowa rentowność Shopera w pierwszym kwartale 2024Shoper opublikował wyniki finansowe osiągnięte w pierwszym kwartale 2024 roku. Spółka pochwaliła się rekordowo wysoką rentownością, 31% wzrostem przychodów oraz ...
- BaseLinker Index: Wzrosty sprzedaży online w marcuAnalitycy platformy BaseLinker– największego w regionie CEE systemu do zarządzania i automatyzacji sprzedaży online – opracowali właśnie najnowszy odczyt BaseLinker ...
- Packeta Poland: Analiza polskiego rynku e-commerce w branży modyW ostatnich latach polski rynek e-commerce w branży mody przeżywa dynamiczny rozwój. Według danych statista.com, liczba zamówień online w tej ...
- W lutym e-sklepy IdoSell rosły szybciej niż rynekSklepy internetowe, które korzystają z usług IdoSell, rosną znacznie szybciej niż rynek e-commerce w Polsce. Tak wynika z danych Grupy ...
Zapoznaj się z ofertą wpisów promowanych oraz zasadami udzielania patronatów.