E-commerce w Polsce w podziale na regiony

W teorii sklep internetowy może zostać założony w dowolnym miejscu. W praktyce okazuje się jednak, że niektóre regiony Polski wyraźnie się wyróżniają. Jak pokazują dane platformy Shoper, aż 49% sklepów działa w zaledwie trzech województwach.

Zdecydowanym liderem ze względu na liczbę działających sklepów jest Mazowsze, które gromadzi aż 23 proc. wszystkich e-sklepów. Tuż za nim plasuje się Małopolska z 13,3 proc. firm. Na podium znalazł się też Śląsk, w którym znajduje się 13 proc. e-commerce. Co ciekawe, Śląsk i Małopolska to regiony, które choć wciąż mocne, straciły w stosunku do ubiegłego roku. O ile w tych samych trzech województwach w 2017 roku działało lekko ponad 50 proc wszystkich sklepów, to w tym roku ich udział wyniósł 49 proc.

Niekoniecznie znaczy to, że ubyło sklepów w tych trzech województwach. Raczej przybyło e-sklepów w innych regionach – wyjaśnia Jacek Zientkiewicz, Brand Manager platformy Shoper.

E-commerce w Polsce w podziale na regiony 1

Czołówkę goni Wielkopolska z 9,2 proc. oraz Dolny Śląsk z 7,5 proc. 8 ostatnich województw kumuluje mniej e-sklepów niż samo mazowieckie. Działa ich tam łącznie 19 proc. Wśród nich najgorszym wynikiem, bo tylko 1,6 proc. sklepów może pochwalić się województwo opolskie. Tuż przed nim znalazło się warmińsko-mazurskie z wynikiem 1,7 proc. i podlaskie z 1,8 proc. wszystkich sklepów internetowych.

Nie bez powodu w zaledwie trzech województwach koncentruje się 49 proc. wszystkich sklepów. Znaczenie bowiem ma logistyka, dostęp do dystrybutorów, lepsze skomunikowanie z resztą kraju i dostępność specjalistów od e-commerce, co przekłada się na możliwość szybszego dostarczania towaru – dodaje Zientkiewicz.

W polskim e-handlu dominują sklepy z trzema kategoriami produktów – dom i ogród, ubrania oraz zdrowie i uroda. Najpopularniejsze są zdecydowanie produkty domowe, które tylko w łódzkim i lubelskim ustąpiły modzie. Znaczny udział w polskim e-commerce mają także e-sklepy sprzedające produkty związane ze zdrowiem i urodą. W prawie każdym województwie to trzecia najpopularniejsza kategoria – tylko na opolszczyźnie zajęła drugie miejsce. Na Podlasiu więcej mieści się sklepów z prezentami i akcesoriami niż kosmetykami.

E-commerce w Polsce w podziale na regiony 2

Dane pochodzą z ponad 10 tys. e-sklepów korzystających z platformy Shoper z okresu wrzesień 2017 – czerwiec 2018.

Wpisy promowane

Wydarzenia

Brak Patronatów

Najnowsze wpisy

Scroll to Top