W najbliższych latach handel internetowy może mieć większy wpływ na rozwój rynku nieruchomości magazynowych niż branża motoryzacyjna, która w ostatnich 20 latach dominowała na tym rynku.
Według najnowszych danych międzynarodowej firmy doradczej Cushman & Wakefield, która monitoruje sytuację na rynku nieruchomości magazynowych Czech, Polski, Węgier, Rumunii i Słowacji, łączne zasoby nowoczesnej powierzchni magazynowej w Europie Środkowej wynoszą obecnie prawie 20 mln mkw. Zainteresowanie najemców jest tak duże, że wskaźnik pustostanów spadł do najniższego poziomu w historii – 5,7%. Dla porównania udział niewynajętej powierzchni biurowej w jej łącznych zasobach jest dwukrotnie wyższy (12%).
Po ubiegłorocznych problemach sektora motoryzacyjnego e-commerce odgrywa coraz ważniejszą rolę na rynku.
W Europie Środkowej obserwujemy ekspansję zarówno lokalnych, jak i zagranicznych sklepów internetowych. Niektóre decydują się na budowę oddziałów na lokalnym rynku, a inne stawiają na rozwój poza granicami kraju, przy czym pierwszym ich celem często bywają rynki państw sąsiadujących. Wejściem do regionu Europy Środkowej zainteresowane są platformy handlu internetowego z całego świata, a do realizacji tych planów potrzebują pomieszczeń magazynowych i logistycznych — powiedział Ferdinand Hlobil z Cushman & Wakefield.
Sieci handlowe i sklepy rozbudowują swoją ofertę otwierając kanały dystrybucji online, czemu towarzyszy dalszy rozwój rynku powierzchni magazynowej. Duże zagraniczne e-sklepy wynajmują powierzchnie w celu obsługi klientów z Europy Zachodniej i ekspansji na Wschód. Warto tu zaznaczyć, że atutami Europy Środkowej są znacznie niższe koszty pozyskania wykwalifikowanych pracowników. Ze względu na duże zmiany sezonowe na rynku pracy, ważną rolę odgrywa dostępność pracowników, a przede wszystkim możliwość ich zatrudnienia na elastycznych warunkach. Właśnie ten czynnik zachęca zagraniczne firmy do przenoszenia funkcji dystrybucyjnych do Polski, gdzie obowiązują łagodniejsze przepisy prawa pracy niż w Europie Zachodniej. Ponadto w Polsce mogą także często wynegocjować niższy czynsz najmu niż w lokalizacjach na zachód od naszych granic — dodał Tom Listowski z Cushman & Wakefield
W sektorze e-commerce największe transakcje najmu w minionych dwóch latach zostały zawarte między innymi przez następujące firmy: TIM (30.000 mkw.), Mall.pl (ponad 9.500 mkw.), Home24 (26.400 mkw.) i Oponeo (12.000 mkw.) w Polsce, Amazon (133.000 mkw.), Mall.cz (29.000 mkw.), Exiteria (11.000 mkw.) w Czechach, Alza.sk (12.000 mkw.) na Słowacji oraz EMAG (7.700 mkw.) i Mall.hu (6.300 mkw.) na Węgrzech.
Kolejnym zauważalnym trendem na rynku jest rosnący popyt. Obecnie nie zaskakują już zapytania o możliwość wynajęcia 100 tys. mkw., a niekiedy nawet 150 tys. mkw. powierzchni, co było raczej nie do pomyślenia jeszcze kilka lat temu — dodał Ferdinand Hlobil.
Wpisy promowane
- Czym powinien wyróżniać się skuteczny projekt strony internetowej?Obecność online jest ważnym czynnikiem sukcesu każdej firmy. Profesjonalne tworzenie stron www umożliwia dotarcie do szerokiego grona klientów oraz stanowi ...
- Jak ubiegać się o kredyt dla firmy?Firmy nierzadko napotykają kłopoty finansowe, w których potrzebują dodatkowego wsparcia. Co więcej, większe kwoty, które nie zawsze są w posiadaniu ...
Wydarzenia
Brak Patronatów
Najnowsze wpisy
- Rekordowa rentowność Shopera w pierwszym kwartale 2024Shoper opublikował wyniki finansowe osiągnięte w pierwszym kwartale 2024 roku. Spółka pochwaliła się rekordowo wysoką rentownością, 31% wzrostem przychodów oraz ...
- BaseLinker Index: Wzrosty sprzedaży online w marcuAnalitycy platformy BaseLinker– największego w regionie CEE systemu do zarządzania i automatyzacji sprzedaży online – opracowali właśnie najnowszy odczyt BaseLinker ...
- Packeta Poland: Analiza polskiego rynku e-commerce w branży modyW ostatnich latach polski rynek e-commerce w branży mody przeżywa dynamiczny rozwój. Według danych statista.com, liczba zamówień online w tej ...
- W lutym e-sklepy IdoSell rosły szybciej niż rynekSklepy internetowe, które korzystają z usług IdoSell, rosną znacznie szybciej niż rynek e-commerce w Polsce. Tak wynika z danych Grupy ...
Zapoznaj się z ofertą wpisów promowanych oraz zasadami udzielania patronatów.