Groupon wydaje krocie na marketing – skutecznie

Opublikowano: 9 sierpnia 2011. Kategoria: Rynek. Tagi: ,

Groupon wydaje ogromne pieniądze na promocję. Jak się jednak okazuje – skutecznie. Ma bowiem trzy razy więcej subskrybentów niż najbliższy konkurent. Firma porzuci również kontrowersyjny sposób prezentowania swoich danych finansowych.

Najpopularniejszy serwis zakupów grupowych wydaje na marketing tak dużo, że pomijał te dane w oficjalnych sprawozdaniach finansowych. Do tej pory w swych raportach Groupon wykorzystywał miarę o nazwie Adjusted Consolidated Segment Operating Income (ACSOI). Nie uwzględnia ona jednak wydatków na marketing. Stosowanie takiej miary może jednak wprowadzać w błąd, zwłaszcza przed wejściem serwisu na giełdę. Dlatego naciskana przez instytucje regulujące firma ma przedstawić w najbliższych dniach dokumenty, w którym miara nie będzie stosowana.

Groupon wydaje krocie na marketing - skutecznie 1 Różnica jest zaś znacząca. Groupon informował, że w 2010 roku oraz w pierwszym kwartale obecnego roku osiągnął odpowiednio 60,6 i 81,6 mln dolarów zysku – według miary ACSOI. Jeśli jednak doliczyć do tego wydatki na marketing okaże się, że serwis zanotował stratę w wysokości 413,4 i 113,9 mln dolarów.

Pomimo tych kontrowersji, Groupon okazuje się bardzo skuteczny w promowaniu swojej platformy. W tym roku serwis podwoił liczbę subskrybentów – ma ich obecnie 115 mln (50,58 na koniec ubiegłego roku). Jest to trzy razy więcej niż najbliższy konkurent – LivingSocial – który dysponuje bazą 40 mln subskrybentów.

Założony w 2008 roku Groupon chce wejść na giełdę i pozyskać z niej 750 mln dolarów. W kwietniu pojawiły się jednak doniesienia, że firma pozyskać może nawet miliard dolarów, a projekt wyceniany jest na 15-20 mld dolarów.

Dawid ZarazińskiGroupon wydaje krocie na marketing – skutecznie

Podziel się!

O autorze

Dawid Zaraziński

Redaktor naczelny e-biznes.pl. Twórca Instytutu Kontekstów Pracy, który dostarcza wiedzy i inspiracji w szeroko rozumianym temacie pracy. Wcześniej kierownik think tanku biznesowo-technologicznego „How To Do IT” i redaktor prowadzący internetową odsłonę magazynu „Harvard Business Review Polska”. Aktywny na LinkedIn i Twitterze.