Grupa InPost w III kw. osiągnęła rekordowe wyniki r/r: przychody +32,6%, wolumen +32%, skorygowany zysk EBITDA +11,5%

InPost zanotował w III kwartale wzrost przychodów o 32,6% r/r do 1 690,4 mln zł. Skorygowany zysk EBITDA wzrósł o 11,5% r/r do 455,8 mln zł. InPost zanotował także rekordowy 32% r/r wzrost wolumenów na wszystkich kluczowych rynkach, dostarczając w III kwartale 178,8 mln paczek. W Polsce wzrost wolumenów wyniósł 26%, we Francji 34%, a w Wielkiej Brytanii aż 227%.

Grupa InPost w III kw. osiągnęła rekordowe wyniki r/r: przychody +32,6%, wolumen +32%, skorygowany zysk EBITDA +11,5% 1

Kluczowe informacje:

  • W Polsce InPost odnotował zdecydowany wzrost wolumenów w kanale poza platformą Allegro o 43% r/r oraz o 11% w kanale Allegro.
  • Liczba użytkowników korzystających z urządzeń Paczkomat w Polsce wyniosła 16,3 mln (+13% r/r); Firma umocniła swoją pozycję lidera na rynku dostaw kontynuując strategię dostarczania najlepszych rozwiązań dla użytkowników m.in. poprzez wprowadzenie udostępniania paczek w aplikacji mobilnej innym użytkownikom, rozszerzając program EKOzwrotów o nowe kategorie produktów oraz uruchamiając program pod nazwą EkoBox – wprowadzający do obrotu opakowania zwrotne we współpracy z marką Modivo.
  • W III kwartale Grupa, obsłużyła 178,8 mln przesyłek, osiągając 32% wzrost i tym samym zanotowała dwu- i trzycyfrowy wzrost wolumenów na wszystkich trzech głównych rynkach: Polska – wzrost
    o 26% – przy dodatniej dynamice rynku na poziomie 24%,
    Francja – wzrost o 34% – przy stagnacji na rynku, natomiast
    w Wielkiej Brytanii wzrost wolumenów wyniósł aż 227% – przy szacowanym spadku rynku na poziomie 8%.
  • InPost we wszystkich krajach intensywnie rozwijał swoją sieć urządzeń Paczkomat®. W III kwartale zainstalowanych zostało ponad 2 000 nowych maszyn i na koniec kwartału było ich 26 330, w tym: 19 254 w Polsce (+17% w porównaniu z końcem 2021 roku), 1 653 we Francji (+428% w porównaniu z końcem 2021 roku) i 4 333
    w Wielkiej Brytanii (+38% w porównaniu z końcem 2021 roku).
    W tym ostatnim kraju uruchomiono pierwsze urządzenia Paczkomat®
    w kształcie litery L.
  • Realizując strategię klientocentryczności, we Francji, uruchomione zostały testy aplikacji mobilnej, której wdrożenie będzie realizowane w oparciu o doświadczenia z rynku polskiego. Otworzona została także nowa sortownia w Harnes, która jednocześnie jest największą pod względem powierzchni sortownią w Grupie InPost oraz uruchomiono zwroty towarów bez opakowań we współpracy z Amazon.
  • W Wielkiej Brytanii nastąpił skokowy wzrost liczby użytkowników urządzeń Paczkomat® na co m.in wpłynęło zwiększenie zagęszczenia sieci urządzeń. W głównych miastach: Londyn, Birmingham
    i Manchester – 46% mieszkańców ma 7 minut spacerem do najbliższej maszyny InPost.
    Wzrost użytkowników i wolumenów na tym rynku był jednak przede wszystkim efektem wprowadzenia znanej z polskiego rynku usługi dla klienta biznesowego – nadań typu Paczkomat® – Paczkomat®.

Perspektywy:

  • Dobre wyniki za 9 miesięcy tego roku są efektem wzrostu wolumenów oraz poprawy rentowności. To pozytywny prognostyk dla wyników za cały rok. Jednak, od połowy października rynek rośnie w tempie umiarkowanym, co może wskazywać na to, że spodziewana od dłuższego czasu presja inflacyjna odczuwalna dla polskiego konsumenta zaczynastawać się faktem. Niemniej jednak można oczekiwać, że pozytywny wpływa na marże w IV kwartale będą miały coroczne podwyżki cen kontraktowych. Proces podwyżek będzie kontynuowany do końca I kw. 2023 r.
  • Zarząd Grupy w perspektywie średnio- i długoterminowej spodziewa się zwiększenia udziałów rynkowych we wszystkich kluczowych dla Grupy krajach. Na każdym z nich konsumenci korzystają z wygody, jaką daje możliwość odebrania przesyłek w dowolnym terminie, a sprzedawcy, dzięki rozwiązaniom InPost mogą optymalizować koszty.

Rafał Brzoska, założyciel i prezes zarządu InPost

Trzeci kwartał był kolejnym, w którym dynamicznie rozwijaliśmy się na każdym z naszych głównych rynków. Rozwój ten był możliwy dzięki konsumentom, którzy cenią w usługach InPost wygodę i elastyczność oraz sprzedawcom e-commerce, którzy znajdują u nas możliwość oferowania szybkich i atrakcyjnych cenowo dostaw dla swoich klientów. Naszym zdaniem potrzeba poprawy wydajności dostaw i zautomatyzowania rozwiązań ostatniej mili, nigdy nie była większa, gdyż presja inflacyjna, wymuszająca poszukiwanie przez sprzedawców oszczędności, nadal stanowi olbrzymie wyzwanie dla sektora e-commerce.

Pracujemy nad tym, aby zapewnić stały wzrost sprzedaży na kluczowych rynkach: w Polsce, Francji i Wielkiej Brytanii, zarówno w czwartym kwartale jak i w całym 2023 r. Jesteśmy przekonani, że w najbliższej przyszłości otoczenie rynkowe, czyli wysokie koszty paliw, energii, pracy i usług, pozwoli utrzymać wzrost dostaw do urządzeń Paczkomat® oraz w kanale PUDO, które są konkurencyjną cenowo opcją. Biorąc to pod uwagę w trzecim kwartale nadal dynamicznie rozbudowywaliśmy naszą sieć urządzeń Paczkomat® powiększając ją o 2 064 nowych urządzeń i osiągając na koniec kwartału liczbę 26 330 maszyn w całej Grupie. Strategicznym celem InPost jest stałe podnoszenie efektywności naszych usług, co ma także wymierny wpływ na ograniczenie emisji CO2 do środowiska. Tylko jeden Paczkomat® w Polsce ogranicza emisję CO2 o 53kg dziennie – czyli tyle, ile rocznie pochłania 3 000 drzew. Ponieważ ograniczenie negatywnego wpływu biznesu na środowisko jest potrzebą chwili, jesteśmy przekonani, że oferta InPost zapewnia bardzo potrzebne rozwiązania dla sektora logistycznego.

Polska

W trzecim kwartale InPost dodatkowo umocnił swoją pozycję, zwiększając liczbę klientów o 13% r/r do 16,3 mln. Wolumen przesyłek wyniósł 124,1 mln, co oznacza wzrost w porównaniu do II kw., kiedy obsłużono ich 122,8 mln. Liczba urządzeń Paczkomat® w Polsce wzrosła od początku roku o 17% do 19 254. Tym samym, aż 59% Polaków ma swój Paczkomat InPost w odległości 7 minut spacerem (55% na koniec III kwartału 2021). Rozbudowa sieci maszyn InPost sprawiła, że ​​Polska posiada najbardziej energooszczędny i ekologiczny na świecie, system dostaw ostatniej mili.

Ostatni raport Gemiusa „E-commerce w Polsce w roku 2022” potwierdził,
że kolejny rok z rzędu Paczkomat® InPost jest najchętniej wybieranym sposobem dostawy dla e-kupujących. Aż 81% (+4 p.p. r/r) respondentów zadeklarowało, że jest on najczęściej wybieraną metodą dostaw. Dodatkowo 83% (+2 p.p. r/r) kupujących w sieci postrzega Paczkomat® InPost jako formę dostawy, która najbardziej motywuje ich do zakupów online.

Francja

W trzecim kwartale francuska spółka zależna InPost, Mondial Relay, rosła szybciej niż rynek już czwarty kwartał z rzędu. Wolumen przesyłek Mondial Relay we Francji wzrósł o 34%, przy stagnacji rynku.

W trzecim kwartale Mondial Relay odnotował wzrost przychodów o 34% r/r, oraz wzrost skorygowanej EBITDA o 13,2% do 60 mln zł. Mondial Relay do przejęcia przez InPost w lipcu 2021 r. wykorzystywał wyłącznie punkty odbioru i nadań (PUDO), i nie miał własnych maszyn paczkowych. Od tego czasu InPost rozstawił 1 653 maszyn, z czego 671 zostało rozstawionych w III kwartale. Mondial Relay widzi duży rynkowy potencjał dla urządzeń InPost we Francji, dlatego zamierza nadal je instalować tak szybko, jak tylko pozwala na to łańcuch dostaw. Dodatkowo Mondial Relay w ostatnim kwartale rozbudowywał sieć magazynów i sortowni, w tym sortownię w Harnes, która obecnie jest największą w całej Grupie InPost. Rozbudowa magazynów i sortowni umożliwi wprowadzenie
z początkiem 2023 r, usług dostawy D+1, pod marką Mondial Relay Express. Ta nowa oferta, będzie znaczącym krokiem w rozwoju Mondial Relay na rynku francuskim i ma zapewnić większą wygodę dla klientów i elastyczność dostaw dla sprzedawców.

Wielka Brytania

InPost UK zanotował wzrost wolumenów w III kw. O 227% r/r i o 25%
w porównaniu z II kw. Te wzrosty zostały osiągnięte mimo spadku całego brytyjskiego rynku e-commerce o 8%. Wzrost wynikał przede wszystkim
z wprowadzenia nowej na rynku brytyjskim, a dobrze znanej
w Polsce, usługi dostawy Paczkomat® – Paczkomat®. Usługa spotkała się
z olbrzymim zainteresowaniem klientów. Chociaż duże wolumeny spowodowały przejściowe problemy z wydajnością, dobre przyjęcie tej usługi wskazuje na silne zapotrzebowanie konsumentów na dostawę do punktu. Aby sprostać dodatkowemu zapotrzebowaniu na przepustowość sieci, InPost kontynuował instalację nowych maszyn w lokalizacjach o większym natężeniu ruchu. Firma na koniec III kwartału posiadała 4 333 urządzeń Paczkomat®, o 38% więcej niż na koniec 2021 roku. W największych miastach – Londyn, Birmingham
i Manchester – 46% mieszkańców ma 7 minut spacerem do najbliższego urządzenia Paczkomat® InPost.

Wpisy promowane

Wydarzenia

Brak Patronatów

Najnowsze wpisy

Scroll to Top