Przeprowadzane przez radio internetowe OPEN.FM badania pokazują, jak słuchacze oceniają polskich wykonawców i ich utwory. Wyniki potwierdzają znaną dobrze zasadę – lubimy najczęściej te piosenki, które już kiedyś słyszeliśmy.
W badaniu doskonale wypadła Patrycja Markowska, która wydała ostatnią płytę we wrześniu 2007 roku. Tytułowe nagranie z tego krążka – Świat się pomylił – zebrało ponad 55% pozytywnych opinii słuchaczy. – Podobnie jest z zespołem Feel, choć tu odnotowaliśmy stosunkowo duży wskaźnik ocen negatywnych – mówi Maciej Tomaszewski, music programmer z OPEN.FM – niespełna 40% respondentów zaznaczyło opcję „nie podoba mi się”. Badania wskazują, że publiczność nie ma nieograniczonej tolerancji na danego artystę. Być może zbyt duża obecność w mediach sprawiła, że słuchaczom zwyczajnie znudziły się utwory zespołu Feel.
Bardzo dobrze wypadły w badaniu: Monika Brodka, Ewa Farna i Kasia Cerekwica. Każda z wymienionych wokalistek zanotowała jedynie po 20% wskazań negatywnych. Zaskakująco dobrze poradziła sobie również Edyta Bartosiewicz, kojarzona z latami dziewięćdziesiątymi. Może to oznaczać, że dobra muzyka broni się zawsze i w każdym pokoleniu.
Największą niespodzianką jest doskonały wynik utworu „Dzień dobry, kocham Cię” zespołu Strachy na Lachy: podobnie jak Markowska i Bartosiewicz zespół otrzymał 60% wskazań pozytywnych.
– Potwierdzałoby to tezę, że słuchacze wymagają od muzyki radiowej przede wszystkim rozrywki – mówi Maciej Tomaszewski z OPEN.FM – badania wykazały również, że młodzież nie docenia już rockowych dinozaurów, którzy traktowani są jako relikty niezrozumiałej przeszłości. W grupie wiekowej do 20 lat Budka Suflera otrzymała ponad 40% wskazań negatywnych.
Internauci nie lubią utworów Czesława i grupy Coma – co zaskakujące, źle w badaniu wypadli artyści, którzy sprzedali w minionym roku w Polsce najwięcej płyt, a ostatnio uhonorowani zostali Fryderykami. W odniesieniu do utworów grupy Coma, wskazania „nie podoba mi się” oraz „bardzo mi się nie podoba” wyniosły ponad 50%, choć jednocześnie odsetek opinii pozytywnych to ponad 30%. Muzyka rockowa ma więc zarówno zagorzałych zwolenników, jak i zdeklarowanych przeciwników. Najgorzej wypadła Nosowska i „Kto tam u ciebie jest” z płyty z piosenkami Agnieszki Osieckiej – ponad 60% wskazań negatywnych.
Niski wynik w badaniu internetowym zanotowała kompozycja „Maszynka do świerkania” Czesława – podczas wspomnianej ceremonii wręczania Fryderyków uznana przez widzów za najlepszą piosenkę. Słuchacze OPEN.FM byli dla utworu surowi – otrzymał on 55% negatywnych opinii publiczności do 20 roku życia, 45% u starszej.
Ciekawy jest fakt, że tak wysoka sprzedaż płyt zarówno Comy, jak i Czesława nie jest zasługą żadnej z największych stacji ogólnopolskich (Zet, RMF), bowiem w przeciągu ostatnich 18 miesięcy ani jeden utwór wspomnianych wykonawców nie pojawił się na ich antenach (monitoring stacji przeprowadzony w dniach 01.01.2008 r. – 30.05.2009 r.).- mówi Rafał Sokalski, dyrektor programowy OPEN.FM – Z jednej strony jest to pocieszające, bowiem świadczy o tym, że można odnieść sukces w Polsce bez spektakularnych akcji medialnych, z drugiej potwierdza znany przez wszystkie stacje fakt, że utwory takich artystów słabo wypadają w testach muzycznych.
I na koniec ciekawostka: najmniej emocji wzbudza twórczość Reni Jusis. Oceniając jej utwory, słuchacze najczęściej zaznaczali opcję „jest mi obojętny”.
Wpisy promowane
- Kiedy warto zainwestować w automatyzację logistyki e-commerce?Przedsiębiorcy z branży e-commerce coraz chętniej korzystają z automatyzacji logistyki. To bowiem skuteczny sposób na usprawnienie pracy. W tym artykule ...
- Mierzenie czasu pracy w dynamicznym świecie: odkryj skuteczne sposoby z TimeCamp!Zastanawiasz się, jak usprawnić zarządzanie czasem pracy w rozproszonym zespole i nie stracić przy tym motywacji? Sprawdź, jak TimeCamp może ...
Najnowsze wpisy
- BaseLinker Index: 133 pkt w styczniu 2025 r.Analitycy platformy BaseLinker, największego w regionie CEE systemu do zarządzania i automatyzacji sprzedaży online, opublikowali najnowszy odczyt BaseLinker Index. W ...
- E-commerce w Polsce: 20% konsumentów często rezygnuje z zakupów onlineBranża e-commerce w Polsce rozwija się dynamicznie, oferując konsumentom coraz więcej udogodnień. Mimo to, wielu Polaków rezygnuje z zakupów online, ...
- Sztuczna inteligencja w e-commerce: 5 kluczowych technologii według ekspertów ShoperSztuczna inteligencja coraz częściej wspiera e-commerce, pomagając sprzedawcom w budowaniu przewagi konkurencyjnej. Jakie rozwiązania odgrywają dziś kluczową rolę w sprzedaży ...
- BaseLinker Index wskazuje na wzrost polskiego e-commerce o 10,8% w grudniu 2024Analitycy platformy BaseLinker, największego w regionie CEE systemu do zarządzania i automatyzacji sprzedaży online, opublikowali najnowszy odczyt BaseLinker Index. W ...
Zapoznaj się z ofertą wpisów promowanych oraz zasadami udzielania patronatów.