InternetowyKantor.pl: Coraz chętniej wymieniamy w sieci [wywiad]

Opublikowano: 8 października 2012. Kategoria: Rynek. Tagi: ,

InternetowyKantor.pl w 2011 roku miał 556 mln złotych przychodu. Od momentu powstania pozyskał już ponad 56 tys. klientów. Potencjalne oszczędności klientów to blisko 50 mln zł. Obecnie serwis zatrudnia ponad 30 pracowników. Tak w pigułce wygląda InternetowyKantor.pl.

Paweł Kyć, dyrektor marketingu InternetowyKantor.pl w rozmowie z nami przedstawia jak wygląda rynek kantorów online, jakie są zagrożenia i czy każdy może założyć taki kantor. Zapraszamy do wywiadu.

Jak wygląda rynek, jesteście liderem?

Paweł Kyć, dyrektor marketingu InternetowyKantor.pl

Paweł Kyć, dyrektor marketingu InternetowyKantor.pl

Pod względem obrotów za 2011 rok, dostępnych w KRS, jesteśmy największym internetowym kantorem w Polsce, a już w pierwszych sześciu miesiącach bieżącego roku poprawiliśmy ten wynik. InternetowyKantor.pl jest także najlepiej ocenianym polskim e-kantorem. Mamy 99,5 proc. pozytywnych opinii w niezależnym serwisie opineo.pl.

W ciągu ostatniego roku powstało prawie 30 e-kantorów. Duży wpływ na to miało wprowadzenie w wakacje 2011 r. ustawy antyspreadowej, która pozwoliła na spłacanie kredytów walutowych, walutą zakupioną poza bankiem. Do czołówki kantorów internetowych należy obecnie 4-5 firm.

InternetowyKantor.pl działa na zasadzie współpracy z bankami i szybkich przelewów walutowych. Nie pobiera także żadnych opłat i prowizji. Warto zaznaczyć jednak, że niektóre serwisy działają jako platformy wymiany walut między użytkownikami. Przy dużych sumach nie zawsze są wtedy w stanie zaoferować wymiany całej sumy po kursie, jaki chcemy zaakceptować. Wśród kantorów internetowych są też takie, które pobierają niewielką prowizję od użytkowników.

W marcu na łamach e-biznes.pl opublikowałem swój tekst dotyczący potencjału rynku kantorów online. Do modelu biznesowego zgłosiłem dwie potencjalne uwagi. Jedna to wiarygodność i budowanie marki i niestety, tu wciąż jestem sceptyczny, sytuacja gdy jeden z kantorów nie wypłaci klientom środków. Drugi to uruchomienie takiej usługi przez banki (to już zrobił Alior Bank). Na obie nie macie wpływu, a mogą bardzo zmienić rynek. Jesteście przygotowani?

Spodziewaliśmy się uruchamiania platform wymiany walut przez banki. To istota konkurencji i wolnego rynku. W porównaniu do nich, naszą przewagą jest szybkość transakcji i brak kosztów przelewów dla klientów innych banków. Nasz system sprzężony jest z systemami ponad 20 banków, do których nasi klienci mają darmowe ekspresowe przelewy. Kantor banku działa w porównywalnym czasie tylko dla klienta tego konkretnego banku – pozostali muszą czekać dwukrotnie na zaksięgowanie przelewu między bankami. Odnośnie wiarygodności kantorów internetowych, temat ten był kilkakrotnie poruszany przez media. Zgodnie z obowiązującym prawem posiadamy wpis do Rejestru Działalności Kantorowej i podlegamy kontroli Prezesa NBP w zakresie działalności kantorowej. Raportujemy także do Głównego Inspektora Informacji Finansowych. Jesteśmy transparentni, a raporty z naszej działalności i obrotów są dostarczane do Krajowego Rejestru Sądowego i ogólnie dostępne dla każdego.

Jesteśmy przekonani, że transparentność i rzetelność buduje zaufanie do marki w każdej branży. To wartości, które w e-commerce mają największe znaczenie. Przecież nikt nie zastanawia się czy zamówienie z największych sklepów internetowych zostanie zrealizowane.

Kursy w różnych platformach są zbliżone. Są nawet porównywarki kantorów, np. opisywana przez nas StrefaWalut.pl. Czym więc kierują się klienci?

Klienci wybierają sprawdzone firmy. Te, do których mają zaufanie, i te, które polecają inni użytkownicy. Same porównywarki nie przekonują ich do zakupu, zwłaszcza, jeśli w grę wchodzi regularna wymiana, spłata kredytu, czy zakup większej ilości waluty. InternetowyKantor.pl ma tę przewagę, że jest najdłużej działającym e-kantorem na rynku. Zaufało mu już ponad 56 tys. klientów i ta liczba wciąż rośnie. 99 proc. pozytywnych opinii w niezależnych serwisach i w mediach społecznościowych jest naszą najlepszą rekomendacją.

Oprócz potwierdzonego zaufania istotna jest również szybkość realizowanych zleceń wymiany. W InternetowyKantor.pl 85 proc. transakcji realizowanych jest poniżej 15 min, kolejne 10 proc. do 30min.

Brak opłat i prowizji, darmowe przelewy do 20 banków, możliwość wielokanałowego kontaktu z Biurem Obsługi Klienta, program punktowy umożliwiający wymianę bez spreadu – te wszystkie udogodnienia są powodem naszej popularności.

Liczby robią największe wrażenie i same się bronią. Przygotowując się do wywiadu zdziwiło mnie tylko jedno – liczba pracowników. Projektując taki system wyobrażam sobie dużą automatyzację procesów. Czym mogą się zajmować aż 33 osoby?

Nasz skład osobowy powiększa się proporcjonalnie do skali działania. Aby zapewnić najwyższą jakość obsługi dla naszych klientów i obsłużyć tysiące transakcji dziennie, musi pracować odpowiednia liczba osób. W samym Biurze Obsługi Klienta mamy kilkaset zapytań dziennie od użytkowników. Nie możemy pozwolić sobie na to, by czekali na rozmowę z konsultantem kilka minut. Czas w naszej działalności jest priorytetem. Zespół dealerski codziennie czuwa nad setkami transakcji walutowych, współpracą z bankami, obserwuje wnikliwie rynek i jego reakcje na wydarzenia polityczne i gospodarcze. Dział IT czuwa nad prawidłowym działaniem systemów informatycznych, ale również opracowuje nowe rozwiązania technologiczne dla użytkowników, które stopniowo wprowadzamy w naszych serwisach.

Będąc bardzo aktywnym obserwatorem na rynku domen – mam wrażenie, że Wasza nazwa nie jest najłatwiejsza, żeby wskazać wprost na domenę KantorInternetowy.pl. Zastanawialiście się nad nową marką?

Domena InternetowyKantor.pl jest bardzo rozpoznawalną nazwą wśród użytkowników. Na tym etapie rozwoju rynku nazwa generyczna wydaje się najlepszą z możliwych. Dokładnie odzwierciedla istotę usług firmy. Na razie nie planujemy jej zmiany.

Wróćmy na chwilę do kwestii bezpieczeństwa – jakie są „dobre praktyki” na rynku dotyczące zachowania bezpieczeństwa na rynku i czy klient może w jakiś sposób zweryfikować wiarygodność kantoru on-line?

Tak jak mówiłem wcześniej, trzeba kierować się takimi samymi kryteriami, jak przy wyborze sklepu internetowego: cena, ilość pozytywnych opinii, możliwość kontaktu z firmą, jasne zasady działania oraz szybkość transakcji. Dodatkowo klient, który chce skorzystać z usług e-kantoru powinien zwrócić uwagę przede wszystkim na transparentność firmy jako takiej, długość działania, liczbę klientów oraz ilość banków połączonych z platformą. Im więcej banków współpracuje z danym kantorem, tym lepiej dla użytkownika. Dzięki temu transakcje są błyskawiczne – szybkość transakcji zwiększa poczucie bezpieczeństwa.

Z rynku znika jedna z bardziej rozpoznawalnych marek – GOCash. Właścicielem marki jest TMS Brokers. Co mogło pójść nie tak?

Trudno powiedzieć, co wpłynęło na decyzję o zamknięciu platformy GoCash nie mając pełnej informacji z wewnątrz. Warto zauważyć jednak, że w branży kantorów internetowych jest dość duża konkurencja, a marże niewysokie. Trzeba mieć odpowiednio duże obroty, aby uzyskać zwrot z inwestycji w zakładanym czasie. Kolejny rok zapewne jeszcze nie przyniesie pełnej krystalizacji rynku, ale na pewno będzie to okres, w którym inwestorzy zweryfikują poziom efektywności tego biznesu.

Teraz pytanie nieco z innej strony. Na łamach e-biznes.pl oceniamy również startupy. Czy mając jakiś świetny pomysł na uruchomienie własnego kantoru muszę spełniać wymogi formalne? Pytając wprost – czy do prowadzenia kantoru on-line wystarczy zwykła działalność gospodarcza?

Kantor internetowy można prowadzić jako jednoosobową działalność gospodarczą. Przy zakładaniu działalności kantorowej nie jest jednak o tyle istotna forma działalności gospodarczej, jak kapitał, który musimy mieć na początku. Jeśli chce się prowadzić biznes na wysokim poziomie obrotów, potrzebne są inwestycje w najwyższej jakości rozwiązania IT oraz w akwizycję klientów.

Na zakończenie – zdradzicie jakie są proporcje wymienianych walut?

Nie jest tajemnicą, że proporcje wymiany walut zdeterminowane są potrzebami rynku. Klienci indywidualni wymieniają najwięcej euro i franków szwajcarskich, ponieważ w tych walutach spłacają kredyty hipoteczne. Euro jest popularne jest również wśród klientów biznesowych oraz osób wyjeżdżających za granicę.

Dziękuję za rozmowę i życzę dlaszych sukcesów.

Sylwester KozakInternetowyKantor.pl: Coraz chętniej wymieniamy w sieci [wywiad]

Podziel się!

O autorze

Sylwester Kozak

Facebook Twitter Google+

Specjalista w zakresie marketingu opartego o promocję wiedzy i doświadczenia. Aktywnie prowadzi własne jak i zlecone serwisy internetowe. Przygotowuje koncepcje biznesowe i analizy rynkowe nowych projektów. Ma praktyczne doświadczenie z zakresu promocji, eCommerce, e-PR, SEO, SEM i prowadzenia projektów internetowych.