Jak napisać list motywacyjny

Opublikowano: 30 sierpnia 2002. Kategoria: Bez kategorii. Tagi:

Nie powtarzaj życiorysu

W odpowiedzi na praktycznie każde ogłoszenie trzeba wysłać list motywacyjny. Wielu pracodawców narzeka, że kandydaci powtarzają w nich dane z CV, albo piszą nudne elaboraty o nieistotnych rzeczach. Jak napisać dobry list, który przekona pracodawcę, że to właśnie ty jesteś tym jedynym i niepowtarzalnym”

Przede wszystkim ważne są te same co w przypadku CV elementy dotyczące estetyki listu – czysty biały papier, brak literówek, dobrze rozplanowany wizualnie tekst, podkreślenia najważniejszych elementów.

Istotne jest też, żeby pisać (tym razem w pierwszej osobie) krótkie zdania, krótkie akapity (jeden akapit – jedna myśl), w stronie czynnej. Oczywiście ważny jest też jasny, zrozumiały język. Całość powinna się zmieścić na jednej stronie A4. List motywacyjny nie musi przecież przedstawiać w szczegółach twojej osobowości. Ma jedynie przekonać, że warto cię zaprosić na rozmowę kwalifikacyjną. Dlatego opisz w nim tylko to co najważniejsze – te z twoich zalet, które są zbieżne z oczekiwaniami pracodawcy. Wczuj się w jego potrzeby a potem na nie odpowiedz.

Przede wszystkim nie powtarzaj tego, co jest już w życiorysie. Nie opisuj całego swojego doświadczenia zawodowego, bo to już jest w CV. Raczej napisz, czego się dzięki temu doświadczeniu nauczyłeś i jak przyda ci się to w pracy, o którą się ubiegasz. Opisz też bliżej swoją osobowość, cechy charakteru, umiejętności zawodowe. Napisz to tak, żeby było ciekawe. Ale też nie wybiegaj za bardzo poza przyjęte normy pisania. Chyba, że ubiegasz się o pracę artysty czy copywritera w agencji reklamowej.

Na podstronie prezentujemy przykład listu motywacyjnego. Ale pamiętaj, żeby nie kopiować go żywcem. Doradcy personalni też czytają nasze strony, a z doświadczenia wiemy, że są szczególnie uczulenia na listy, które są kalką innych.

Aby zobaczyć przykład listu motywacyjnego kliknij tutaj.

Pracuj.pl

Sylwester KozakJak napisać list motywacyjny

Podziel się!

O autorze

Sylwester Kozak

Facebook Twitter Google+

Specjalista w zakresie marketingu opartego o promocję wiedzy i doświadczenia. Aktywnie prowadzi własne jak i zlecone serwisy internetowe. Przygotowuje koncepcje biznesowe i analizy rynkowe nowych projektów. Ma praktyczne doświadczenie z zakresu promocji, eCommerce, e-PR, SEO, SEM i prowadzenia projektów internetowych.