Konto firmowe nie jest obowiązkowe dla przedsiębiorców, bo nie ma przepisu bezpośrednio nakazującego jego założenie. Mimo wszystko wielu właścicieli firm decyduje się na założenie konta firmowego. Nie jest to po prostu zwykłe konto przeznaczone na wpłaty od kontrahentów – konto firmowe to osobny produkt bankowy.
Jak wybrać konto firmowe?
Konto firmowe nie jest obowiązkowe dla przedsiębiorców, bo nie ma przepisu bezpośrednio nakazującego jego założenie. Mimo wszystko wielu właścicieli firm decyduje się na założenie konta firmowego. Nie jest to po prostu zwykłe konto przeznaczone na wpłaty od kontrahentów – konto firmowe to osobny produkt bankowy.
Po co przedsiębiorcy konto firmowe?
Jeśli nie ma nakazu zakładania konta firmowego, to po co to robić? Przede wszystkim w razie kontroli z urzędu skarbowego, zostaną zbadane przychody i koszty tylko na koncie firmowym. W przypadku posiadania konta prywatnego służącego także do rozliczeń finansowych, niestety trzeba będzie udostępnić urzędnikom wyciągi zawierające także prywatne transakcje, a nie każdy sobie tego życzy. Ponadto, łatwiej będzie sprawdzić wydatki i przychody firmowe, jeśli wszystkie zostały przeprowadzone za pomocą konta firmowego. Nie pojawi się ryzyko, że urzędnicy uznają np. sprzedaż prywatnych przedmiotów za przychody firmowe.
Sprawdź: konto firmowe w rankingu Mala-Firma.pl
Warto też wiedzieć, że przy wartości transakcji między firmami wynoszącej powyżej 15 000 zł wymagane jest konto firmowe. Dodatkowo, przepisy o split payment niejako wymuszają założenie konta firmowego dla przedsiębiorców zobligowanych do korzystania z tej metody płatności – subkonto VAT zakładane jest tylko dla kont firmowych. VAT-owcy muszą także podać konto firmowe na potrzeby białej listy podatników VAT. Brak wpisu konta firmowego na tej liście spowodować może nieufność kontrahentów do wykonywania przelewu.
Wybór konta firmowego: na co zwracać uwagę?
Jeśli już uznałeś, że potrzebujesz, czy wręcz powinieneś mieć konto firmowe, to jakie wybrać? Obecnie niemal każdy bank ma w swojej ofercie taki produkt, a oferty kuszą hasłami typu „darmowe konto firmowe” lub dodatkowymi usługami dla przedsiębiorców. Jak się odnaleźć w gąszczu propozycji i na co zwrócić uwagę?
Rozważ ofertę banku od konta prywatnego
Zacznij od sprawdzenia, czy korzystnej oferty nie ma dla Ciebie Twój bank, w którym masz już konto prywatne. Posiadanie obu kont w jednym banku sporo ułatwia – darmowe i natychmiastowe przelewy między rachunkami, jedno logowanie do obu kont (zmieniasz tylko profil) i jedna aplikacja mobilna z dwoma kontami. Warto to rozważyć, o ile oferta konta firmowego jest dobra. Zanim się zdecydujesz, koniecznie sprawdź inne banki – nie wybieraj swojego banku, tylko dla wygody, bo jeśli, przykładowo, konto firmowe jest bardzo drogie, to wady przeważają nad zaletami.
Przestudiuj tabelę opłat i prowizji
Darmowe konto firmowe to nie mit, ale brak opłat często uzależniony jest od aktywności na koncie lub limitowany liczbą operacji. Przykładowo, konto może być darmowe, jeśli dojdzie do transakcji na kartę na daną kwotę lub miesięcznie przedsiębiorca ma 5 darmowych przelewów, a kolejne są już płatne.
Te wytyczne oraz ewentualne opłaty są zawarte w Tabeli opłat i prowizji. To podstawowy dokument, który musisz dokładnie przeanalizować przed decyzją o wyborze konta. Mówiąc dokładnie, mamy na myśli także wszystkie adnotacje i „gwiazdki”, bo tam często są ukryte haczyki. Zwróć szczególnie uwagę na koszty usług, z których korzystasz najczęściej, np. jeśli regularnie musisz wypłacać gotówkę z bankomatów, to sprawdź czy nie jest to związane z prowizją, jeśli zaś prawie nigdy nie obracasz gotówką, to nie przejmuj się opłatami za wypłaty z bankomatów, za to szukaj darmowych przelewów.
Szukaj korzystnych produktów komplementarnych
Konto firmowe, a może do tego także oszczędnościowe, lokata czy kredyt firmowy? Czasem dodatkowe produkty bankowe komplementarne do konta firmowego są oferowane z lepszymi warunkami. Jeśli ich potrzebujesz lub będziesz potrzebował w przyszłości, sprawdź, co oferuje bank w tym zakresie.
Sprawdź usługi dodatkowe
Celem uatrakcyjnienia swojej oferty, banki proponują przedsiębiorcom dodatkowe usługi do konta firmowego, jak np. księgowość online czy wirtualne biuro. Można z nich korzystać, ale nie trzeba – warto potwierdzić, że ich cena nie jest zbyt wygórowana w porównaniu np. z podobnymi usługami oferowanymi przez instytucje pozabankowe, tak by nie przepłacać.
Pamiętaj o okresie promocyjnym
Oferta wygląda na bardzo korzystną? Wszystko ma być za darmo? Świetnie, ale upewnij się, że nie dotyczy to jedynie okresu promocyjnego, który trwa np. dwa lata. Po zakończeniu promocji możesz się zdziwić, gdy okaże się, że płacisz za każdy przelew czy transakcję kartą. Oczywiście możesz wtedy zmienić bank lub negocjować nowe warunki, ale jeśli szukasz czegoś na dłużej, nie bierz konta atrakcyjnego tylko przez jakiś czas. Tym bardziej, że zmiana kotna firmowego wiąże się z koniecznością poinformowania wszystkich kontrahentów o nowym rachunku.
Zakładanie konta firmowego nie jest ani czasochłonne, ani trudne. Zrobić to należy dopiero po założeniu działalności i nadaniu numeru NIP. Wiele banków oferuje możliwość założenia konta internetowo, wymagany jest jedynie przelew na symboliczną złotówkę by potwierdzić weryfikację lub można podpisać umowę przysłaną kurierem. Konto firmowe wpisz do rejestru CEIDG.
Wpisy promowane
- Na co zwrócić uwagę przy kredycie hipotecznym w 2024 roku?Marzysz o własnym mieszkaniu, ale nie masz wystarczających środków finansowych? To właśnie wtedy z pomocą przychodzi kredyt hipoteczny, czyli jedno ...
- Niezbędne narzędzie w każdej firmie – przewodnik po wózkach transportowychW przestrzeniach takich jak magazyny, fabryki czy warsztaty, gdzie codziennie zarządza się ciężkimi i nieporęcznymi przedmiotami i towarami, nieocenioną wartość ...
Wydarzenia
Brak Patronatów
Najnowsze wpisy
- BaseLinker Index: Wzrosty sprzedaży online w marcuAnalitycy platformy BaseLinker– największego w regionie CEE systemu do zarządzania i automatyzacji sprzedaży online – opracowali właśnie najnowszy odczyt BaseLinker ...
- Packeta Poland: Analiza polskiego rynku e-commerce w branży modyW ostatnich latach polski rynek e-commerce w branży mody przeżywa dynamiczny rozwój. Według danych statista.com, liczba zamówień online w tej ...
- W lutym e-sklepy IdoSell rosły szybciej niż rynekSklepy internetowe, które korzystają z usług IdoSell, rosną znacznie szybciej niż rynek e-commerce w Polsce. Tak wynika z danych Grupy ...
- Dłuższy luty zwiększył sprzedaż – nowy raport BaseLinkerAnalitycy platformy BaseLinker– największego w regionie CEE systemu do zarządzania i automatyzacji sprzedaży online – opracowal najnowszy odczyt BaseLinker Index. ...
Zapoznaj się z ofertą wpisów promowanych oraz zasadami udzielania patronatów.