Koszty wdrożenia i obsługi programu lojalnościowego. Za co będziesz musiał zapłacić?

Program lojalnościowy, podobnie jak każde inne działanie marketingowe, jest kosztem dla przedsiębiorcy. Musisz dysponować pewnym budżetem, aby pozwolić sobie na mniej i bardziej odważne posunięcia. Kalkulacja kosztów przed rozpoczęciem realizacji projektu jest kluczowa. Unikasz w ten sposób sytuacji, kiedy wydatki przewyższają zyski, musisz dokładać do biznesu i ciąć koszty marketingowe, niestety często kosztem ich jakości. Jakie więc koszty programu lojalnościowego trzeba uwzględnić przy planowaniu jego wdrożenia, a później obsługi?

Koszty wdrożenia i obsługi programu lojalnościowego. Za co będziesz musiał zapłacić? 1

System lojalnościowy – koszty zaplecza informatycznego dla programu lojalnościowego

Wciąż są programy lojalnościowe, które nie mają zaplecza informatycznego. To zazwyczaj najprostsze programy, polegające na zbieraniu pieczątek na papierowych karteczkach. Na taki program lojalnościowy pozwolić sobie mogą małe, lokalne biznesy.

Większość współczesnych programów lojalnościowych opiera się na systemie informatycznym, który pozwala na jego wdrożenie, a następnie obsługę. To właśnie on automatycznie nalicza punkty i przyznaje nagrody uczestnikom, wysyła spersonalizowane komunikaty i powiadomienia. Ponadto zbiera dane o klientach i ich nawykach zakupowych, aż w końcu pozwala na korzystanie z programu za pośrednictwem aplikacji mobilnej.

System lojalnościowy trzeba zbudować. Zajmują się tym firmy informatyczne. Czas oczekiwania na niego to nawet kilka miesięcy. Koszty tworzenia od podstaw systemu są bardzo wysokie. Nierzadko oferta firmy nie obejmuje wszystkich działań i za niektóre elementy trzeba zapłacić dodatkowo np. za hosting czy integracje.

Drugą opcją jest gotowy system lojalnościowy, który można dostosować do swoich potrzeb i założeń programu. Uzupełnia się go o potrzebne funkcje i można z niego korzystać od razu po podpisaniu umowy. Opłata jest abonamentowa. Płacisz więc co miesiąc za korzystanie z platformy. W przypadku platformy Loyalty Starter cena najniższego abonamentu nie przekracza 200 zł. Rozłożenie kosztów na mniejsze kwoty sprawia, że nawet małe firmy bez większego budżetu mogą sobie pozwolić na uruchomienie programu lojalnościowego. 

Ile kosztują nagrody w programie lojalnościowym?

W każdym programie lojalnościowym muszą też pojawić się nagrody, które są kolejnym kosztem organizatora programu lojalnościowego. Jeśli są to nagrody rzeczowe, to jesteś zobowiązany do ich zakupu. Mogą być to też produkty z Twojego sklepu, co jest pewnego rodzaju oszczędnością. Kupujesz je w cenach hurtowych, a jeśli nie zostaną wszystkie wykorzystane w programie lojalnościowym, to możesz je sprzedać. Pamiętaj jednak, że w przypadku dużej ilości nagród, musisz znaleźć dla nich miejsce w swoim magazynie. Może się więc zdarzyć, że będziesz potrzebować dodatkowej przestrzeni. Dolicz więc wtedy do kosztów programu lojalnościowego wydatki na zmiany, jakie musisz wprowadzić w przestrzeni magazynowej.

Chcąc zminimalizować wydatki na nagrody, zdecyduj się na nagrody cyfrowe, a więc e-vouchery i kupony rabatowe. Twoim kosztem jest wtedy ich wartość. Przykładowo kupon rabatowy na 100 zł do wykorzystania w Twoim sklepie kosztuje Cię 100 zł, ponieważ tyle mniej za zakupy zapłaci Twój klient.

Ktoś się tym musi zająć, czyli wynagrodzenie dla pracowników

Program lojalnościowy wymaga stałego nadzoru i obsługi. Nowoczesna technologia znacznie nam to ułatwia, ponieważ wiele czynności wykonuje za człowieka system informatyczny, jak i dużo działań jest zautomatyzowanych. System trzeba jednak kontrolować, nie jest nieomylny. Ponadto wymaga wprowadzania na bieżąco zmian, analizy wyników i danych oraz dostosowywania programu do zmieniających się potrzeb i oczekiwań klientów. Obsługą programu może zająć się już osoba pracująca w firmie. Przy większych projektach wymaga to jednak zatrudnienia dodatkowej osoby, a niekiedy nawet stworzenia całego zespołu. Pojawiają się więc koszty rekrutacji, szkolenia nowych pracowników i utrzymania tych stanowisk pracy.

Reklama programu lojalnościowego – bez niej nie ruszysz!

O Twoim programie lojalnościowym muszą dowiedzieć się klienci. Ruszasz z nowym projektem i trzeba o tym poinformować tych, do których jest on skierowany. Ponadto, kiedy już program lojalnościowy istnieje, słuch nie może o nich zaginąć. Program lojalnościowy potrzebuje kampanii reklamowej. Zastanów się więc w pierwszej kolejności, jakimi kanałami chcesz reklamować swój program lojalnościowy – czy stawiasz głównie na Internet czy plakaty, ulotki, radio i telewizję. Kanały reklamowe możesz ze sobą łączyć, ale warto się zastanowić, z których z nich korzystają potencjalni użytkownicy Twojego programu lojalnościowego. Pamiętaj też, że Twoje wydatki na reklamę nie kończą się więc wraz ze startem programu.

Często to budżet jest największym ograniczeniem przy realizacji kampanii marketingowych, jednak program lojalnościowy jest bardzo uniwersalnym narzędziem, które można dostosować do potrzeb firmy, charakteru marki, jak również budżetu. Poza tym wraz z rozwojem programu lojalnościowego możesz go rozbudowywać i zmieniać. Miej jednak kontrolę nad wydatkami, aby zachować właściwe proporcję pomiędzy kosztem i zyskiem.

Wpisy promowane

Zobacz ofertę Wpisów promowanych.

Wydarzenia

10.04.2025 dev.js Summit 2025 (online)
09.05.2025 PM Showcase Day
15.05.2025 Javeloper 2025 (online)
20.05.2025 - 21.05.2025 E-Commerce Connect
21.05.2025 - 22.05.2025 V FORUM LOYALTY PLANET 360°
21.05.2025 VII Kongres MIT Sloan Management Review Polska
04.06.2025 - 05.06.2025 VI FORUM DIGITAL EVOLUTION FOR PHARMA & MEDICAL
30.06.2025 - 01.07.2025 Code Europe

Nie widzisz swojego wydarzenia? Skontaktuj się z nami!

Scroll to Top