Lektura obowiązkowa studentów: gra „Portal”

Opublikowano: 25 sierpnia 2010. Kategoria: Rynek. Tagi: , , , ,

Wabash College, niewielka szkoła wyższa dla mężczyzn z amerykańskiej Indiany, uzupełniła listę lektur niezbędnych dla nowych studentów. Obok „Hamleta”, czy dzieł Arystotelesa uczniowie poznać będą musieli… grę komputerową „Portal”.

Gra stworzona przez Valve Corporation ma być włączona w program dla nowych studentów o nazwie „Enduring Questions” (ang. niezmienne pytania), który przybliżać ma „fundamentalne pytania ludzkości” poprzez „klasyczne i współczesne dzieła”.

Lektura obowiązkowa studentów: gra „Portal” 1Wyboru „Portal” dokonał profesor Michael Abbott, zajmujący się teatrem, który zainspirował się artykułem analizującym grę w kontekście klasycznego tekstu socjologicznego Ervinga Goffmana z 1959 roku „Człowiek w teatrze życia codziennego”. Jego zdaniem produkcja świetnie nadaje się do rozmowy na temat poruszanych w nim zagadnień będąc jednocześnie pozycją „łatwo dostępną, mądrą, działającą na wielu platformach, relatywnie krótką, pełną idei wartych poznania”.

Jedno z centralnych pytań naszego programu brzmi „Kim jestem?”, jest to również główne pytanie Goffmana. Opisuje nasze starania do kontrolowania, postrzegania innych i posługuje się metaforą aktora by zilustrować swoje przemyślenia. Napięcie pomiędzy zakulisowymi machinacjami a występem na scenie jest dokładnie tym, czym zajmuje się  „Portal” – przekonuje dydaktyk.

Abbott przyznaje jednocześnie, że potrzebuje czasu by w pełni przekonać swoich kolegów do „przeczytania” współczesnej gry.

Są mniej oporni niż mogłoby się wydawać, ale potrzebują więcej niż tylko moje przekonywania. Muszą spróbować tego sami. Dojdziemy do tego – przekonuje profesor, który zastanawia się nad wykorzystaniem w pracy dydaktycznej takich gier jak „BioShock” czy „Planescape Torment”.

W grze „Portal” wcielamy się w postać Chell, która budzi się w jednym z pomieszczeń kompleksu badawczego Aperture Science Enrichment Center. Sztuczna inteligencja kompleksu – GLaDOS – informuje, że ma przebyć serię testów; ostatni z nich zakończyć ma się śmiercią bohaterki, której udaje się jednak uciec.

Rozgrywka polega na wykorzystywaniu urządzenia tworzącego portale na płaskich powierzchniach, pozwalających na swobodne podróżowanie oraz interakcję pomiędzy dowolnymi dwiema lokacjami w przestrzeni trójwymiarowej.

Wkrótce zadebiutować ma druga część gry.


Trailer gry „Portal”

Dawid ZarazińskiLektura obowiązkowa studentów: gra „Portal”

Podziel się!

O autorze

Dawid Zaraziński

Redaktor naczelny e-biznes.pl. Twórca Instytutu Kontekstów Pracy, który dostarcza wiedzy i inspiracji w szeroko rozumianym temacie pracy. Wcześniej kierownik think tanku biznesowo-technologicznego „How To Do IT” i redaktor prowadzący internetową odsłonę magazynu „Harvard Business Review Polska”. Aktywny na LinkedIn i Twitterze.