Małopolska z podpisem elektronicznym od Pentacompu

Spółka Pentacomp Systemy Informatyczne zakończyła w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Małopolskiego wdrożenie narzędzi wspomagających rozwój społeczeństwa informacyjnego. Uczestnicy projektu uzyskali możliwość wydawania certyfikatów cyfrowych na mikroprocesorowych kartach kryptograficznych oraz oprogramowanie do składania i weryfikacji podpisu elektronicznego.
Głównym celem realizowanego przez Pentacomp projektu było usprawnienie obiegu informacji i komunikacji wewnętrznej pomiędzy urzędami administracji publicznej na terenie województwa małopolskiego. System przyspieszy i usprawni obieg dokumentów pozwalając na ich wymianę drogą elektroniczną, co pośrednio będzie miało wpływ na jakość obsługi obywateli i firm przez małopolskie urzędy. Ma w tym również pomóc wdrożony w ramach projektu system Urzędowego Poświadczenia Odbioru.

Na użytek wdrożenia warszawska spółka Pentacomp wykorzystała platformę informatyczną własnego autorstwa, PentaSCAPE, wprowadzoną na rynek w ubiegłym roku. Rozwiązanie to służy do zapewnienia bezpieczeństwa informacji w obiegu elektronicznym, także w Internecie. PentaSCAPE wykorzystuje infrastrukturę klucza publicznego (PKI) a także mechanizmy szyfrowania danych oraz silnego uwierzytelniania użytkowników z wykorzystaniem indywidualnych certyfikatów cyfrowych zapisanych na kartach mikroprocesorowych

W Urzędzie Marszałkowskim Województwa Małopolskiego wdrożono właśnie elementy infrastruktury klucza publicznego (PKI), m.in. Centrum Certyfikacji odpowiedzialne za wydawanie certyfikatów cyfrowych, Centrum Rejestracji do obsługi wniosków certyfikacyjnych, oprogramowanie do składania podpisu elektronicznego i jego weryfikacji wraz z innymi składnikami PKI wpływającymi na wiarygodność certyfikatów i składanych podpisów oraz system tworzenia Urzędowego Poświadczenia Odbioru. PentaSCAPE został odpowiednio sparametryzowany pod kątem zamówienia, tak aby składanie i weryfikacja podpisu elektronicznego przez przeglądarkę internetową oraz sposób obsługi wniosków o wystawienie certyfikatów były w pełni zgodne z wymaganiami projektu.

Piotr Salata, wiceprezes spółki Pentacomp powiedział: „PentaSCAPE był tworzony z myślą o urzędach polskiej administracji, które wraz z postępującym procesem informatyzacji muszą zapewniać obywatelom i firmom nie tylko możliwość świadczenia usług urzędowych drogą elektroniczną, ale również gwarantować wysoki poziom bezpieczeństwa i ochrony danych. Dzięki zastosowaniu produktów Open Source oraz systemu operacyjnego Linux, mamy obecnie w swojej ofercie wybitnie konkurencyjny cenowo produkt. Fakt ten miał niewątpliwie wpływ na decyzję o wyborze naszej oferty. Niskie koszty zakupu i wdrożenia rozwiązania, a przede wszystkim jego eksploatacji pozwalają użyć PentaSCAPE we wszelkich organizacjach, w których istnieje potrzeba używania podpisu elektronicznego, a nie ma konieczności wydawania certyfikatów kwalifikowanych”

Pentacomp zrealizował projekt w ciągu niespełna dwóch miesięcy. Jego wartość wyniosła ok. 2,5 mln złotych. W ramach kontraktu spółka współpracowała z Wyższą Szkołą Zarządzania i Bankowości w Krakowie – w zakresie prowadzenia szkoleń. Kilka tysięcy specjalnie zaprojektowanych dla tego projektu zaawansowanych kart mikroprocesorowych wyprodukowała francuska firma Oberthur Card Systems.

Wpisy promowane

Wydarzenia

Brak Patronatów

Najnowsze wpisy

Scroll to Top