Marcin Jastrzębski – AdPortal

Opublikowano: 30 maja 2006. Kategoria: Bez kategorii. Tagi:

Marcin Jastrzębski, New Business Manager AdPortal. Z reklamą internetową ma do czynienia od samego jej początku. Przez 15 lat przebywał w Kanadzie, gdzie studiował na Seneca College of Applied Arts and Technologies w Toronto, Ontario w Kanadzie na kierunku Digital Media Arts. W IDMnet nad projektem AdPortal pracuje od stycznia 2006 roku.
Marcin Jastrzębski - AdPortal 1
Redakcja: 11 maja tego roku ogłoszono na konferencji prasowej start AdPortalu. Projekt anonsowano jako „nowatorskie rozwiązanie do samoobsługowego kupna i sprzedaży reklam”. Co tak na prawdę się za tym kryje i czym jest AdPortal?

Marcin Jastrzębski: AdPortal to unikalna na polskim rynku platforma umożliwiająca serwowanie reklam w postaci boksów tekstowych z linkami do stron klientów rozliczanych w modelu CPC (Cost-per-click, czyli reklamodawca płaci za kliknięcie w reklamę – przyp. red.). Dzięki temu wydawcy i reklamodawcy mogą samodzielne i bardzo precyzyjne sterować powierzchnią oraz działaniami reklamowymi. Najważniejszym celem przy tworzeniu AdPortal było dla nas pogodzenie interesów tych obydwóch grup dające jednym i drugim zwiększenie zysków z reklamy internetowej.

W AdPortal udostępniamy reklamodawcom starannie opisaną powierzchnię, gdzie miejsca emisji reklam tekstowych wybierane są po nazwie witryny, a więc reklamodawcy zawsze wiedzą gdzie pojawią się ich reklamy. Z kolei wydawcy mają szansę sterować swoją powierzchnią tak, aby zwiększyć jej wydajność. Oczywiście to tylko podstawowe założenia AdPortal, całe rozwiązanie posiada znacznie bardziej rozbudowaną funkcjonalność.

Skąd wziął się pomysł na tego typu platformę i czy gdzieś działają podobne rozwiązania?

Ani model CPC, ani metoda opisu powierzchni wybrane przez AdPortal nie są nowością w skali światowej. Tego typu rozwiązania istnieją na zachodzie w wielu formach. Do liderów rynku należą takie firmy jak quigo.com, industrybrains.com, czy kanoodle.com. Ale na polskim rynku AdPortal jest pierwszy. Zdecydowaliśmy się wprawdzie na zapożyczenie niektórych mechanizmów działania ze sprawdzonych systemów na rynku zachodnim, ale zrobiliśmy to przez rozważne połączenie zalet każdego z tych programów. AdPortal jest dostosowany do polskich realiów i oferuje powierzchnię, która jest u nas najbardziej atrakcyjna.
 
Nie ukrywam też satysfakcji z tego, że AdPortal pokusił się o innowacje w sposobie przygotowania i udostępniania naszej technologii użytkownikom. Mam tutaj na myśli szereg usprawnień pod względem osiągalnych informacji statystycznych jak również udogodnienia interfejsu w panelach zarządzania. Także model aukcyjny wprowadzony przez AdPortal jest unikalny i zoptymalizowany tak, aby oferował maksymalną kontrolę nad wydatkami, a jednocześnie pozwalał na sterowanie emisją reklamy za pomocą dostosowania jej treści, nie tylko podbijania cen za kliknięcia.
Dlaczego model CPC i dlaczego reklama kontekstowa? Czy to oznacza, że znaczenie typowej reklamy zasięgowej maleje?

Myślę, że nadejście reklamy kontekstowej na rynku marketingowym można porównać do wejścia SMSów w telekomunikacji. Jest to nowa opcja, tańsza i pod wieloma względami bardziej praktyczna, ale w żadnej mierze nie zagrażająca dotychczasowemu rozwiązaniu. Reklama kontekstowa stanowi idealne uzupełnienie działań zasięgowych. Efekty są bardziej proporcjonalne do wydatków, nie tracimy pieniędzy na puste emisje i przez to ogólne koszty dotarcia do grupy docelowej są mniejsze. Nie można też pominąć pozytywnego odbioru jakim cieszy się reklama kontekstowa wśród użytkowników Internetu. Ci sami użytkownicy często ‘wyciszają’ graficzne reklamy zasięgowe w poszukiwaniu treści na witrynach. Reklama kontekstowa tą treść uzupełnia i jest dostępna tam, gdzie użytkownicy się jej spodziewają.

Nie martwiłbym się jednak o zagrożenie reklamy zasięgowej przez wkraczającą reklamę kontekstową. Trzeba tu pamiętać, że w tych czasach reklama zasięgowa również korzysta z dość precyzyjnych narzędzi targetowania. Poza tym reklama kontekstowa też zawiera elementy reklamy zasięgowej, z tym, że rozliczana w modelu CPC tak jak np. reklama AdPortal, prezentuje lepszą mierzalność wskaźników ROI (Return on Investment, czyli zwrot z inwestycji – przyp. red.).
Sprytniejsi marketerzy będą wykorzystywać jedno i drugie narzędzie do osiągnięcia maksymalnych efektów. Ciekawym sposobem wykorzystania reklam AdPortal może być testowanie treści przekazu na reklamach CPC. Jeżeli na przykład planujemy kampanię zasięgową na danych witrynach, to możemy ją poprzedzić kampanią testową składającą się z emisji reklam tekstowych. Te reklamy mogą zawierać kilka wersji treści jaką chcemy komunikować przy użyciu kreacji graficznych będących częścią tradycyjnej kampanii. Możemy wtedy śledzić na bieżąco, jak użytkownicy z naszej grupy docelowej reagują na różne wersje przekazu. Zapłacimy i tak tylko za kliknięcia, więc nie zmarnujemy tych pieniędzy.

Dla kogo przeznaczony jest AdPortal? Jakim klientom najbardziej będzie zależeć na takiej formie reklamy?

Naszą ofertę kierujemy przede wszystkim do właścicieli małych i średnich przedsiębiorstw. To oni są motorem napędowym reklamy w Internecie na zachodzie i u nas jest podobnie. Reklama przy wykorzystaniu tradycyjnych środków nawet w Internecie może się okazać za droga dla właścicieli MSP, jeżeli chcą oni przedstawić swoją ofertę na bardziej uczęszczanych i jakościowych witrynach.
Natomiast AdPortal daje każdemu możliwość umieszczenia reklamy w przystępnej cenie tam, gdzie spodziewa się zastać swoich klientów. W AdPortal reklamodawcy sami określają swój budżet i nigdy go nie przekroczą. System czuwa nad dopilnowaniem limitów wydatków, a także informuje klientów na bieżąco o stanie ich kont i potrzebie doładowania środków, jeśli żadne limity nie zostały ustalone. Oprócz tego w AdPortal istnieje szereg zaawansowanych narzędzi pozwalających na precyzyjne zaplanowanie rozłożenia budżetów. Emisja reklam AdPortal może być ograniczona tylko do wybranego regionu sprzedaży.

To właśnie ze względu na małe koszty i łatwość w przygotowaniu startujemy z reklamą tekstową. Każdy może napisać treść takiej reklamy w kilkadziesiąt sekund. W ten sposób staramy się przybliżyć możliwość reklamy w Internecie tym, którzy jeszcze nie mieli z nią żadnego doświadczenia.

AdPortal służy do kupna reklamy, ale także i do sprzedaży. Co w tym względzie macie do zaoferowania witrynom internetowym?

Oczywiście wydawcy chcą zarobić jak najwięcej, a reklamodawcy wydać jak najmniej. Na pozór stanowi to o sprzeczności ich celów. Ale tylko na pozór. Kluczem do sukcesu dla jednych i drugich jest optymalizacja efektów ich działań przez udostępnienie precyzyjnych narzędzi, do których należy właśnie AdPortal. Wydawcom dajemy szansę na dokładne opisanie swojej powierzchni, włącznie z doborem cen minimalnych, rozmiaru, ilości i kolorystyki reklam. Dajemy też wydawcom możliwość podejmowania decyzji o tym, które reklamy mogą się wyświetlać na ich witrynach. Mogą to robić sami lub przez ustawienie zautomatyzowanych filtrów pozwalających wykluczyć reklamy konkurencji lub te, zawierające niepożądane treści. Dla największych wydawców mamy ofertę Premium, przewidującą utworzenie specjalnie obrandowanych rynków aukcyjnych pozwalających na wykorzystanie ruchu na witrynie w celu pozyskania własnych klientów.

Kluczową zaletą AdPortal jest też przejrzysty model rozliczeń, dzięki któremu wydawcy widzą ile wynosi nasza prowizja, a dzięki szczegółowym raportom bieżących statystyk są w stanie kierować swoją powierzchnią bardziej efektywnie i tym samym osiągać większe zarobki.

Od samego początku opisujecie AdPortal jako rozwiązanie nowatorskie na polskim rynku. Czy faktycznie nie ma podobnych rozwiązań? A co z propozycją Google w zakresie linków sponsorowanych, czy największych polskich portali, które także oferują taką formę reklamy?

Niewątpliwie konkurencja na rynku jest poważna. Mamy do czynienia z pokrewnymi rozwiązaniami oferowanymi przez Google, Onet, Netsprint i kilku innych graczy. Istotne różnice między tymi programami polegają na sposobie opisania powierzchni reklamowej, metodzie rozliczania oraz przejrzystości tych systemów. Emisja linków sponsorowanych w wyżej wymienionych ofertach opiera się głównie o dopasowanie treści reklamy do słów kluczowych wpisywanych przez użytkowników witryn do ich wewnętrznych wyszukiwarek. Wyjątkiem jest Onet, gdzie powierzchnia jest opisana przy użyciu zestawu słów kluczowych i do nich jest porównywany opis reklamy. W żadnym z tych programów reklamodawcy nie wiedzą dokładnie na jakich witrynach pokażą się ich reklamy. Wiedzą tylko, z jakimi słowami kluczowymi będą miały związek.

Co do metody rozliczeń, to w większości przypadków jest ona oparta o model CPC, a więc ten sam, z którego korzysta AdPortal. Różnią się tylko sposoby obliczania wyników. W AdPortal wykorzystujemy system aukcyjny polegający na dobieraniu kreacji nie tylko według cen oferowanych przez reklamodawców, ale też skuteczności danego przekazu. Oznacza to, że reklama lepiej dopasowana będzie się wyświetlać częściej nawet jeżeli reklamodawca oferował niższą cenę za kliknięcie. Suma powstała z większej ilości kliknięć po mniejszej cenie zawsze będzie większa niż ta z mniejszej ilości kliknięć po nieco wyższej cenie.

Niektóre programy konkurencji zaczęły eksperymentować z umożliwianiem wyboru konkretnych witryn, jednak próby te są oparte na starym modelu CPM (ang. Cost-per-mille – koszt za 1000 odsłon). Ten model rozliczeń zawsze okazuje się droższy dla reklamodawcy. Ponadto powierzchnia dostępna przez te programy nie może się równać jakościowo z ofertą AdPortal.

Tu jeszcze wzmianka o dysponowaniu środkami. Praktycznie żaden z systemów na rynku nie oferuje tak przejrzystego podziału zarobków jak AdPortal. Większość rodzimych programów wykorzystuje często zawiłe przeliczenia wpłacanych pieniędzy na punkty, a systemy, które przywędrowały do nas z zachodu nawet korzystają z obcej waluty. W AdPortal przepływ pieniędzy może być śledzony z łatwością przy użyciu bieżących raportów statystycznych, które zawsze przedstawiają kwoty pieniężne jakie zostały wpłacone do systemu. Łatwo jest prześledzić ile zarobili wydawcy i ile wynosi wynagrodzenie AdPortal za udostępnianie i obsługę zaawansowanej technologii.

Co zatem decyduje o wyjątkowości AdPortalu?

Mógłbym tutaj podsumować wszystkie unikalne rozwiązania, które już wymieniłem, jednak wolałbym tu powiedzieć parę słów o tym, co tak naprawdę wynika z ich zastosowania dla użytkowników. Uważam, że reklama oparta na CPC w AdPortal jest lepsza od reklamy CPC oferowanej w każdym innym programie w Polsce. To, że kliknięcie kliknięciu nie równe powtarzam już od dawna. Na pierwszy rzut oka akcja przekierowania jest ta sama i za nią właśnie reklamodawca płaci w systemach CPC. Ale można to porównać do akcji wejścia do ekskluzywnego sklepu z biżuterią dwunastoletnich koleżanek chcących popatrzeć na drogie świecidełka a odwiedzeniem go przez zakochanego bankiera szukającego luksusowego pierścionka zaręczynowego. Jako właściciel tego sklepu, za czyje wejście wolelibyśmy zapłacić? Tak samo jest z tekstową reklamą CPC. Płacąc za kliknięcia w innych systemach nie mamy możliwości określenia naszej grupy docelowej, a więc jakich gości ściągamy do naszego sklepu. Z AdPortal możemy dokładnie określić gdzie i kiedy pojawi się nasze zaproszenie w formie reklamy tekstowej z linkiem. Wtedy mamy pewność, że pieniądze, które wydaliśmy na zaproszenie danego potencjalnego klienta na naszą stronę są dobrze zainwestowane. Dla utrzymania jakości oferty AdPortal starannie dobieramy naszych partnerów i każda witryna jest weryfikowana i dodawana przez doświadczonych specjalistów.

Jakie są plany biznesowe AdPortalu i jakie wyniki uznacie za sukces?

Naszą ambicją jest przede wszystkim aby AdPortal stał się standardem jakości i liderem innowacji wśród systemów samoobsługowej reklamy internetowej zarówno dla reklamodawców jak i wydawców w Polsce. Rynek reklamy internetowej jest bardzo chłonny i stale się rozwija, ale nie ukrywam, że liczymy na docelowe wykrojenie kilkuprocentowej porcji z tego wysokokalorycznego torcika. Takie są zamierzenia AdPortal na dłuższą metę.

Zadaniem na teraz jest budowa solidnej powierzchni i zdobycie grupy kilkudziesięciu do paruset reklamodawców, którzy staną się lojalnymi klientami i ambasadorami systemu AdPortal. Dla tych, którzy zdecydują się na skorzystanie z naszej oferty szykujemy już kolejne usprawnienia i nowe technologie. Oprócz serwowania reklam graficznych, w tym animacji flash, chcemy też dodać obsługę słów kluczowych w wewnętrznych wyszukiwarkach witryn. To pozwoli naszym klientom wybrać preferowany sposób planowania kampanii w obrębie jednego systemu. W dalszych planach widzimy między innymi rozliczanie w nadal niedostępnym w kraju modelu Click-to-call z wykorzystaniem nagradzania witryn za wygenerowanie akcji połączenia telefonicznego przy użyciu VoIP (Voice-over-IP – technologia umożliwiająca prowadzenie rozmów poprzez Internet – przyp. red.).

To oczywiście tylko ramowy plan rozwoju AdPortal, ale już mogę powiedzieć, że będzie to produkt godny uwagi zarówno wydawców jak i reklamodawców oraz całej społeczności zainteresowanej rozwojem reklamy internetowej w Polsce.

Dziękuję za rozmowę.

Rozmawiała: Hanna Laskowska, e-biznes.pl

www.adportal.pl
www.idmnet.pl

Hanna LaskowskaMarcin Jastrzębski – AdPortal

Podziel się!

O autorze

hania