Jak wynika z najnowszego raportu Marketplanet „Rynek e-commerce B2B w Polsce. Jak kupują i sprzedają polskie firmy?” łączna wartość wszystkich transakcji zawieranych w 2021 r. pomiędzy krajowymi przedsiębiorstwami przekroczyła 3,5 bln zł. Wartość rocznego rynku transakcji B2B zawieranych online wyniosła ponad 600 mld zł.
Co piąty badany dostawca potwierdza wzrost przychodów ze sprzedaży B2B w kanałach online rzędu nawet 25 proc. w okresie pandemii, a blisko co czwarta firma odnotowała wzrost przychodów od 25 do 50 proc.
Marketplanet: narzędzia zakupowe to podstawa
Badanie przeprowadzone przez Marketplanet wśród niemal 1 tys. polskich firm pokazuje, że kluczowe dla procesów e-commerce B2B jest posiadanie lub dostęp do narzędzi i systemów zakupowych. Kupujący najczęściej korzystają z darmowych marketplace’ów (48 proc.), płatnych rozwiązań chmurowych (34 proc.) lub własnych narzędzi zakupowych (34 proc.). Kolejne 23 proc. korzysta z własnych narzędzi zakupowych, ale hostowanych u zewnętrznych operatorów. Z kolei ponad 46 proc. ankietowanych dostawców wskazuje na wykorzystywanie przez ich firmy własnych kanałów sprzedaży online. Znaczący odsetek – ponad 31 proc. deklaruje korzystanie z portali branżowych. Wciąż jednak połowa dostawców prowadzi sprzedaż offline, z pomocą przedstawicieli handlowych, 15 proc. poprzez sieć stacjonarnych sklepów, a 13 proc. na targach branżowych.
Jedna piąta badanych potwierdza wzrost przychodów z kanałów online rzędu 1-25 proc. w okresie lockdownu, a blisko co czwarta firma (17 proc.) w odnotowała wzrost przychodów od 25 proc. do 50 proc. Kolejna grupa ankietowanych (niemal 7 proc.) odnotowała bardziej znaczące wzrosty – nawet od 100 do 200 proc., a niespełna 3 proc. pytanych odnotowało ponad dwukrotny wzrost. Postępująca digitalizacja polskiego B2B jest zatem faktem.
Ważna jest zmiana pokoleniowa
Na widoczne w badaniu przyspieszenie rozwoju e-commerce B2B rzecz jasna wpływ miała pandemia, ale może ważniejszym, bo długofalowym czynnikiem wpływającym na rozwój technologiczny i zmiany w transakcjach B2B jest wejście do kadry zarządzającej w wielu firmach tzw. „pokolenia Y”. Ta nowa generacja menedżerów różni się znacząco od poprzednich – dorastali wraz z rozwojem nowych technologii. Byli świadkami i uczestnikami postępującego wyścigu technologicznego – upowszechnienia internetu, coraz bardziej zaawansowanych urządzeń, a co za tym idzie także e‑zakupów. Dziś, jako kierownicy i menedżerowie, są otwarci na innowacje i oczekują w swoich miejscach zatrudnienia dostępu do możliwości, jakie dają nowe technologie. A to otwiera nowe perspektywy dla automatyzacji kanałów zakupowych czy sprzedażowych i rozwoju B2B e-commerce – komentuje Piotr Matysik.
Raport „Rynek e-commerce B2B w Polsce: jak kupują i sprzedają polskie firmy?” dostępny jest na tej stronie.
Wpisy promowane
- Niezbędne narzędzie w każdej firmie – przewodnik po wózkach transportowychW przestrzeniach takich jak magazyny, fabryki czy warsztaty, gdzie codziennie zarządza się ciężkimi i nieporęcznymi przedmiotami i towarami, nieocenioną wartość ...
- Jak agencja marketingowa Directan Plus pomaga firmom w pozyskiwaniu cennych leadów sprzedażowychPozyskiwanie leadów sprzedażowych stanowi podstawowy element każdej strategii marketingowej. Lead to potencjalny klient, który wykazał zainteresowanie usługą lub produktem poprzez ...
Wydarzenia
Brak Patronatów
Najnowsze wpisy
- BaseLinker Index: Wzrosty sprzedaży online w marcuAnalitycy platformy BaseLinker– największego w regionie CEE systemu do zarządzania i automatyzacji sprzedaży online – opracowali właśnie najnowszy odczyt BaseLinker ...
- Packeta Poland: Analiza polskiego rynku e-commerce w branży modyW ostatnich latach polski rynek e-commerce w branży mody przeżywa dynamiczny rozwój. Według danych statista.com, liczba zamówień online w tej ...
- W lutym e-sklepy IdoSell rosły szybciej niż rynekSklepy internetowe, które korzystają z usług IdoSell, rosną znacznie szybciej niż rynek e-commerce w Polsce. Tak wynika z danych Grupy ...
- Dłuższy luty zwiększył sprzedaż – nowy raport BaseLinkerAnalitycy platformy BaseLinker– największego w regionie CEE systemu do zarządzania i automatyzacji sprzedaży online – opracowal najnowszy odczyt BaseLinker Index. ...
Zapoznaj się z ofertą wpisów promowanych oraz zasadami udzielania patronatów.