Marketplanet: 3,5 bln zł polskiego b2b online

Jak wynika z najnowszego raportu Marketplanet „Rynek e-commerce B2B w Polsce. Jak kupują i sprzedają polskie firmy?” łączna wartość wszystkich transakcji zawieranych w 2021 r. pomiędzy krajowymi przedsiębiorstwami przekroczyła 3,5 bln zł. Wartość rocznego rynku transakcji B2B zawieranych online wyniosła ponad 600 mld zł. 

Co piąty badany dostawca potwierdza wzrost przychodów ze sprzedaży B2B w kanałach online rzędu nawet 25 proc. w okresie pandemii, a blisko co czwarta firma odnotowała wzrost przychodów od 25 do 50 proc.

Marketplanet: narzędzia zakupowe to podstawa

Badanie przeprowadzone przez Marketplanet wśród niemal 1 tys. polskich firm pokazuje, że kluczowe dla procesów e-commerce B2B jest posiadanie lub dostęp do narzędzi i systemów zakupowych. Kupujący najczęściej korzystają z darmowych marketplace’ów (48 proc.), płatnych rozwiązań chmurowych (34 proc.) lub własnych narzędzi zakupowych (34 proc.). Kolejne 23 proc. korzysta z własnych narzędzi zakupowych, ale hostowanych u zewnętrznych operatorów. Z kolei ponad 46 proc. ankietowanych dostawców wskazuje na wykorzystywanie przez ich firmy własnych kanałów sprzedaży online. Znaczący odsetek – ponad 31 proc. deklaruje korzystanie z portali branżowych. Wciąż jednak połowa dostawców prowadzi sprzedaż offline, z pomocą przedstawicieli handlowych, 15 proc. poprzez sieć stacjonarnych sklepów, a 13 proc. na targach branżowych.

Jedna piąta badanych potwierdza wzrost przychodów z kanałów online rzędu 1-25 proc. w okresie lockdownu, a blisko co czwarta firma (17 proc.) w odnotowała wzrost przychodów od 25 proc. do 50 proc. Kolejna grupa ankietowanych (niemal 7 proc.) odnotowała bardziej znaczące wzrosty – nawet od 100 do 200 proc., a niespełna 3 proc. pytanych odnotowało ponad dwukrotny wzrost. Postępująca digitalizacja polskiego B2B jest zatem faktem.

Ważna jest zmiana pokoleniowa

Na widoczne w badaniu przyspieszenie rozwoju e-commerce B2B rzecz jasna wpływ miała pandemia, ale może ważniejszym, bo długofalowym czynnikiem wpływającym na rozwój technologiczny i zmiany w transakcjach B2B jest wejście do kadry zarządzającej w wielu firmach tzw. „pokolenia Y”. Ta nowa generacja menedżerów różni się znacząco od poprzednich – dorastali wraz z rozwojem nowych technologii. Byli świadkami i uczestnikami postępującego wyścigu technologicznego – upowszechnienia internetu, coraz bardziej zaawansowanych urządzeń, a co za tym idzie także e‑zakupów. Dziś, jako kierownicy i menedżerowie, są otwarci na innowacje i oczekują w swoich miejscach zatrudnienia dostępu do możliwości, jakie dają nowe technologie. A to otwiera nowe perspektywy dla automatyzacji kanałów zakupowych czy sprzedażowych i rozwoju B2B e-commerce – komentuje Piotr Matysik.

Raport „Rynek e-commerce B2B w Polsce: jak kupują i sprzedają polskie firmy?” dostępny jest na tej stronie.

Marketplanet raport

Wpisy promowane

Wydarzenia

Brak Patronatów

Najnowsze wpisy

Scroll to Top