Nokię z klapką proszę

Opublikowano: 15 stycznia 2009. Kategoria: Bez kategorii. Tagi: , ,

Dla potencjalnych nabywców telefonów GSM liczy się przede wszystkim marka. W tym zakresie batalię o serca i portfele polskich konsumentów wygrywa definitywnie Nokia. Idealna komórka to tzw. puderniczka, wyposażona w aparat cyfrowy, radio oraz MP3. To tylko niektóre wnioski płynące z raportu przygotowanego przez porównywarkę cen Skąpiec.pl.

Telefony komórkowe dawno już wyszły poza swoje pierwotne funkcje: dzwonienie i „esemesowanie”.  Kolorowe wyświetlacze, MMs-y czy sterowanie niektórymi opcjami za pomocą głosu również nie robią już wrażenia. Nawet moduł GPS przestał być czymś egzotycznym.

Współczesne komórki przypominają wielofunkcyjne kombajny. Słuchamy za ich pomocą muzyki, oglądamy filmy, prowadzimy video-konferencje. Wraz z dokładaniem kolejnych opcji, apetyty konsumentów rosną. Wygląda na to, że walka rozgrywa się już nie na płaszczyźnie dodawania nowych funkcji, a raczej ich ulepszania. Bo jeśli wbudowany aparat to czemu nie z automatycznym ustawianiem ostrości, systemem rozpoznawania twarzy i geoznakowaniem?

Dodajemy do tego możliwość personalizacji  np. wybór grafiki czy sposobu wyświetlania menu. Na koniec podkręcamy osiągi: większa ilość pamięci, mocniejszy procesor, baterie o dłuższej żywotności, szybszy Internet.

Producenci wdzięczą się do kupujących niczym panna na wydaniu, a ich wizje coraz częściej zdają się wyprzedzać nasze rzeczywiste potrzeby. Czyje starania zostały docenione w minionym roku?

Nokia liderem
nokie1Z raportu „Preferencje zakupowe użytkowników serwisu Skapiec.pl w okresie od stycznia 2008 do grudnia 2008 roku w kategorii Telefony GSM” wynika, że rozgrywkę o portfele nabywców „komórek” wygrała bezapelacyjnie Nokia. Uzyskała ona 45,40 proc. wskazań (w gronie 14 producentów).

Nokia wyprzedziła znacznie produkty z logo Sony Ericsson, które uzyskały 23,52 proc.  wyborów. Na trzeciej pozycji – z wyraźnie słabszym wynikiem – uplasował się Samsung (16,61 proc.). Tuż za podium pojawia się jeden z pionierów telefonii komórkowej, a zarazem wynalazca kultowego walkie-talkie. Mowa o Motoroli, która traci do poprzednika ok. 11 punktów procentowych.

Co warte podkreślenia, to właśnie marka w przypadku telefonów GSM ma największe znaczenie dla potencjalnych kupujących. Parametr Producent zdobył 45,12 proc. wszystkich wyborów. Dużo mniejszą uwagę zwracamy na rodzaj telefonu (wysuwany, z klapką etc.) oraz znajdujące się w telefonie funkcje (jak aparat czy odtwarzacz mp3).
Co ciekawe, także cena jest dla konsumentów kilkakrotnie mniej istotna (uzyskała ok. 9 proc. wskazań).

tel_prod

Najtańszy proszę
Jeśli mowa o cenie, w okresie styczeń – grudzień 2008  osoby korzystające ze Skąpiec.pl najczęściej poszukiwały telefonów GSM z najtańszej półki cenowej czyli  do 300 zł (42,71 proc.).
Kolejnym pod względem popularności przedziałem cenowym okazał się przedział  od 300 do 500 zł  (28,86 proc. wszystkich wyborów). Z danych zebranych przez Skąpiec.pl wynika, że trzecim z najbardziej popularnych przedziałów cenowych jest przedział od 700 do 1000 zł (11,75 proc.).

Telefon – kombajn
Największą popularnością cieszyły się „puderniczki” czyli telefony z klapką (35,37 proc. wszystkich wyborów). Niewiele ustępują im telefony wysuwane (tzw. slidery) – 31 proc. wyborów. Trzecie miejsce zajęły zaś komórki tradycyjne (30,85 proc.).

Aparat w telefonie musi być – taki wniosek płynie z wyborów dokonywanych przez osoby korzystające ze Skąpca. Najlepiej taki, który zapewnia wysoką rozdzielczość zdjęć. Coraz większym zainteresowaniem cieszą się wbudowane aparaty, które gwarantują rozdzielczość rzędu 3,0-5,0 megapikseli.

Wyniki analiz pokazują dobitnie, że konsumenci skłaniają się ku zakupom telefonów wielofunkcyjnych, gwarantujących nie tylko robienie zdjęć, ale także odbiór muzyki w formacie CD czy słuchanie radia.

Jak będzie wyglądała komórka za kilka lat? Może będzie cienka jak banknot, a może będziemy ją mogli złożyć w kostkę. Tak czy inaczej, coraz trudniej uwierzyć, że pierwszy telefon bezprzewodowy ważył 40 kg i gabarytowo przypominał walizkę.

Raport(pdf): www.skapiec.pl/raport

Hanna LaskowskaNokię z klapką proszę

Podziel się!

O autorze

hania