Czym powinna charakteryzować się dobra komputerowa, która nie tylko zapewni komercyjny sukces swoim producentom, ale jednocześnie będzie miała szansę stać się pozycją kultową? Choć na to pytanie nie ma prostej odpowiedzi to jednak wydaje się, że znaleźli ją twórcy gry Pac-Man, która właśnie obchodzi 30 urodziny.
22 maja 1980 roku, w czasach elektronicznej prehistorii, japońska firma Namco udostępniła grę opowiadającą o przygodach (?) żółtej kulki poruszającej się po labiryncie wypełnionym złowrogimi, duchopodobnymi istotami. Pomimo zdania, które może zapowiadać nieco bardziej skomplikowaną produkcję, Pac-Man jest w rzeczywistości niezwykle prostą, zapewniającą hektolitry niczym nieskrępowanej rozrywki, grą.
Pac-Man początkowo nazywał się Pakku-Man (lub Puck-Man), czyli dosłownie „człowiek kłapiący zębami” lub „człowiek-kulka”, ale ponieważ słowa te zbyt kojarzyły się z pewnym angielskim przekleństwem, postanowiono wybrać inną nazwę. I tak narodził się Pac-Man.
Pomysłodawcą i twórcą gry jest Tōru Iwatani, wówczas 25-latek. To on przekonał swojego pracodawcę, japoński koncern Namco do zainwestowania w żółtą kulkę. Dziś nazywa swój pomysł, „pierwszą słodką grą”.
Przed Pac-Man’em większość gier była bardzo agresywna, w których trzeba było robić takie rzeczy jak strzelania do kosmitów. W czasach, w których wyszedł Pac-Man, obraz gier arkadowych był mroczny i przerażający, było to miejsce tylko dla chłopców. Wiedzieliśmy jednak, że nie będzie przyszłości dla arkadówek jeśli również dziewczyny i pary nie będą z nich korzystały – mówi.
Pac-Man stał się fenomenem. Jest jednocześnie najbardziej rozpoznawalną grą w historii. Według Księgi Rekordów Guinnessa markę Pac-Man kojarzy 94 proc. Amerykanów. Drugą w tym zestawieniu grą są przygody hydraulika Mario, którą rozpoznaje 93 proc. mieszkańców USA.
Jako ciekawostkę można wspomnieć rekord świata w Pac-Man’a (nie do pobicia), który ustanowił w 1999 roku Billy Mitchell. Grając sześć godzin na wszystkich 255 planszach produkcji osiągnął on wynik 3 333 360 punktów.
Z czasem gry ewoluowały w stronę superrealistycznych produkcji, z ogromnymi budżetami, rozbudowanymi fabułami i gwiazdorską obsadą. Ale to Pac-Man i produkcje takie jak Donkey Kong, czy Space Invaders tworzyły złoty wiek gier komputerowych. Niewielu kolejnym projektom udało się dorównać im pod względem popularności i tzw. grywalności.
Z okazji 30. urodzin Pac-Man’a firma Google udostępniła grę na swojej stronie głównej. To dobra okazja by uronić łzę sentymentu. Znaleźć ją można pod tym adresem. Przygotowana została również specjalna strona internetowa.
Wpisy promowane
- Niezbędne narzędzie w każdej firmie – przewodnik po wózkach transportowychW przestrzeniach takich jak magazyny, fabryki czy warsztaty, gdzie codziennie zarządza się ciężkimi i nieporęcznymi przedmiotami i towarami, nieocenioną wartość ...
- Jak agencja marketingowa Directan Plus pomaga firmom w pozyskiwaniu cennych leadów sprzedażowychPozyskiwanie leadów sprzedażowych stanowi podstawowy element każdej strategii marketingowej. Lead to potencjalny klient, który wykazał zainteresowanie usługą lub produktem poprzez ...
Wydarzenia
Brak Patronatów
Najnowsze wpisy
- BaseLinker Index: Wzrosty sprzedaży online w marcuAnalitycy platformy BaseLinker– największego w regionie CEE systemu do zarządzania i automatyzacji sprzedaży online – opracowali właśnie najnowszy odczyt BaseLinker ...
- Packeta Poland: Analiza polskiego rynku e-commerce w branży modyW ostatnich latach polski rynek e-commerce w branży mody przeżywa dynamiczny rozwój. Według danych statista.com, liczba zamówień online w tej ...
- W lutym e-sklepy IdoSell rosły szybciej niż rynekSklepy internetowe, które korzystają z usług IdoSell, rosną znacznie szybciej niż rynek e-commerce w Polsce. Tak wynika z danych Grupy ...
- Dłuższy luty zwiększył sprzedaż – nowy raport BaseLinkerAnalitycy platformy BaseLinker– największego w regionie CEE systemu do zarządzania i automatyzacji sprzedaży online – opracowal najnowszy odczyt BaseLinker Index. ...
Zapoznaj się z ofertą wpisów promowanych oraz zasadami udzielania patronatów.