Piotr Krawiec – dyrektor ds. marketingu i PR Money.pl

Opublikowano: 5 marca 2004. Kategoria: Bez kategorii. Tagi:

Money.pl, będący najpopularniejszym portalem finansowym i biznesowym w Polsce, od 2 lat sukcesywnie poprawia swoje wyniki finansowe. Rok 2003, jako jeden z pierwszych portali w Polsce, zamknął zyskiem netto. Firma, która jeszcze w połowie 2001 roku borykała się ze sporymi problemami finansowymi, w chwili obecnej jest przykładem ‚Success story’.

Podstawą niewątpliwego finansowego sukcesu firmy jest znaczny wzrost przychodów firmy oraz odpowiedzialna polityka w zakresie kosztów. W roku ubiegłym znacznie zwiększyliśmy przychody – ponad dwukrotnie. Co więcej, zdecydowana ich część pochodzi z działalności wyłącznie ‚portalowej’ – reklamy i pośrednictwa. Jednocześnie cięliśmy koszty. W efekcie w zakończonym niedawno 2003 roku osiągnęliśmy – według moich informacji jako pierwszych portal finansowy i biznesowy w polskim internecie – roczny zysk netto na poziomie 270 tys. zł oraz blisko półmilionowy zysk operacyjny, co oznacza wzrost w stosunku do 2002 r. o ponad 400%.

Główny przychód firmy, blisko 90%, pochodzi pośrednictwa finansowego oraz reklamy. Szczególną uwagę należy poświęcić pierwszemu składnikowi tej działalności – pośrednictwu finansowemu.

Platforma finansowa będąca częścią portalu Money.pl jest największym, a co najważniejsze dochodowym, tego typu przedsięwzięciem w polskim internecie. W chwili obecnej około 60 proc. ogólnych przychodów firmy pochodzi z tej części Money.pl. W roku 2003 za jej pośrednictwem 30 największych instytucji finansowych w Polsce, m.in. PKO Bank Polski, BRE Bank, Deutsche Bank, ING Bank Śląski, GE Bank Mieszkaniowy, Lukas Bank, Commercial Union, EFL, VB Leasing uruchomiło produkty i usługi finansowe na kwotę 80 mln zł. Dzięki temu obroty na platformie w 2003 roku wzrosły o ponad 170% w stosunku do roku 2002.

W jaki sposób portal zamierza wykorzystać środki finansowe uzyskane w minionym roku?

Chcemy zwiększać wartość spółki. To oznacza, że musimy inwestować w jej rozwój. Mamy również pewien niedosyt w zakresie świadomości marki Money.pl, więc planujemy pewne działania w tym obszarze. Szczegółowe działania objęte są oczywiście tajemnicą.

Ubiegły rok był przełomowy dla Money.pl, nie tylko pod względem wyników finansowych.

Tak, to prawda. Według ostatnich, niezależnych badań popularności Gemius ‚Prawdziwy Profil’ (w chwili obecnej jest to standard badań polskiego internetu), portal Money.pl uplasował się na pierwszym miejscu wśród serwisów finansowych i biznesowych. W okresie drugiego półrocza 2003 Money.pl odwiedzało średnio ponad 169 tys. unikalnych użytkowników w miesiącu, natomiast Infor, który zajął drugie miejsce w tym zestawieniu, może się pochwalić wynikiem 136 tys. unikalnych użytkowników. Na trzecim miejscu uplasował się Bankier ze średnią 105 tys. użytkowników. Jeszcze okazalej wyniki badania ‚Prawdziwy Profil’ wyglądają, jeżeli weźmiemy pod uwagę ostatni kwartał 2003r, w którym to portal odwiedzany był przez ponad 200 tys. unikalnych użytkowników miesięcznie.

Ale to nie koniec sukcesów w 2003r.

W rankingu magazynu Profit, Money.pl został uznany za najlepszy portal o tematyce biznesowej i otrzymał tytuł ‚Najlepszego cyberdoradcy’, uzyskując najwyższą średnią ocenę. Pozostawiliśmy w tyle części biznesowe portali: Onet, Wirtualna Polska, Interia, Gazeta.pl oraz naszych bezpośrednich konkurentów, tj. Expander’a, Bankiera, Elfin’a. Podsumowaniem sukcesów jakie odnosiliśmy w roku 2003 było wyróżnienie i tytuł ‚Internetowy Finansista Roku’, jaki otrzymaliśmy od Gazety Finansowej i jej czytelników w lutym 2004r. Nagroda tym bardziej prestiżowa, iż główną nagrodę i tytuł: ‚Finansisty Roku’ otrzymał prof. Leszek Balcerowicz – prezes NBP.

Pomimo osiągnięcia niewątpliwego sukcesu w roku ubiegłym, Money.pl nie zamierza osiąść na przysłowiowych laurach. Jakie plany na przyszłość?

W I kw. 2004 r. portal uruchomi, jako pierwszy spośród portali finansowych, biznesowych oraz pośredników sprzedających produkty i usługi finansowe w polskim internecie, usługę doradztwa finansowego on-line. Wykorzystując nowe narzędzie, internauci otrzymają możliwość kontaktu na żywo z doradcą finansowym Money.pl, który bezpłatnie pomoże porównać oraz wybrać najlepiej dopasowany do potrzeb klienta produkt lub usługę finansową. Skorzystanie z nowej usługi nie będzie wymagało od klienta instalacji dodatkowego oprogramowania oraz ponoszenia jakichkolwiek kosztów, gdyż rozmowa będzie odbywała się za pośrednictwem internetowego komunikatora, głosu lub videokonferencji.

Czy Money.pl zamierza być tylko pośrednikiem on-line?

Nie. Co prawda ostatnio dosyć mocno koncentrujemy nasze działania na tym, aby być największym w Polsce doradcą i pośrednikiem on-line, ale nie zapominamy o części ‚gazetowej’. W końcu to ta część portalu jest najbardziej znana wśród internautów. Bardzo zależy nam na tym, aby i ona intensywnie się rozwijała. W tym celu stworzyliśmy m.in. nowy podserwis dedykowany małym i średnim firmom, poszerzamy redakcję i zamierzamy być bardziej aktywni na rynku mediów finansowych.

Dziekuję za rozmowę

Sylwester KozakPiotr Krawiec – dyrektor ds. marketingu i PR Money.pl

Podziel się!

O autorze

Sylwester Kozak

Facebook Twitter Google+

Specjalista w zakresie marketingu opartego o promocję wiedzy i doświadczenia. Aktywnie prowadzi własne jak i zlecone serwisy internetowe. Przygotowuje koncepcje biznesowe i analizy rynkowe nowych projektów. Ma praktyczne doświadczenie z zakresu promocji, eCommerce, e-PR, SEO, SEM i prowadzenia projektów internetowych.