Portale społecznościowe z perspektywy pracodawców

Opublikowano: 15 lutego 2010. Kategoria: Rynek. Tagi: ,

Sieci społecznościowe pełnią coraz większą rolę w dzisiejszym świecie biznesu.To narzędzie znajduje coraz więcej zastosowań, także związanych z budowaniem zaangażowania pracowników.

Agencja zatrudnienia Manpower Polska opublikowała wyniki badania Portale społecznościowe z perspektywy pracodawców, które wskazują, że 93% badanych pracodawców w Polsce nie wprowadziło oficjalnej polityki korzystania z serwisów społecznościowych przez pracowników. Zaledwie 1% polskich pracodawców deklaruje, że ich organizacja opracowała taką politykę.

Polscy przedsiębiorcy pytani o główną przyczynę wprowadzenia polityki wykorzystywania portali społecznościowych wskazują chęć uniknięcia strat spowodowanych spadkiem efektywności (55%), potrzebę zapewnienia ochrony prawa własności intelektualnej oraz tajemnicy informacji (45%) i ochrony przed utratą renomy (27%). Zdecydowana większość pracodawców (ponad 60%) pytanych o to, jakie dziedziny biznesu mogą być z sukcesem wspierane przez portale społecznościowe, nie widzi takiej sfery ich działalności. Główne dziedziny, w których portale społecznościowe mogą odegrać dużą rolę według pracodawców to: wzmocnienie rozwoju zawodowego pracowników, wzmocnienie zaangażowania pracowników, wsparcie budowania marki.

Wyniki badania w Polsce w sposób znaczący odbiegają od średnich wyników dla regionu EMEA (Europa, Bliski Wschód, Afryka), w którym 11% firm opracowało politykę korzystania z portali społecznościowych przez pracowników, a 87% tego nie zrobiło. Kraje, w których najmniej firm przygotowało politykę korzystania z sieci społecznościowych to Francja (2%), Austria i Czechy (po 4%), Niemcy i Szwajcaria (po 6%), Belgia, Rumunia i Szwecja (po 7%) oraz Grecja, Hiszpania i Włochy (po 10%). Z kolei wśród grupy państw, w których najwięcej pracodawców wdrożyło taką politykę są Republika Południowej Afryki (40%), Wielka Brytania (22%) i Irlandia (15%). Powodem wprowadzenia polityki korzystania z portali społecznościowych przez pracowników były: chęć uniknięcia strat spowodowanych spadkiem efektywności (56%), potrzeba zapewnienia ochrony przed utratą renomy (30%) i prawa własności intelektualnej oraz tajemnicy informacji (26%).

Portale społecznościowe są pomocne firmom w kilku sferach, głównie w: zachęcaniu pracowników do współpracy i komunikacji, wspieraniu budowy marki firmy oraz pozyskaniu utalentowanych pracowników. Coraz więcej firm zdaje się dostrzegać potencjał, jaki dają takie portale jak Facebook, Twitter, LinkedIn czy polski Goldeline. Serwisy te wykorzystywane są przez organizacje nie tylko jako kanał komunikacji czy sieć, dzięki której pracownicy mają możliwość pozostawania w kontakcie, ale także jako narzędzie budujące wizerunek i zaangażowanie pracowników.

„Portale społecznościowe będą pełnić coraz większą rolę w procesach zarządzania firmą, pracownikami i wizerunkiem firmy. Świadome i innowacyjne organizacje zdają sobie sprawę z tego, że nowe pokolenie wchodząc na rynek pracy, traktuje serwisy społecznościowe jako narzędzie pracy. Polscy pracodawcy planujący działania na przyszłość powinni uwzględnić opracowanie polityki korzystania z sieci społecznościowych”, zauważa Iwona Janas, dyrektor generalna Manpower Polska.

W ujęciu globalnym politykę korzystania z portali społecznościowych wdrożyło 20% badanych firm, natomiast 75% organizacji nie przygotowało takiej polityki. Kolejność trzech głównych powodów, dla których zdecydowano się na opracowanie polityki jest taka sama jak w przypadku polskich przedsiębiorców: 63% pracodawców jako główny powód wprowadzenia zasad wykorzystywania sieci społecznościowych wskazuje chęć uniknięcia strat spowodowanych spadkiem efektywności. 33% ankietowanych widzi politykę korzystania z sieci społecznościowych jako narzędzie mające na celu zapewnienie ochrony prawa własności intelektualnej oraz tajemnicy informacji. Według 29% ankietowanych stosowna polityka uchroniła firmy przed utratą renomy. Jakie dziedziny funkcjonowania firmy są wspierane dzięki korzystaniu z sieci społecznościowych? Najwięcej ankietowanych wskazuje możliwość wspierania budowy marki firmy, zachęcanie pracowników do współpracy i komunikacji oraz pozyskanie utalentowanych
pracowników.

Hanna LaskowskaPortale społecznościowe z perspektywy pracodawców

Podziel się!

O autorze

hania