Pozycjonowanie lokalne, czyli jak wypromować firmę na rynku lokalnym? [art. ekspercki]

Opublikowano: 28 października 2015. Kategoria: Rynek.

Łatwo zauważyć, że wyniki wyszukiwania proponowane przez Google stają się bardziej spersonalizowane. Dzieje się to dla użytkownika, z myślą, żeby wyniki były jak najbardziej pasujące do jego pytań. Szczególnie widoczne są wyniki lokalne, które pojawiają się dla słów kluczowych o  dużej ogólności. Jest to szansa głównie dla małych firm, które dzięki temu mają możliwość zwiększenia widoczności w wyszukiwarce. Pozycjonowanie lokalne i jego zasady są nieco zróżnicowane w porównaniu do typowego SEO. Dotyczy to przede wszystkim optymalizacji. Sprawdź poniżej, jakie elementy trzeba wziąć pod uwagę.

Komu jest polecane pozycjonowanie lokalne?

Jak nazwa wskazuje pozycjonowanie lokalne jest przeznaczone dla małych oraz średnich firm o zasięgu lokalnym (określone miasto i jego okolice). Jednak strategia może sprawdzić się również przy przedsiębiorstwach, które zasięgiem swojej działalności obejmują więcej, niż jedno miasto, lecz tylko wtedy, kiedy w każdym mieście będzie osobne biuro.

O co chodzi z lokalnymi wynikami?

Już od dłuższego czasu, każdy z użytkowników Internetu, używający wyszukiwarki Google zauważył, że wyniki zapytań stały się bardzo zależne od miejsca, w którym znajduje się internauta. Google w sposób automatyczny znajduje lokalizację i podsuwa wyniki, które zmieniają się, w zależności od miejsca położenia, w którym się jest. W praktyce prezentuje się to następująco: ta sama ogólna fraza, da inne wyniki dla użytkownika z Warszawy, a inne dla użytkownika z Katowic. Taką frazą ogólną może być słowo: hydraulik, pomoc drogowa, holowanie.

Zdając sobie sprawę z tego, jak działa wyszukiwanie lokalne, warto przyjrzeć się innym aspektom, ważnym dla pozycjonowania lokalnego, które zwiększają widoczność podczas lokalnego przeszukiwania stron.

Firma, lokalizacja fizyczna

Aby przeprowadzić pozycjonowanie lokalne niezbędne jest posiadanie fizycznej lokalizacji firmy w danym mieście, które będzie objęte promocją strony. Wiąże się to z tym, że prowadząc swoją działalność w Częstochowie, konieczne jest posiadanie w mieście siedziby, którą odwiedzają klienci.

Optymalizacja strony

Tak samo, jak przy tradycyjnym SEO, optymalizacja stanowi fundament, bez którego nie jest możliwe osiągnięcie sukcesu. Nawet najlepsze linki nie sprawią, że będzie lepiej. W związku z optymalizacją należy przestrzegać kilku zasad:

  • Pierwsza – strona internetowa musi posiadać zakładkę „Kontakt”, w której znajdują się niezbędne dane: adres firmy, telefon stacjonarny i komórkowy, jak również adres e-mail. Nie zaszkodzi także podanie swojego NIP-u albo REGONU. Dobrym sposobem jest umieszczenie również mapki Google z zaznaczeniem siedziby.
  • Drugie – dane teleadresowe, choć już podane na stronie głównej, powinny znaleźć się również na podstronach. Dane powinny być spójne, nie można podawać różnych numerów telefonów.
  • Trzecie – każda osobna lokalizacja firmy, siedziba, filia powinna mieć własną podstronę z danymi kontaktowymi.
  • Czwarte – dla umieszczenia danych adresowych warto zastosować odpowiednie schematy → http://schema.org/LocalBusiness.
  • Piąte – podstrony powinny być opatrzone nazwą placówki i miejscowości, w której dana firma się znajduje. Często spotykanym tematem jest → Nazwa podstrony → Nazwa firmy → Miasto.
  • Szóste – koniczne jest zadbanie o wartościową i unikalną treść na stronie internetowej. Dotyczy to szczególnie podstron, które opisują firmę. Jeżeli tworzy się opisy samodzielnie konieczne jest dodawanie w różnych miejscach nazwy firmy, jej lokalizacji oraz stosować nagłówki H1 – H3. Jednak nie można dopuścić do przesycenia słowami kluczowymi i lokalizacją. Podstawą jest naturalność treści, która nie zniechęci użytkownika.

Media społecznościowe oraz Google+

Bardzo istotnym elementem pozycjonowania lokalnego jest posiadanie profilu firmy w Google+ lokalnie. Konieczne jest przy tym pamiętanie, że dane zawarte na innych portalach muszą pokrywać się z informacjami na stronie internetowej.

Podczas wypełniania profilu należy podać dużo szczegółów pomocniczych, które przydadzą się pozostałym klientom.

Co więcej, warto założyć firmie profil na portalach społecznościowych. Facebook, Twitter, LinkedIn oraz inne są bardzo korzystnym źródłem użytkowników, klientów i odwiedzających stronę. Tak, jak przy Google+ lokalnie trzeba pamiętać o odpowiednim wypełnieniu danych i podaniu lokalizacji. Profile społecznościowe to inwestycja, gdyż pozwalają na skupienie wiernych użytkowników, mimo że sygnały z mediów społecznościowych nie zawsze są oficjalnym rankingiem, jednak doskonale promują firmę i wspomagają komunikację. Dodatkowo prowadzenie stron w mediach społecznościowych wymaga uzupełnienie strony o odpowiednie przyciski, które ułatwią ocenianie treści, usług oraz dzielenie się stroną z innymi.

Oceny, opinie, recenzje

Istotnym elementem pozycjonowania lokalnego są również opinie na temat działania firmy. Najlepiej aby były to naturalne opinie dotyczące działania i jakości usług. Można do tego wykorzystać Google+ lecz nie tylko. Przyda się PanoramaFirm oraz Yelp, choć on znany jest głównie na rynku zagranicznym. Działa, aż w 30 krajach świata. Bardzo duża liczba opinii oraz ocen wystawionych przez klientów, zwłaszcza ocen pozytywnych, wpływa znacząco na zaufanie klientów oraz wiarygodność przedsiębiorstwa.

Jednak konieczne jest pamiętanie, że zdobywanie sztucznych opinii nie jest najlepsze. Jest łatwe do wykrycia, wbrew pozorom, i podkopuje zaufanie do firmy jako wiarygodnej placówki.

Jednocześnie warto nawiązać kontakt z osobami, które pozostawiają opinie tak pozytywne, jak i negatywne. Odpowiadanie na nie, zamiast milczenia, pozwala na podniesienie wiarygodności profilu firmy i pracujących w niej osób.

Żeby klienci zechcieli dzielić się opiniami można zainstalować na stronie widgety, które pozwalają na pozostawienie swojego zdania. Dobrze sprawdza się również rozsyłana wybiórczo ankieta z pytaniem o poziom satysfakcji oraz zachęceniem do pozostawienia opinii online.

Przydatne linkowanie

Również linkowanie, czyli link-building, jest istotne dla pozycjonowania lokalnego. Pozyskiwanie linków do witryny powinno opierać się na selekcji odnośników, aby na stronie znalazły się tylko wartościowe oraz powiązane z nią tematyczne. Ważne jest także, żeby miejsca, z których uzyskuje się linki miały lokalny charakter. Dobrze sprawdzają się w tym branżowe katalogi firm z jednego miasta oraz fora internetowe, które dotyczą lokalnej społeczności i jej problemów. Pozwoli to na nawiązanie kontaktów z klientem, jak również zdobycie jego zaufania jako firma „stąd”, zaangażowana w problemy dotyczące mieszkańców danego regionu.

Citations, brand mentions

Obecnie pozycjonowanie, które opiera się jedynie na optymalizacji oraz linkowaniu nie może być nazwane kompleksową strategią SEO ani strategią dobrze zaplanowaną. Znacznie większe znaczenie ma, przede wszystkim w pozycjonowaniu lokalnym, brand mentions i citiations. Obie, obco brzmiące nazwy to po prostu odniesienia do promowanej firmy albo marki, które pojawiają się na różnych stronach, lecz nie są aktywnymi linkami.

Takie odniesienia oraz linki są analizowane przez roboty Google. Mają one na celu określenie jaki jest autorytet podanej strony internetowej. Sytuacja idealna, to taka, w której odnośniki i ich zdobywanie są naturalnym procesem. Zdarza się ona głównie na forach internetowych, gdzie użytkownicy wymieniają między sobą informacje oraz linki.

Odnośniki można pozyskać także na licznych portalach branżowych. Wiele z nich nie pozwala na dodanie aktywnego linka, jednak nie przeszkadza w tworzeniu danych teleadresowych przedsiębiorstwa. Trzeba wtedy pamiętać o powtarzanej już kilka razy zasadzie – dane muszą być całkowicie zgodne z tymi, które znajdują się na głównej stronie firmy. W przeciwnym razie może okazać się, że firma nie wzbudzi zaufania klienta, który uzna dane za podejrzane.

Przemysław Bednarz
Specjalista ds. SEO/SEM
http://przemekbednarz.pl

Przemysław Bednarz – twórca poradników, oraz autor niezliczonej liczby artykułów dotyczących reklamy w internecie, promocji i sprzedaży. Od 2009 aktywnie związany z brażą SEO i reklamą w internecie.

e-biznes.plPozycjonowanie lokalne, czyli jak wypromować firmę na rynku lokalnym? [art. ekspercki]

Podziel się!

O autorze

e-biznes.pl

e-biznes.pl istnieje od 1999 roku i przedstawia najważniejsze informacje z szeroko rozumianego prowadzenia biznesu w internecie.