Pracownicy zagrazają bezpieczeństwu poufnych danych

Przeprowadzone przez RSA badania ujawniają nieświadome działania pracowników korporacji i administracji rządowej, które zagrażają bezpieczeństwu poufnych danych. Wyniki wskazują potrzebę ścisłego monitorowania zagrożeń informacji.
Firma RSA, stanowiąca dział bezpieczeństwa firmy EMC, ogłosiła wyniki swoich najnowszych badań na temat zagrożeń dla informacji, wynikających z działań pracowników organizacji. Ankietę przeprowadzono na początku listopada 2007 roku wśród pracowników biurowych z firm prywatnych i organizacji rządowych w Bostonie i Waszyngtonie. Wyniki obrazują zachowania
i nawyki pracowników, związane z wykorzystywaniem wrażliwych danych, w tym informacji o klientach – danych osobowych, danych kart kredytowych, danych finansowych firmy oraz informacji stanowiących własność intelektualną.

Prawdziwe zagrożenie tkwi w codziennych czynnościach
Wyniki badań wskazują, że zagrożenia dla danych ze strony zaufanych pracowników należy monitorować równie uważnie, co zagrożenia stwarzane przez pracowników nieuczciwych, którzy z premedytacją ujawniają poufne dane. Fizyczny i/lub logiczny dostęp do zasobów organizacji mają zarówno pracownicy, podwykonawcy zewnętrzni, dostawcy, partnerzy, goście jak i konsultanci. Podczas wykonywania swoich rutynowych obowiązków mogą bezwiednie powodować niezwykle poważne i kosztowne ujawnienia danych – czy to przez nieuwagę, poprzez obchodzenie istniejących zabezpieczeń, czy też za sprawą nieodpowiednich procedur bezpieczeństwa.

Pracownicy potrzebują technologii i zabezpieczeń dopasowanych do potrzeb biznesowych
Wyniki sondażu wskazują, że upoważnione osoby często ignorują niepraktyczne – ich zdaniem – zasady polityki bezpieczeństwa, jeśli wymaga tego wykonanie zadania. Na przykład pracownicy pozbawieni zdalnego dostępu do służbowej poczty elektronicznej mogą wysłać dokument służbowy na prywatne konto pocztowe, by móc kontynuować pracę w domu, choć w większości organizacji takie działanie jest niezgodne z zasadami bezpieczeństwa. Wyniki badania w tym zakresie są następujące:

•    35% respondentów stwierdziło, że wykonywanie zadań służbowych stwarza niekiedy potrzebę obchodzenia obowiązujących zasad i procedur bezpieczeństwa
•    63% respondentów często lub sporadycznie wysyła służbowe dokumenty na prywatne konto pocztowe, by móc pracować nad nimi w domu
Zaufani pracownicy, którzy ignorują politykę bezpieczeństwa, najczęściej czynią to bez złych zamiarów. Jednak niezależnie od intencji, ich działania stwarzają zagrożenie ujawnienia poufnych danych, a tym samym powodują narażenie całej organizacji, jak i jej klientów, na niepotrzebne ryzyko. To ryzyko można ograniczać poprzez opracowywanie strategii zabezpieczeń zorientowanych na informację, w których uwzględniane są wymogi codziennej pracy z danymi. Po wprowadzeniu takich strategii, firmy powinny na bieżąco śledzić zgodność działań użytkowników z przyjętymi zasadami. Na podstawie analizy tych informacji należy kształtować zabezpieczenia w taki sposób, aby jednocześnie minimalizować ryzyko i maksymalizować produktywność. Wprowadzenie zabezpieczeń jak najmniej uciążliwych dla użytkowników pozwala ograniczać przypadki obchodzenia niewygodnych zasad bezpieczeństwa.

Pracownicy potrzebują zdalnego dostępu do poufnych danych
Zgodnie z oczekiwaniami, badania wykazały, że pracownicy potrzebują zdalnego dostępu do służbowych danych podczas podróży lub zdalnej pracy:

•    87% respondentów często lub sporadycznie wykonuje swoje obowiązki zdalnie przez sieć VPN lub e-mail z dostępem przez przeglądarkę WWW
•    56% respondentów często lub sporadycznie korzysta ze służbowej skrzynki pocztowej za pośrednictwem publicznie dostępnej sieci bezprzewodowej (np. WIFI w kawiarni, na lotnisku,
w hotelu itd.).
•    52% respondentów często lub sporadycznie korzysta ze służbowej skrzynki pocztowej za pośrednictwem ogólnie dostępnego komputera (np. komputera w kafejce internetowej, na lotnisku, w hotelu itd.).

Zdalny dostęp do poufnych informacji wymaga silniejszego uwierzytelnienia, niż tylko zabezpieczenie nazwą użytkownika i hasłem, które są stosunkowo łatwe do złamania. Organizacje mogą połączyć elastyczność dostępu zdalnego z zapewnieniem ochrony poufnych danych poprzez wprowadzenie silnego dwuskładnikowego uwierzytelniania: przy dostępie do sieci VPN i korzystaniu z poczty przez przeglądarkę WWW. Ryzyko utraty danych w środowiskach z dostępem mobilnym można dodatkowo ograniczyć poprzez tworzenie, monitorowanie i egzekwowanie polityki zabezpieczeń zorientowanych na informację.

„Organizacje muszą określić, jakiego rodzaju informacje są niezbędne ich pracownikom i współpracownikom, ustalić poziom poufności danych i wprowadzić zabezpieczenia dostosowane do stwierdzonego ryzyka” – powiedział Sam Curry, wiceprezes ds. zarządzania i marketingu produktów w firmie RSA. „Skutecznie chronione dane są zasobem, który daje pracownikom i organizacjom poczucie pewności, dzięki któremu mogą więcej osiągać sukcesy”.

Skuteczne wykorzystanie danych wymaga swobody ich przenoszenia
Wyniki sondażu pokazują, że zapewnienie efektywności pracowników i maksymalizacja wartości zasobów informacyjnych organizacji wymagają swobody przenoszenia danych:

•    65% respondentów często lub sporadycznie wychodzi z miejsca pracy z urządzeniem mobilnym (laptopem, telefonem i/lub pamięcią flash USB) zawierającym poufne dane (np. dane klientów, dane osobowe, dane finansowe firmy, dane kart kredytowych i informacje stanowiące tajemnicę handlową, jak chociażby plany rozwoju produktów).
•    8% respondentów w przeszłości zgubiło laptopa, telefon i/lub pamięć flash USB z danymi dotyczącymi firmy/organizacji.

O ile mobilność ma kluczowe znaczenie dla elastyczności działania, niechronione dane są zawsze zagrożone podczas składowania, przesyłania i użytkowania. Organizacje mogą to ryzyko minimalizować poprzez ograniczenie dostępu do danych poufnych i osobistych, do przypadków rzeczywiście niezbędnych oraz zapewnienie ochrony poufnych informacji niezależnie od miejsca ich gromadzenia: podczas użytkowania na urządzeniach osobistych, składowania w firmowych systemach plików i bazach danych oraz przesyłania przez sieci korporacyjne i publiczne. Przedsiębiorstwa powinny rozważyć wprowadzenie rozwiązań automatycznej kontroli, które w zależności od poziomu poufności danych pozwalają akceptować, śledzić, zawieszać, blokować transmisję danych lub szyfrować dane.

Zaufani pracownicy ufają sobie nawzajem
Bezpieczeństwo fizyczne stanowi fundamentalny element bezpieczeństwa ogólnego. Jednak wyniki badań pokazują, że pracownicy dość często wpuszczają do firmy nieznajome osoby. Podczas badań stwierdzono, że:

•    34% respondentów zdarzyło się w pracy otworzyć drzwi nieznajomej osobie
•    40% respondentów zostało w przeszłości wpuszczonych do budynku przez nieznajomą osobę, gdy zapomnieli karty lub klucza do drzwi
•    66% respondentów pracujących w firmach przyznało, że w salach konferencyjnych i pokojach dla gości w ich firmie udostępniana jest wewnętrzna sieć bezprzewodowa. Spośród respondentów,
w których firmie taka sieć się znajduje, 19% stwierdziło, że dostęp do tej sieci jest całkowicie otwarty, bez konieczności jakiegokolwiek uwierzytelnienia

Fizyczne zabezpieczenia dostępu nie zawsze są wystarczające, by zagwarantować dostęp wyłącznie uprawnionych osób do pomieszczeń organizacji. Co więcej, nawet jeśli fizyczna kontrola dostępu działa bez zarzutu, niekoniecznie wszyscy uprawnieni do przebywania w budynku powinni mieć dostęp do danych w systemach komputerowych. Minimalizacja zagrożenia wymaga połączenia zabezpieczeń fizycznych z logiczną kontrolą dostępu. Organizacje mogą się przyczynić do zwiększenia bezpieczeństwa poufnych danych poprzez wprowadzenie dwuelementowego uwierzytelniania dostępu do wewnętrznych sieci bezprzewodowych, komputerów biurkowych, domen, portów i aplikacji, wraz z kontrolą dostępu.

Pracownicy często zmieniają role
Zmiana jest w organizacjach czynnikiem stałym. Codziennie zachodzą zmiany zarówno w rolach wewnątrz firmy, jak i grupie podwykonawców i konsultantów. Badania pokazały, że aktualizacje zabezpieczeń często nie dotrzymują kroku zmianom.

•    33% respondentów zdarzyło się po wewnętrznej zmianie stanowiska nadal mieć dostęp do nieużywanych już kont lub zasobów
•    72% respondentów stwierdziło, że w ich firmie/organizacji zatrudniani są pracownicy tymczasowi lub podwykonawcy, których obowiązki wymagają dostępu do kluczowych danych i systemów organizacji
•    23% zdarzyło się wejść do obszaru sieci korporacyjnej, do którego we własnej ocenie nie powinni mieć dostępu.

Dostęp do danych poufnych lub osobowych powinien być udzielany wyłącznie w zakresie niezbędnym do wykonywania powierzonych zadań. Ograniczenie ryzyka ujawnienia danych można osiągnąć wprowadzając dla kluczowych informacji kontrolę dostępu opartą na rolach. Istotne jest przy tym zapewnienie szybkiego uwzględniania zmian ról w uprawnieniach dostępu i objęcie kontrolą również wykonawców zewnętrznych i konsultantów. Organizacje mogą też ograniczać zagrożenia dla informacji poprzez scentralizowane i precyzyjne zarządzanie danymi uwierzytelniającymi pracowników, w tym nazwami logowania/hasłami, hasłami jednorazowymi i certyfikatami cyfrowymi, oraz śledzenie wykorzystania tych danych w celu wykrywania prób nieuprawnionego dostępu.

„Całościowa strategia bezpieczeństwa zorientowana na informację uwzględnia ludzi, procesy i rozwiązania techniczne, a dodatkowo posiada mechanizm przekazywania informacji zwrotnych” – powiedział Christopher Young, wiceprezes i dyrektor grupy bezpieczeństwa tożsamości i dostępu w firmie RSA. „Samo określenie polityki bezpieczeństwa to za mało. Trzeba też rejestrować faktyczne działania użytkowników i porównywać je z przyjętymi zasadami, by zapewnić dopasowanie zabezpieczeń do wymagań działalności”.

Pełen raport z wynikami badania i zaleceniami można znaleźć na http://www.rsa.com/company/news/releases/pdfs/RSA-insider-confessions.pdf

Wpisy promowane

Wydarzenia

Brak Patronatów

Najnowsze wpisy

Scroll to Top