Z miesiąca na miesiąc wynagrodzenia w polskich przedsiębiorstwach rosną coraz szybciej. Według GUS w kwietniu wzrosły o 12,6 proc r/r, wobec 10,2 proc w marcu. Stale wzrasta również poziom zatrudnienia. Jednak mimo tak dobrej koniunktury gospodarczej nie rośnie satysfakcja pracowników. Badania TNS OBOP ukazują, że zadowolenie wręcz spadło i wynosi obecnie 43 punkty, wobec 49 punktów w 2007 r. według Indeksu Satysfakcji Pracowników opracowanego zgodnie z metodologią TRI*M.
Potwierdzeniem spadku zadowolenia z pracy jest również wzrost o 12,5 proc. liczby osób rezygnujących z dotychczasowej pracy. Jednocześnie o 30,6 proc zmalał odsetek pracowników zwalnianych ze stanowiska. „Z jednej strony taka sytuacja może być skutkiem wzrostu wymagań pracowników względem pracodawców i potwierdzeniem tezy, że podwyżka nie jest lekiem na całe zło. Z drugiej strony może świadczyć o niedostosowanej do obecnych wymagań rynkowych pracy działów HR, które w Polsce często są utożsamiane wyłącznie z pracą administracyjną, a nie strategicznym zarządzaniem kapitałem ludzkim. Pracodawcy, zamiast skupiać się na mierzeniu wyników, potrzebują pracowników, którzy mogą się do nich przyczynić” – mówi Thierry Iovane, Regional Director CIMA (Chartered Institute of Management Accountants).
Działy HR, jak każda jednostka organizacyjna w firmie, powinny przyczyniać się do osiągnięcia konkretnych celów biznesowych. „Firmy muszą jak najszybciej odejść od „administracyjnego” zarządzania kadrami i opracować niezbędne w świetle aktualnej sytuacji na rynku pracy, kompleksowe strategie zarządzania zasobami ludzkimi, takie jak opracowane we współpracy KIG i Instytutu Badań nad Demokracją i Przedsiębiorstwem Prywatnym „Standard Zarządzania Zasobami Ludzkimi – Zatrudnienie Fair Play”. Dają one możliwość nie tylko odpowiedniego w czasie reagowania na braki, czy też nadwyżki kadrowe, ale również pozwalają na systematyczną ocenę pracowników i ich kompetencji, a także ciągłego ich doskonalenia, co należy uznać za niezbędne dla konkurencyjności firmy. Spójność strategii zarządzania zasobami ludzkimi w firmie z jej misją i strategią pozwala na zbudowanie dobrej pozycji rynkowej, daje również pracownikom jasny sygnał o tym, iż są oni kluczowym elementem rozwoju i istnienia firmy” – mówi Agnieszka Durlik–Khouri ekspert Krajowej Izby Gospodarczej.
W celu zatrzymania najbardziej wartościowych pracowników, należy zapewnić im zarówno wsparcie jak i możliwości rozwoju. Metody rozwoju powinny być indywidualnie dostosowane do poszczególnych osób, kultury organizacyjnej i ogólnej sytuacji firmy. „Przede wszystkim strategia zarządzania zespołem ludzkim musi być spójna z jasno określonymi, priorytetowymi celami firmy. Coraz częściej struktura i rola działów HR ewoluuje w stronę partnera biznesowego, skupiającego się na strategii rozwoju przedsiębiorstwa i działaniach zmierzających do jej realizacji. W dzisiejszych realiach polskiego rynku taki model sprzyja budowaniu przewagi konkurencyjnej, a w najbliższym czasie może stać się czynnikiem warunkującym rozwój. – podsumowuje Thierry Iovane.
Wpisy promowane
- Polecane samochody do miasta w atrakcyjnym finansowaniuMałe samochody osobowe od lat cieszą się ogromną popularnością wśród mieszkańców dużych miast i aglomeracji. Mając na uwadze potrzeby dynamicznego ...
- Inwestowanie długoterminowe: dlaczego wszystko jest lepsze od gotówki?Zastanawiając się nad sposobami lokowania kapitału, wielu z nas instynktownie skłania się ku trzymaniu środków w gotówce. Wydaje się to ...
Wydarzenia
19. edycja Studenckiego Festiwalu Informatycznego
04.04.2024 - 06.04.2024
Najnowsze wpisy
- W lutym e-sklepy IdoSell rosły szybciej niż rynekSklepy internetowe, które korzystają z usług IdoSell, rosną znacznie szybciej niż rynek e-commerce w Polsce. Tak wynika z danych Grupy ...
- Dłuższy luty zwiększył sprzedaż – nowy raport BaseLinkerAnalitycy platformy BaseLinker– największego w regionie CEE systemu do zarządzania i automatyzacji sprzedaży online – opracowal najnowszy odczyt BaseLinker Index. ...
- Restimo pozyskuje 2 mln zł na dalszą cyfryzację gastronomiiRestimo ogłosiło dzisiaj zamknięcie drugiej rundy inwestycyjnej na etapie seed w wysokości 2 mln zł od prywatnych inwestorów. Spółka stworzyła ...
- Nest Bank i Shoper wspólnie wspierają e-przedsiębiorcówShoper nawiązał współpracę z Nest Bankiem. Dzięki temu klienci Shoper mogą skorzystać z oferty konta, limitu lub kredytu firmowego w ...
Zapoznaj się z ofertą wpisów promowanych oraz zasadami udzielania patronatów.