Raport specjalny Skąpiec.pl: notebooki

Opublikowano: 21 listopada 2013. Kategoria: Rynek Sklepy internetowe. Tagi: , ,

Skąpiec.pl po raz kolejny sprawdził preferencje zakupowe internautów i przygotował raport poświęcony notebookom. Raport specjalny Skąpiec.pl: notebooki 1

Przy zakupie notebooka zawsze pojawia się mnóstwo wątpliwości. Rynek nowych technologii jest dynamiczny i przeciętnemu konsumentowi często trudno nadążać za tymi zmianami. Jak wybrać komputer, który spełni wszystkie nasze oczekiwania? Czy marka ma znaczenie i ile właściwie powinien kosztować dobry laptop?

raport_okladka

Odpowiedzi na te i inne pytania przynosić ma najnowszy raport specjalny serwisu Skąpiec.pl. W publikacji, poza analizą preferencji zakupowych internautów, znalazły się bowiem komentarze ekspertów i ich wskazówki dotyczące wyboru notebooka. Czego więc szukają internauci?

Procesor 

Procesor, nazywany często „sercem” lub „mózgiem” notebooka, zdecydowanie jest jego najważniejszym elementem.  Nie powinno zatem nikogo dziwić, że właśnie „Procesor” był najczęściej wybieranym filtrem przez użytkowników Skąpiec.pl. Skorzystało z niego prawie 30 proc. internautów. Najpopularniejsze okazały się procesory Intel Core czwartej generacji i7. Następne w rankingu znalazły się procesory Core i5 oraz Core i3.

Ekran

Jeżeli chodzi o wielkość ekranu notebooka to najpopularniejsze wśród użytkowników Skąpiec.pl okazały się to o przekątnej 17 cali. Poszukiwało ich 22,51 proc. internautów. Modele 15-calowe wybierało natomiast 20,19 proc. z nich. Mniejszą popularnością cieszyły się ekrany o niewielkim rozmiarze – tylko 6 proc. internautów szukało 14- lub 13-calowego monitora. Sprzętem z ekranem wielkości 11 cali zainteresowanych było 2,55 proc. konsumentów.

Producent

Najpopularniejszym producentem laptopów w ostatnim kwartale okazała się firma Lenovo, na którą stawiało 17 proc. internautów. Drugie miejsce na podium zajął Dell, którego sprzęt wzbudził zainteresowanie prawie 15 proc. użytkowników Skąpiec.pl. Niewiele mniejszą popularnością cieszyły się firmy Asus (14,88 proc.) oraz Samsung (13,61 proc.). W rankingu 10 najbardziej poszukiwanych marek znalazły się również: Sony, Toshiba oraz HP, które osiągnęły wynik w okolicach 8 proc. zaznaczeń w filtrze.  Zwycięską listę zamyka Acer, z popularnością wynoszącą 6,35 proc. oraz MSI – 2,89 proc.

Karta graficzna

Z filtra „Karta graficzna” korzystało w analizowanym okresie 10,6 proc. osób poszukujących notebooka. Wewnątrz tej opcji prym wiodły karty GeForce. To marka produktów sygnowanych przez firmę NVIDIA, która jest największym na świecie producentem procesorów graficznych. Najpopularniejsza okazała się generacja GeForce 600: karta GTX660M była poszukiwana przez 9,49 proc. internautów a GT650M – zaznaczana przez 7,06 proc. W zwycięskiej trójce znalazła się również sama nVidia uzyskując 6,65 punktów proc.owych.

System operacyjny

Zdecydowanym zwycięzcą w rankingu na najbardziej pożądany system operacyjny w laptopie została firma Microsoft z oprogramowaniami Windows. Najpopularniejszy okazał się system Windows 7, uzyskując prawie 30 proc. zaznaczeń w filtrze. Zaraz za nim uplasował się Windows 8, którego poszukiwało ponad 21 proc. internautów. Popularność w przedziale 17–18 proc. zyskały natomiast konkretne wydania Windows 7: Professional (17,93 proc.) oraz Home Premium (17,1 proc.). Prawie 4 proc. użytkowników poszukiwało z kolei notebooka bez zainstalowanego systemu operacyjnego.

Pamięć RAM

Standardowa pojemność pamięci RAM w dzisiejszych komputerach to 4GB. Użytkownicy porównywarki Skapiec.pl byli jednak najbardziej zainteresowani 8-gigową (i większą) pamięcią – takiej opcji szukało 36,02 proc. internautów, a 31,16 proc. z nich zaznaczało 4GB i więcej. Prawie 15 proc. korzystających z filtra wybierało 6GB i więcej RAM-u, natomiast niespełna 9 proc. zaznaczało 4GB. Pamięci 2, 12 i 16GB cieszyły się niewielką popularnością, nieprzekraczającą 2 proc. popularności.

Dysk

Przeważająca część internautów, która decydowała się poszukiwać sprzętu poprzez porównywarkę Skapiec.pl wybierała dysk 500GB i większy (37,17 proc.). Na jeszcze większe – 1000GB dyski – pokusiło się 14,33 proc. użytkowników. Porównywalną popularnością (ok. 6,5  proc.) cieszyły się dyski 300GB i 200GB. W rankingu znalazły się również dyski SSD (poszukiwało ich 5,11 proc. internautów) oraz opcja  HDD + SSD (4,91 proc. zaznaczeń w filtrze)

Waga

W analizowanym okresie najczęściej poszukiwanymi notebookami były te lżejsze niż 2 kg – rozglądało się za nimi 35,15 proc. internautów. Przedziałem 1,0 – 1,5 kg zainteresowanych było 21,51 proc. poszukujących, zaś lżejszymi niż 3 kg – 15,87 proc. Notebooki w przedziale wagowym 2,0 – 2,5 kg cieszyły się popularnością na poziomie 12,83 punktów proc.owych. Superlekki sprzęt (0,5 – 1,0 kg) wzbudził zainteresowanie 3 proc. użytkowników.

Cena

Cena była najmniej istotnym kryterium dla użytkowników Skąpiec.pl poszukujących notebooka. Świadczy to zapewne o tym, że nie jest to element determinujący zakup i dla internautów ważniejsze są konkretne parametry komputera. Ile konsumenci są skłonni wydać na nowego laptopa? Prawie 30 proc. wybierało notebooki do 2000 zł, 18,36 proc. – przedział 2500 – 3000 zł, zaś 14,5 proc. cenę pomiędzy 2200 a 2500 złotych. Trochę droższego sprzętu, w cenie od 3000 do 3500 zł szukało 9,77 proc. użytkowników. Pozostali internauci zainteresowani byli notebookami z jeszcze wyższej półki cenowej – 5,94 proc. zaznaczało opcję „3500 – 4000 zł”, a 4,93 proc. – od 4 do 5 tysięcy złotych.

Pełen raport pobrać można ze strony: www.skapiec.pl/site/doc/200/20/21/ Nasza Redakcją objęła go patronatem medialnym.

Dawid ZarazińskiRaport specjalny Skąpiec.pl: notebooki

Podziel się!

O autorze

Dawid Zaraziński

Redaktor naczelny e-biznes.pl. Twórca Instytutu Kontekstów Pracy, który dostarcza wiedzy i inspiracji w szeroko rozumianym temacie pracy. Wcześniej kierownik think tanku biznesowo-technologicznego „How To Do IT” i redaktor prowadzący internetową odsłonę magazynu „Harvard Business Review Polska”. Aktywny na LinkedIn i Twitterze.