Readability: wygoda czytania i zarobek dla internetowych wydawców?

Opublikowano: 2 lutego 2011. Kategoria: Rynek. Tagi: , , , ,

Strony internetowe wypełnione dziesiątkami reklam nie zawsze sprzyjają czytaniu zamieszczonych w nich artykułów. Rozwiązanie oferują twórcy projektu Readability. Przedstawiają jednocześnie ciekawy pomysł na monetyzację internetowych treści.

W ostatnim czasie coraz większą popularnością cieszą się takie serwisy jak Instapaper czy Read It Later, które nie tylko pozwalają zachować interesujące artykuły do późniejszego przeczytania, ale również usuwają z nich wszystkie przeszkadzające elementy – w tym reklamy. Wzbudzają jednak kontrowersje: ich krytycy zarzucają im, że pozbawiają wydawców możliwości zarabiania na darmowo udostępnianych treściach.

Pogodzić te dwa światy chcą twórcy Readability. Ich produkt zbliżony jest funkcjonalnie do Instapaper oferując możliwość czytania tekstów bez zbędnych dodatków. Jednocześnie jednak zachęca czytelników do niewielkich dotacji, które przekazywane są wydawcom.

Readability: wygoda czytania i zarobek dla internetowych wydawców? 1

Readability zachęca do przekazywania minimum pięciu dolarów miesięcznie. 70 proc. zdeklarowanej kwoty, pobieranej automatycznie za pośrednictwem płatności Amazon, przekazywane jest wydawcom, którzy zainstalują przycisk „Read Now/Read Later” na swoich stronach i których treści dany czytelnik będzie czytał za pomocą wtyczki Readability.

Readability – Enjoy Reading, Support Writing from Arc90 on Vimeo.

Doradcą Readability jest Marco Ament, twórca Instapaper. Poinformował, że jego serwis będzie wkrótce przesyłał informacje o tekstach czytanych przez użytkowników do kont Readability. Zaprojektuje również specjalną aplikację mobilną przeznaczoną dla systemów iOS.

Readability przedstawia ciekawy pomysł na rozwiązanie kwestii zarabiania w sieci, który może zainspirować inne firmy. Wydaje się jednak, że najważniejszy test jeszcze przed nami: czy internauci zechcą płacić za takie rozwiązanie?

Dawid ZarazińskiReadability: wygoda czytania i zarobek dla internetowych wydawców?

Podziel się!

O autorze

Dawid Zaraziński

Redaktor naczelny e-biznes.pl. Twórca Instytutu Kontekstów Pracy, który dostarcza wiedzy i inspiracji w szeroko rozumianym temacie pracy. Wcześniej kierownik think tanku biznesowo-technologicznego „How To Do IT” i redaktor prowadzący internetową odsłonę magazynu „Harvard Business Review Polska”. Aktywny na LinkedIn i Twitterze.