Rzeczpospolita i Gazeta Wyborcza prawie ex aequo

Opublikowano: 5 listopada 2007. Kategoria: Rynek. Tagi:

Zaskakujący wynik w czołówce najnowszego raportu Instytutu Monitorowania Mediów „Najbardziej opiniotwórcze media w Polsce”: Rzeczpospolita i Gazeta Wyborcza były o włos od zwycięstwa ex aequo. Wysoko w zestawieniu znalazła się stacja TVN24, która wyprzedziła tygodnik Newsweek. Najbardziej opiniotwórczą stacją radiową jest RMF FM, a najgłośniejszymi publikacjami okazały się artykuły Gazety Wyborczej.
Od 1 do 30 września na potrzeby raportu Instytut Monitorowania Mediów przeanalizował 7430 przekazów mediowych. Dziennikarze odnosili się do wiadomości podawanych na łamach innych mediów 9168 razy (4255 razy w prasie, 3169 w telewizji i 1744 w radiu).

Mało brakowało, aby Rzeczpospolita i Gazeta Wyborcza osiągnęły we wrześniowym zestawieniu najlepszy wynik ex aequo. Jednak tylko dwa powołania zadecydowały o zwycięstwie Rzeczpospolitej (1458 cytowań). Tymczasem na Gazetę Wyborczą dziennikarze z innych mediów powoływali się 1456 razy. Dziennik z pozycji lidera spadł na trzecie miejsce (1077). 

W zestawieniu, podobnie jak w zeszłym miesiącu, znalazły się trzy tygodniki opinii – najwyżej notowany jest Wprost – tradycyjnie na czwartym miejscu z wynikiem 523 powołania. Newsweek był cytowany 270 razy, a Polityka – 141 razy. Najczęściej cytowanymi publikacjami we wrześniu były trzy artykuły Gazety Wyborczej: „PiS rośnie na Kaczmarku” Michała Kochanowicza, „Dzwoni Krauze do prezydenta” Wojciecha Czuchnowskiego oraz „Beger kupuje podpisy” Marcina Kąckiego i Michała Kopińskiego.

Piąta lokata należy do lidera wśród stacji telewizyjnych – TVN24 (357 cytowań), która uzyskała tak dobry wynik dzięki powołaniom na jej doniesienia w kontekście polityki polskiej, odejścia Jana Rokity z PO oraz „sprawy Krauzego”. Na jedenaste miejsce z szóstego spadło Życie Warszawy (225). Zaraz za nim uplasowała się  stacja TVN (198 cytowań). Chociaż wynik Tygodnika Powszechnego nie zakwalifikował go do pierwszej piętnastki (109), to i tak był on szeroko cytowany dzięki publikacji kard. Stanisława Dziwisza nt. działalności o. Rydzyka. 

Najbardziej opiniotwórczymi stacjami radiowymi we wrześniu okazały się: RMF FM (231 powołań, powrót na pozycję lidera) i Radio ZET (190).

Najczęściej cytowanym dziennikiem biznesowo-ekonomicznym została, podobnie jak w jedenastu ostatnich miesiącach, Gazeta Prawna (234 powołania, 9. miejsce). Super Express wyprzedza Fakt. We wrześniowym zestawieniu nie znalazł się żaden portal internetowy.

W badanym okresie wiodącymi tematami powołań były: „sprawa Krauzego”, czyli powiązania znanego biznesmena z prezydentem oraz jego udział w ujawnieniu kulis akcji CBA w Ministerstwie Rolnictwa, kontrowersje dotyczące przecieku z akcji CBA, odejście z PO znanego polityka Jana Rokity, sprawy lustracji, „taśmy Beger”, które ujawniają szczegóły kupowania przez posłankę Samoobrony podpisów pod listami, kontrowersje wokół WSI, śledztwo w sprawie finansów PO, odejście z Polsatu znanego dziennikarza Tomasza Lisa oraz wyznania Andrzeja Leppera, dotyczące jego małżeńskiej niewierności.

93 proc. cytowań dotyczyło mediów ogólnopolskich, a pozostałe 7 proc. – lokalnych i regionalnych. Najwięcej cytatów pochodziło z woj. mazowieckiego (Życie Warszawy, 225), małopolskiego (Gazeta Krakowska, 27), łódzkiego (Dziennik Łódzki, 21) oraz lubelskiego (Dziennik Wschodni, 18).

W każdym miesiącu Instytut Monitorowania Mediów analizuje wszystkie przekazy prasowe, telewizyjne i radiowe, których autorzy powołują się na doniesienia innych mediów. Badaniu poddawanych jest ok. 800 tytułów prasowych, stacje telewizyjne oraz wybrane programy rozgłośni radiowych.

www.instytut.com.pl/raporty

Hanna LaskowskaRzeczpospolita i Gazeta Wyborcza prawie ex aequo

Podziel się!

O autorze

hania