Czołowi reprezentanci europejskiego świata reklamy spotkali się 25 czerwca b.r. w Brukseli w celu ustalenia priorytetów i zasad wspólnych działań w podnoszeniu świadomości społeczeństw rozszerzonej Unii Europejskiej z zakresu samoregulacji w dziedzinie reklamy. Wytyczne zawarte w podpisanym na zjeździe porozumieniu (Advertising Self-Regulation Charter) dotyczą budowania efektywnych systemów samoregulacji w reklamie i mają wpłynąć na wzrost zaufania do reklamy adresatów przekazów reklamowych, konkurentów oraz europejskich społeczeństw. W spotkaniu organizowanym przez Europejskie Stowarzyszenie na rzecz Standarów w Reklamie (EASA) udział wzięło 130 uczestników, w tym również przedstawiciele stowarzyszenia Interactive Advertising Bureau Europe, które aktywnie wspiera działalność rynku reklamy interaktywnej.
Uczestnicy spotkania zdają sobie sprawę, że samo ustawodawstwo nie jest w stanie zagwarantować równych szans wszystkim uczestnikom wspólnego rynku – może jedynie stworzyć podstawy prawne, w ramach których stosowane będą rozwiązania samoregulacyjne. Samoregulacja może efektywnie wspierać istniejące systemy prawne, które w rzeczywistości są często zbyt mało elastyczne w obliczu szybkich zmian na rynku reklamy, a ponadto trudno jest wyegzekwować przestrzeganie tych praw. Jako inicjatywa „oddolna”, najlepiej sprawdzająca się na szczeblu narodowym, samoregulacja może również stać się uniwersalnym i odpowiadającym najwyższym standardom zbiorem zasad zapewnienia odpowiedniego balansu pomiędzy możliwościami otwartego rynku, a pożądanym wysokim poziomem ochrony praw konsumenta.
Będzie to jednak możliwe tylko wtedy, jeżeli zasady wykorzystywane przez poszczególne państwa zgodne będą z ogólnymi wytycznymi międzynarodowymi.
Według przedstawicieli rynku reklamy konsekwentne dążenie do powszechnego wykorzystywania samoregulacji na rynku reklamowym przez konsumentów, rząd oraz społeczeństwa ułatwić powinno przyjęcie wspólnych zasad i standardów w europejskich systemach samoregulacyjnych. Systemy te mają bowiem realizować wspólne cele, natomiast metody ich osiągania mogą się różnić. Wynika to z odmiennych tradycji kulturowych, biznesowych i uwarunkowań prawnych poszczególnych państw.
Do zasad zawartych w podpisanym na spotkaniu porozumieniu należą m.in.:
Stosowanie reguł samoregulacji do wszystkich form reklamy i wszystkich podmiotów działających w tym sektorze,
Stałe wspieranie działań na rzecz rozwoju samoregulacji poprzez finansowanie proporcjonalne do wydatków na reklamę ponoszonych rocznie w danym państwie,
Tworzenie wszechstronnych i skutecznych przepisów dla działań reklamowych, które:
Oparte będą o międzynarodowe kodeksy określające działania marketingowe i reklamowe,
Można będzie odnieść do wszystkich form reklamy.
Otwarty dialog z reprezentantami różnych grup interesu podczas prac nad tworzeniem kodeksów samoregulacyjnych,
Natychmiastowe i skuteczne rozpatrywanie wszelkich skarg dotyczących zasad prowadzenia reklamy, bez obciążania kosztami konsumentów,
Oferowanie szkoleń, służenie radą i pomocą z zakresu samoregulacji w reklamie dla przedstawicieli rynku w celu podnoszenia standardów,
Uwzględnienie w opiniowaniu kwestii spornych z zakresu samoregulacji zdania osób niezależnych, niezwiązanych zawodowo z branżą , bezstronnych arbitrów,
Faktyczne egzekwowanie realizacji postanowień przyjętych kodeksów samoregulacji poprzez m. in. upublicznienie podejmowanych decyzji,
Dążenie do podnoszenia świadomości istnienia rozwiązań samoregulacyjnych w branży reklamowej wśród konsumentów oraz przedsiębiorców.
Potrzebę tę zauważa też szef stowarzyszenia EASA, organizator spotkania, Christopher Graham, który mówi, że ” jeżeli zależy nam na zaspokojeniu potrzeb 25 krajów członkowskich Unii Europejskiej, należy kontynuować wysiłki na rzecz samoregulacji w reklamie. Rozwój mediów czyni reklamodawstwo przedsięwzięciem z obszaru kilku mediów równocześnie. W tej sytuacji samoregulacja nie powinna już dotyczyć tylko Europy i zagadnień reklamy w poszczególnych środkach przekazu, ale powinna docelowo skutecznie regulować działanie całego światowego rynku.”
Wpisy promowane
- Jak ubiegać się o kredyt dla firmy?Firmy nierzadko napotykają kłopoty finansowe, w których potrzebują dodatkowego wsparcia. Co więcej, większe kwoty, które nie zawsze są w posiadaniu ...
- Na co zwrócić uwagę przy kredycie hipotecznym w 2024 roku?Marzysz o własnym mieszkaniu, ale nie masz wystarczających środków finansowych? To właśnie wtedy z pomocą przychodzi kredyt hipoteczny, czyli jedno ...
Wydarzenia
Brak Patronatów
Najnowsze wpisy
- BaseLinker Index: Wzrosty sprzedaży online w marcuAnalitycy platformy BaseLinker– największego w regionie CEE systemu do zarządzania i automatyzacji sprzedaży online – opracowali właśnie najnowszy odczyt BaseLinker ...
- Packeta Poland: Analiza polskiego rynku e-commerce w branży modyW ostatnich latach polski rynek e-commerce w branży mody przeżywa dynamiczny rozwój. Według danych statista.com, liczba zamówień online w tej ...
- W lutym e-sklepy IdoSell rosły szybciej niż rynekSklepy internetowe, które korzystają z usług IdoSell, rosną znacznie szybciej niż rynek e-commerce w Polsce. Tak wynika z danych Grupy ...
- Dłuższy luty zwiększył sprzedaż – nowy raport BaseLinkerAnalitycy platformy BaseLinker– największego w regionie CEE systemu do zarządzania i automatyzacji sprzedaży online – opracowal najnowszy odczyt BaseLinker Index. ...
Zapoznaj się z ofertą wpisów promowanych oraz zasadami udzielania patronatów.