Gra „Skarby Muzeum” opracowana przez wywodzący się z firmy deepsense.ai zespół DS wygrała pierwszą edycję zorganizowanego przez Muzeum Narodowe w Warszawie hackathonu HackArt. Rozwiązanie będzie można obejrzeć w Showroomie na nadchodzącym Festiwalu Przemiany, którego motywem przewodnim jest sztuczna inteligencja (AI).
Muzeum Narodowe w Warszawie i hackathon to niecodzienne połączenie, dlatego tak interesujące – uważa Agata Chęcińska, data scientist z firmy deepsense.ai i członek zespołu DS.
W ramach hackathonów zespoły składające się z m.in. ze specjalistów i specjalistek od programowania, analizy, kreacji oraz badań, w ograniczonym czasie przygotowują innowacyjne rozwiązanie dla organizatora. Wydarzenia tego typu inicjują firmy, organizacje pozarządowe i – coraz częściej – instytucje publiczne. Swój maraton programowania pod hasłem sztucznej inteligencji zorganizowało w maju również Muzeum Narodowe w Warszawie.
Stworzona podczas hackathonu gra “Skarby muzeum – znajdź ukryte szczegóły na obrazach!” przeznaczona jest dla rodziców i dzieci, którzy mogą wybrać swoje ulubione ścieżki zwiedzania spośród tras takich jak „zwierzęta” lub „części ciała”. Aplikacja wskazuje fragmenty znanych dzieł znalezione wcześniej przez sztuczną inteligencję w zdigitalizowanych zbiorach muzeum według zadanej kategorii. Algorytm wyszukuje dłonie, nakrycia głowy, potrawy lub dowolne inne elementy. Dzieci muszą następnie samodzielnie znaleźć w galeriach MNW dzieła, z których pochodzą wskazane części. Każda trasa oprócz dobrej zabawy kończy się zdobyciem odznak i nagród, które mają zachęcić do kolejnych wizyt i odkrywania nowych zakątków Muzeum.
Przygotowane rozwiązanie porównać można do gry PokemonGo czy wrocławskiego poszukiwania krasnali. W tym przypadku zamiast stworków na terenie miasta uczestnicy mają za zadanie znaleźć konkretne fragmenty obrazów.
W odnalezieniu odpowiednich fragmentów pomogła sztuczna inteligencja, która zdołała wyselekcjonować ze zbiorów Muzeum odpowiednie elementy na obrazach – opowiada Agata Chęcińska. – Dzięki temu rozwiązaniu dzieci będą uważnie oglądały obrazy, a dzięki dobrej zabawie więcej zapamiętują.
W przyszłych wersjach aplikacji grać będzie można zarówno w pojedynkę jak i w grupie, gdzie zespoły lub użytkownicy będą mogli porównywać czas znalezienia wszystkich elementów.
HackArt MNW był pierwszym hackathonem organizowanym przez Muzeum sztuki w Polsce, przy pomocy naszego Partnera Fundacji Polskiego Funduszu Rozwoju. Wzięło w nim udział 40 uczestników i ponad 20 mentorów. Prezentowane projekty przerosły nasze oczekiwania swoją kreatywnością i dojrzałością w doborze środków technologicznych – mówi dr Ewa Drygalska, Dział Komunikacji i Programów Publicznych w Muzeum Narodowym w Warszawie, koordynatorka HackArt MNW – Projekt “Skarby Muzeum” urzekł nas i jurorów ponieważ pomaga naszym zwiedzającym w ciekawy i niesztampowy sposób eksplorować kolekcje.
Wersję demonstracyjną gry będzie można obejrzeć podczas Festiwalu Przemiany, gdzie zostanie pokazana w ramach Showroomu AI. Motywem przewodnim tegorocznej edycji festiwalu jest sztuczna inteligencja oraz jej wpływ na codzienne życie ludzi.
Wokół tego pojęcia jest wiele emocji, pojawiają się pytania o jej bezpieczeństwo i rolę w społeczeństwie – mówi Agata Chęcińska. – Nasza aplikacja pokazuje, że w wielu przypadkach takie obawy nie są uzasadnione, bo AI pełni wyłącznie rolę służebną a realna wartość tkwi gdzie indziej. To doskonały przykład, jak ta technologia wspiera i rozwija instytucję, która może nie kojarzyć się z innowacyjnością. Mam nadzieję, że dzięki wykorzystaniu naszej aplikacji dzieci będą kojarzyły Muzeum Narodowe w Warszawie z zabawą, a wizyta tam będzie postrzegana jako świetny pomysł na spędzenie czasu w weekend – podsumowuje Agata Chęcińska.
Wpisy promowane
- Lojalny Klient korzyścią dla Twojej firmyW dzisiejszym świecie biznesu, w którym rywalizacja jest coraz bardziej zacięta, kluczem do sukcesu jest nie tylko pozyskanie nowych klientów, ...
- Polecane samochody do miasta w atrakcyjnym finansowaniuMałe samochody osobowe od lat cieszą się ogromną popularnością wśród mieszkańców dużych miast i aglomeracji. Mając na uwadze potrzeby dynamicznego ...
Wydarzenia
19. edycja Studenckiego Festiwalu Informatycznego
04.04.2024 - 06.04.2024
Najnowsze wpisy
- W lutym e-sklepy IdoSell rosły szybciej niż rynekSklepy internetowe, które korzystają z usług IdoSell, rosną znacznie szybciej niż rynek e-commerce w Polsce. Tak wynika z danych Grupy ...
- Dłuższy luty zwiększył sprzedaż – nowy raport BaseLinkerAnalitycy platformy BaseLinker– największego w regionie CEE systemu do zarządzania i automatyzacji sprzedaży online – opracowal najnowszy odczyt BaseLinker Index. ...
- Restimo pozyskuje 2 mln zł na dalszą cyfryzację gastronomiiRestimo ogłosiło dzisiaj zamknięcie drugiej rundy inwestycyjnej na etapie seed w wysokości 2 mln zł od prywatnych inwestorów. Spółka stworzyła ...
- Nest Bank i Shoper wspólnie wspierają e-przedsiębiorcówShoper nawiązał współpracę z Nest Bankiem. Dzięki temu klienci Shoper mogą skorzystać z oferty konta, limitu lub kredytu firmowego w ...
Zapoznaj się z ofertą wpisów promowanych oraz zasadami udzielania patronatów.