Już wkrótce, bo 22 października 2017 roku wejdą w życie nowe zasady dotyczące reklamowania kredytów konsumenckich. W zakresie tego pojęcia mieszczą się również chwilówki udzielane przez firmy pożyczkowe. Na czym polegają zmiany?
Transparentne zasady reklamowania
Zgodnie z ustawą, banki, spółdzielcze kasy oszczędnościowo-kredytowe oraz firmy pożyczkowe przy reklamowaniu kredytów konsumenckich będą musiały w wyraźny sposób wyeksponować wszelkie istotne parametry produktu. W materiałach informacyjnych pożyczkodawca będzie musiał podać czytelnie co najmniej wysokość rzeczywistej stopy oprocentowania oraz wszelkie inne dane dotyczące pożyczki. Nie ma przy tym znaczenia, czy udzielane i reklamowane będą chwilówki przez internet, kredyt gotówkowy w banku, czy pożyczka udzielana przez SKOK.
Koniec z fikcyjną realizacją przepisów
Wymóg podawania potencjalnym pożyczkobiorcom informacji o proponowanej pożyczce nie zostanie wypełniony, jeśli np. w spocie telewizyjnym znajdzie się informacja zapisana drobnym drukiem. Tak było dotychczas, ale ustawodawca nakazuje dziś pożyczkodawcom, aby podawać konsumentowi w sposób co najmniej tak samo widoczny, czytelny i słyszalny, jak dane dotyczące kosztu kredytu konsumenckiego, wszystkie jego pozostałe parametry. Jeśli więc pożyczka co prawda ma oprocentowanie na poziomie 0 proc., ale pożyczkodawca pobiera od klienta prowizję w wysokości 100 zł, to obie informacje muszą być podane z równą uwagą dla konsumenta.
Ponadto ustawa przewiduje, że pożyczkodawcy częściej niż do tej pory będą podawać konsumentom rzeczywistą roczną stopę oprocentowania. W opinii przedstawicieli branży pożyczkowej to błąd, ponieważ w zależności od harmonogramu spłaty zobowiązania może się okazać, że dwie podobne pożyczki z realnie tymi samymi skutkami finansowymi dla biorących będą miały kompletnie inny wskaźnik RRSO.
Większa świadomość przed podjęciem pożyczki
Wielu konsumentów zaciąga obecnie pożyczki pod wpływem impulsu, skuszeni perspektywą darmowego zobowiązania. Nie czytają przy tym podsuwanych umów, a niestety rynek pożyczkowy psują oszuści i naciągacze, którzy działają niezgodnie z prawem i etyką. Nowe regulacje ukrócą takie procedery, a klienci przy zaciąganiu zobowiązań pożyczkowych będą bardziej świadomi niż dotychczas. Wpłynąć może to korzystnie na poziom spłacalności zobowiązań kredytowych i pożyczkowych, a niewątpliwie będzie zależeć na tym wszystkim pożyczkodawcom, którzy obecnie są zobowiązani do udzielania pożyczek wyłącznie z kapitału własnego.
Artykuł przygotowany we współpracy z MoneyMan.pl
Wpisy promowane
- Niezbędne narzędzie w każdej firmie – przewodnik po wózkach transportowychW przestrzeniach takich jak magazyny, fabryki czy warsztaty, gdzie codziennie zarządza się ciężkimi i nieporęcznymi przedmiotami i towarami, nieocenioną wartość ...
- Jak agencja marketingowa Directan Plus pomaga firmom w pozyskiwaniu cennych leadów sprzedażowychPozyskiwanie leadów sprzedażowych stanowi podstawowy element każdej strategii marketingowej. Lead to potencjalny klient, który wykazał zainteresowanie usługą lub produktem poprzez ...
Wydarzenia
Brak Patronatów
Najnowsze wpisy
- BaseLinker Index: Wzrosty sprzedaży online w marcuAnalitycy platformy BaseLinker– największego w regionie CEE systemu do zarządzania i automatyzacji sprzedaży online – opracowali właśnie najnowszy odczyt BaseLinker ...
- Packeta Poland: Analiza polskiego rynku e-commerce w branży modyW ostatnich latach polski rynek e-commerce w branży mody przeżywa dynamiczny rozwój. Według danych statista.com, liczba zamówień online w tej ...
- W lutym e-sklepy IdoSell rosły szybciej niż rynekSklepy internetowe, które korzystają z usług IdoSell, rosną znacznie szybciej niż rynek e-commerce w Polsce. Tak wynika z danych Grupy ...
- Dłuższy luty zwiększył sprzedaż – nowy raport BaseLinkerAnalitycy platformy BaseLinker– największego w regionie CEE systemu do zarządzania i automatyzacji sprzedaży online – opracowal najnowszy odczyt BaseLinker Index. ...
Zapoznaj się z ofertą wpisów promowanych oraz zasadami udzielania patronatów.