Twarde lądowanie Acera

Popularność notebooków zwiększa się w Polsce od kilku lat w iście rekordowym tempie. Coraz częściej decydujemy się na zakup drugiego lub nawet trzeciego komputera przenośnego – zwracając uwagę na czas pracy baterii, wagę i kształt urządzenia czy jego ergonomię. Zmieniają się też preferencje klientów w zakresie poszukiwanych marek. Zmiany te rysują się wyraźnie w kolejnym raporcie przygotowanym przez serwis porównujący ceny Skapiec.pl.
Według raportu „Preferencje zakupowe użytkowników serwisu Skapiec.pl w okresie od czerwca 2006 do maja 2007 roku w kategorii Notebooki w dziale Komputery” w okresie czerwiec 2006 – maj 2007 najbardziej pożądaną marką okazała się Toshiba, która w opisywanym okresie stanowiła 20,65 proc. wszystkich wyborów Internautów.

Nieco mniejszym zainteresowaniem cieszyły się notebooki z logo Asusa – 18,55 proc. wyborów. Trójkę najważniejszych graczy zamknął zaś HP – 17,53 proc.

Twarde lądowanie Acera 1

Jedną z istotniejszych zmian – w porównaniu z wynikami uzyskanymi w 2005 roku i pierwszym kwartale 2006 roku – jest zmiana faworyta. Mowa o awansie Toshiby o jedno oczko. W 2005 roku Toshiba  plasowała się za Acerem, który bił wówczas rekordy popularności.

Skoro mowa o Acerze, warto bliżej przyjrzeć się temu producentowi. Fenomenalne wręcz zainteresowanie notebookami tej marki przekształciło się znienacka w równie intensywny spadek popularności. W 2005 roku Acer odnotował 28,91 proc. wszystkich wyborów użytkowników Skapiec.pl, a w pierwszym kwartale 2006 – nawet 31 proc. To był ogromny sukces. Wyniki z ostatnich kilkunastu miesięcy różnią się diametralnie –  notebookami marki Acer interesowało się  17,25 proc. użytkowników Skąpca.

Skąd taki nagły spadek zainteresowania Acerem? Jedna z teorii wiąże się z negatywnym postrzeganiem produktów tejże marki. W 2006 roku  w powszechnej opinii Internautów zapanował pogląd, że notebooki Acera są  zdecydowanie gorszej jakości od produktów jego rynkowych konkurentów. – Postanowiliśmy w związku z tym sprawdzić, jak przedstawia się średnia ocena jakości notebooków poszczególnych marek, w ramach naszego serwisu  – informuje Mariusz Janiszewski, właściciel serwisu Skapiec.pl
 
Każdy z użytkowników Skąpca ma możliwość ocenienia konkretnego produktu w skali od 1 do 10, gdzie 1 oznacza „słaby”, a 10 – „super”. Wyniki przedstawiają się następująco:
– HP – 8,56
– Asus – 8,31
– Toshiba – 7,93
– Acer – 7,39

– Niestety  nie jesteśmy w stanie zweryfikować, jak oceny te zmieniały się w czasie, a tym samym nie możemy być pewni, że to właśnie spadek oceny produktów Acera w oczach użytkowników spowodował tak duże spadki w zakresie zainteresowania tą marką – mówi Janiszewski. – Domniemujemy jednak, że jest to jeden z czynników, który znacząco się do tego przyczynił.

Co ciekawe, w ciągu ostatnich dwóch lat Acer przebojem zdobywał polski rynek. Startując w 2003 roku od niespełna 3 proc. udziału, przez 7 proc. w 2004, aż po 24 proc. w 2005. Zdeklasował tym samym konkurencję. Udziały następnych w kolejności dostawców notebooków – FSC i HP – wynosiły bowiem wówczas po 14 proc., wieloletniego zaś lidera – Toshiby – 11  proc.

W 2006 roku ta sytuacja wyraźnie się zmieniła. Wśród zainteresowanych pojawiło się pytanie: czy Acer był gwiazdą jednego sezonu? Znany dwutygodnik firm komputerowych – Computer Reseller News Polska – jako powody klęski Acera wymieniał m.in. brak wyróżnika na tle konkurencji, zarówno jeśli chodzi o ceny, jak i wzornictwo.

Pojawiły się też głosy, że najprawdopodobniej Acer zawyżył mocno wyniki z 2005 roku. Według CRN podane przez producenta liczby obejmowały sprzęt, który znajdował się jeszcze w magazynach dystrybutorów, a nawet dopiero w drodze do nich.

Zdziwienie wywołały też dane podane przez  firmę analityczno-badawczą IDC, według której w trzecim kwartale 2006 roku Acer sprzedał w Polsce ponad 69 tys. notebookow. Wynik był o tyle zaskakujący, że niewiele niższy od rezultatu osiągniętego przez trzech następnych graczy razem wziętych.Zdaniem konkurentów Acera, jego sprzedaż nie mogła przekroczyć 30 tys. zł.

Przetasowania wśród czołowych marek notebooków to tylko jeden z trendów, jakie opisuje najnowszy raport Skapiec.pl. Dzięki jego lekturze możemy dowiedzieć się m.in. w jakim tempie rozwija się technologia poszczególnych komponentów składowych notebooków, a także jakie przedziały cenowe wybierają najczęściej  polscy internauci zainteresowani zakupem przenośnego komputera.

Twarde lądowanie Acera 2

W omawianym okresie Internauci najczęściej poszukiwali notebooków w przedziale cenowym od 2500 do 3000 zł (wybór 24,4 proc. spośród tych, którzy sortowali notebooki z wykorzystaniem parametru „cena”). Nieco mniej popularną rozpiętością cenową – 3000 do 3500 zł – interesowało się 21,79 proc. Internautów. Dalsze wybory to m.in: od 2200 do 2500 (19,69 proc.) i od 4000 do 5000
(13,17 proc.). Grupę najmniej popularnych przedziałów cenowych otwiera przedział od 5000 do 6000 (1,92 proc.), od9000 (1,28 proc.), od 7000 do 9000 (0,52 proc.) i od 6000 do 7000 (0,55 proc.).

W porównaniu do danych z 2005 roku oraz pierwszego kwartału 2006 roku widoczna jest w zakresie wyborów cen wyraźna zmiana. Najbardziej popularne nie są już bowiem najtańsze notebooki. Tym razem najniższy możliwy do wyboru przedział cenowy (do 2000 zł) zajął dopiero piątą pozycję. Interesujące-  dla producentów i sklepów  – może być to, że na podstawie powyższych danych można wyodrębnić bardzo liczny (bo stanowiący ponad 65 proc. wszystkich Użytkowników serwisu) segment kupujących zainteresowanych notebookami w cenie między 2200 a 3500 zł.

www.skapiec.pl

Wpisy promowane

Wydarzenia

Brak Patronatów

Najnowsze wpisy

Scroll to Top