Na potępienie zasługuje postępowanie agentów firm odszkodowawczych, którzy żerują na ofiarach wypadków i różnymi sposobami namawiają poszkodowanych do zawierania umów. Jest to wykorzystywanie ludzkiego nieszczęścia i niewiedzy.
Odszkodowanie bez pośrednika
Nie jest prawdą, że „jeśli nie podpiszemy umowy z kancelarią, pieniądze z odszkodowania przepadną”. Każdy poszkodowany ma prawo ubiegać się o odszkodowanie bez żadnych pośredników. Gwarantują to zapisy ogólnych warunków ubezpieczenia oraz kodeksu cywilnego.
Po odszkodowanie dopiero po zakończeniu leczenia
Nie dajmy się zastraszyć. O odszkodowanie z tytułu ubezpieczenia nie musimy ubiegać się kiedy jeszcze leżymy w szpitalu. To byłby absurd. Mamy na to czas po zakończeniu leczenia lub wcześniej, jeżeli uzyskamy od lekarza zaświadczenia o stopniu uszczerbku na zdrowiu, który nastąpił w wyniku wypadku. Firma odszkodowawcza raczej wcześniej nic nie wywalczy od ubezpieczyciela. Aby zgłosić roszczenie należy bowiem przede wszystkim złożyć dokumentację medyczną, a taką szpitale wydają zazwyczaj po zakończeniu leczenia. Mamy na to 3 lata od momentu zajścia zdarzenia objętego ubezpieczeniem. Jest to termin przedawnienia określony w art. 819 kodeksu cywilnego. Jednak nie czekajmy zbyt długo, im wcześniej, tym łatwiej ubezpieczycielowi określić związek przyczynowo skutkowy między zdarzeniami i – co za tym idzie – szybsza wypłata odszkodowania.
Z firmą większe odszkodowanie
Oczywiście firma odszkodowawcza z pewnością wywalczy większe odszkodowanie niż sam poszkodowany. Nic dziwnego – współpracuje z prawnikami, którzy specjalizują się w odzyskiwaniu odszkodowań. Warto jednak zwrócić uwagę no to, ile będą nas kosztowały jej usługi. 50 proc. odszkodowania to zdecydowanie za dużo, a jak się okazuje dużo kancelarii stosuje właśnie tak wysokie prowizje. Są również firmy uczciwe, które oferują profesjonalną obsługę prawną i nie biorą dużego wynagrodzenia.
Co robić?
Trzeba uważać i szczegółowo przeczytać warunki umowy. Zapoznać się z zakresem usług, które oferuje kancelaria oraz cennikiem. Nie przestawajmy być czujni, czytajmy umowy, nie bójmy się pytać. Firmy, które nie mają nic do ukrycia powinny mieć zasady współpracy i świadczenia usług napisane jasno i klarownie. Na pewno nie należy podejmować decyzji leżąc w szpitalnym łóżku po operacji. Jesteśmy wówczas osłabieni nie tylko pod względem fizycznym, ale przede wszystkim psychicznym. Łatwo dać się przestraszyć i ulec namowom – na tym właśnie żerują nieetyczni pośrednicy.
Ubezpieczyciele nie chcą płacić
Firmy ubezpieczeniowe bardzo niechętnie wypłacają przyzwoite odszkodowania. Ubezpieczony może się odwoływać od niesłusznej decyzji zakładu ubezpieczeń. Ostatnią przysługującą bez dodatkowych opłat deską ratunku jest rzecznik ubezpieczonych. Niestety czasami nawet interwencja rzecznika nie na wiele się zdaje, gdyż towarzystwo ubezpieczeniowe nie musi brać pod uwagę jego opinii, jedynie może.
Jak nie dać się oszukać?
Dlatego też nie odradzam korzystania w usług kancelarii odszkodowawczych. Zalecam jednak sprawdzenie, czy umowa, którą mamy zamiar podpisać jest skonstruowana na uczciwych warunkach. Umowę zawieramy w swoim interesie i warto zadbać o przystępny sposób rozliczenia, np. dopiero po wypłacie odszkodowania. Zwykle wynagrodzeniem dla takiej firmy jest od 10 do 20% wygranej kwoty. Uczciwe firmy odszkodowawcze oferują służą też niezobowiązującymi, darmowymi poradami.
Zofia Dmochowska, Ubezpieczeniaonline.pl
Wpisy promowane
- Integracja danych z różnych źródeł jako klucz do sukcesu e-commerceW dzisiejszym świecie e-commerce dane stanowią jedno z najważniejszych aktywów biznesowych. Firmy zbierają informacje z różnych źródeł – od systemów ...
- Kiedy warto zacząć inwestować – najlepszy moment na wejście na giełdęInwestowanie to jeden z najskuteczniejszych sposobów na budowanie długoterminowego majątku. W dobie rosnącej świadomości finansowej coraz więcej osób zastanawia się, ...
Wydarzenia
Brak PatronatówNajnowsze wpisy
- Black Week 2024: wzrost sprzedaży o ponad 20% na platformie IdoSellW 2024 roku Black Week okazał się niezwykle udanym okresem dla e-commerce, szczególnie dla sklepów korzystających z platformy IdoSell. W ...
- Notino odnotowuje wzrost zamówień o 29% podczas Black FridayNotino, największy europejski sklep internetowy z produktami w kategorii uroda i zdrowie, osiągnął historyczny sukces podczas tegorocznego Black Friday. W ...
- Nowe przepisy w zakresie komunikacji elektronicznej: Co zmieni się od listopada 2024 roku?Listopad 2024 przyniesie istotne zmiany w prawie komunikacji elektronicznej. Nowa ustawa, zwana PKE (Prawo Komunikacji Elektronicznej), wprowadza jednolite regulacje dotyczące ...
- Click to Pay w PayUClick to Pay to nowoczesne rozwiązanie płatnicze, które jest już dostępne w systemie PayU. Umożliwia ono właścicielom kart Mastercard szybkie ...
Zapoznaj się z ofertą wpisów promowanych oraz zasadami udzielania patronatów.