Audioteka.pl to polski odpowiednik amerykańskiego audible.com, który na początku b.r. został przejęty przez Amazon.com za kwotę ponad 300 mln USD. Audioteka.pl to hurtownia i sklep internetowy zajmujący się wyłącznie dystrybucją audiobooków – czyli książek w postaci nagrań dźwiękowych. Nagrania dostępne będą w formacie
do bezpośredniego pobrania i odtwarzania na komputerze, na odtwarzaczach mp3, komórkach, sprzęcie domowym, odtwarzaczach samochodowych (z płyty CD lub pamięci flash).
Marka Audioteka.pl jest własnością spółki MDPL Sp z o.o., założonej przez spółki K2 Internet S.A. oraz Maxioma. Partnerzy posiadają łącznie 100 % udziałów MDPL w stosunku 50:50.
Uruchomienie sklepu on-line planowane jest na połowę września 2008 r. Pod względem technologicznym przedsięwzięcie jest już domknięte i dopracowane, trwa finalizowanie ostatnich rozmów z kilkudziesięcioma wydawcami z kraju i zza granicy.
Inwestycja K2 Internet S.A. w projekt Audioteka.pl pozwala na dywersyfikację źródeł budowania wartości dla udziałowców, przy jednoczesnym minimalizowaniu ryzyka biznesowego, ze względu na świadczone przez K2 na rzecz Audioteka.pl usługi developerskie i konsultingowe w zakresie technologii i marketingu.
„Inwestycja pozwala również na lepsze skapitalizowanie posiadanego know-how poprzez wykorzystanie – we własnym projekcie – unikalnych możliwości dostępnych w ramach grupy K2. Ponadto przekłada się na szybszy wzrost kompetencji, które mogą być wykorzystywane komercyjnie w podstawowej działalności firmy.” powiedział Michał Lach, przewodniczący Rady Nadzorczej K2 Internet S.A..
Na rynku zachodnim przykładem podobnego sklepu jest Audible.com (http://www.audible.com) – firma notowana na NASDAQ (ADBL). Audible na koniec zeszłego roku (2007) osiągnął przychody rzędu 110 mln USD, przy EBITDA na poziomie 8 mln USD i zysku netto na poziomie 4 mln USD. Amazon zapłacił $11.50 za akcje Audioble.com – było to ponad 23% ponad cenę notowania akcji audible.com w dniu transakcji, co istotnie wskazuje na potencjał rynku „digital audio and spoken-word”.
Według danych organizacji American Association of Publishers (AAP) zrzeszającej wydawców nagrywanych książek, w ubiegłym roku tylko w USA rynek audiobooków wart był prawie 900 milionów USD. Przy całkowitej sprzedaży książek w USA szacowanej na 25 mld USD, audiobooki stanowią około 3,75% książek tego rynku.
Wielu uważa, że właśnie audiobooki mogą uratować malejącą popularność literatury związaną ze spadkiem sprzedaży książek – co może być o tyle uzasadnione, że już 25% amerykanów słucha książek. W Niemczech już ponad 30 procent ludzi słucha audiobooków ‘często’, a ponad 40 procent ‘raz na jakiś czas’. Tam też aż 1,7 mln obywateli kupiło „Harry’ego Pottera” w wersji audio, a ponad 300 tys. zdecydowało się posłuchać „Władcy pierścieni”. Audiobooków masowo słuchają Niemcy w wieku 25-40 lat – w samochodzie, przy pracy, w domu. To bardzo szybko rosnący segment rynku, na którym działa w Niemczech już ponad 400 wydawców oferując już ponad 17 tysięcy tytułów.
Rynek audiobooków w Polsce ma szansę urosnąć do poziomu krajów zachodnich i choć droga do tego jest jeszcze długa to zewsząd płyną dobre sygnały. Jeszcze w 2003 roku dostępnych było na rynku 60 audiobooków, w 2006 już 200 tytułów a pod koniec zeszłego roku ponad 600. Średnie nakłady jednego tytułu rosły od 500 sztuk w 2003 do 3 tys. w 2007. Aż 50-procentowy wzrost sprzedaży odnotowały także internetowa księgarnia Merlin.pl i sieć Empik i warszawski Traffic.
W ostatnim czasie w Polsce coraz częściej premierze książki drukowanej towarzyszy premiera audiobooka, co w krajach zachodnich jest niemal regułą. Tak było m.in. w wypadku ostatniej części przygód Harry’ego Pottera oraz najnowszej książki Jerzego Pilcha „Marsz Polonia”. Również na tegorocznych majowych Międzynarodowych Targach Książki audiobooki zaprezentowane zostały w największym jak dotąd zakresie.
„Dostrzegliśmy szansę na zaistnienie na styku tradycyjnej branży wydawniczej i nowej branży treści cyfrowych. Zaryzykowałbym stwierdzenie, że w dzisiejszych czasach wszechobecnej konwergencji mediów i wielokanałowego dostępu do kontentu, to właśnie branża wydawnicza może mieć przed sobą największe wyzwania i potencjał – większy niż branża chociażby filmowa czy muzyczna – bo to przecież na rynku wydawniczym powstaje jednostkowo najwięcej tytułów, czyli najwięcej „treści” – mówi Marcin Beme, udziałowiec firmy Maxioma i członek rady nadzorczej MDPL. Błażej Kukla, prezes zarządu MDPL, dodaje: „Audiobook to bardzo perspektywiczny produkt, który z jednej strony łączy obcowanie z dziełem literackim, a z drugiej często z wybitną interpretacją aktorską. Należy zwrócić uwagę, iż następuje renesans książki mówionej w Polsce, a wraz z nim wzrasta zainteresowanie wydawców, autorów oraz wykonawców-aktorów taką formą. Doskonała książka przeczytana przez wybitnego aktora to niezwykle atrakcyjny produkt”.
Wpisy promowane
- Fotowoltaika co to jest? Wszystko, co musisz wiedzieć o energii słonecznej!W dobie rosnącego zainteresowania odnawialnymi źródłami energii, fotowoltaika staje się jednym z najczęściej wybieranych sposobów na generowanie energii elektrycznej. Zastanawiając ...
- Dlaczego warto zainwestować w pozycjonowanie przy okazji tworzenia kampanii ADS?W dzisiejszych czasach obecność w internecie jest kluczowa dla każdej firmy, która chce rozwijać swoją działalność i zwiększać liczbę klientów. ...
Wydarzenia
Brak PatronatówNajnowsze wpisy
- Nowe przepisy w zakresie komunikacji elektronicznej: Co zmieni się od listopada 2024 roku?Listopad 2024 przyniesie istotne zmiany w prawie komunikacji elektronicznej. Nowa ustawa, zwana PKE (Prawo Komunikacji Elektronicznej), wprowadza jednolite regulacje dotyczące ...
- Click to Pay w PayUClick to Pay to nowoczesne rozwiązanie płatnicze, które jest już dostępne w systemie PayU. Umożliwia ono właścicielom kart Mastercard szybkie ...
- Shoper prezentuje wyniki finansowe: wartość transakcji przekroczyła 10 mld zł w tym rokuShoper, dostawca rozwiązań e-commerce w modelu SaaS w Polsce, opublikował wyniki finansowe za trzeci kwartał oraz pierwsze dziewięć miesięcy 2024 ...
- Zalando: wzrosty w trzecim kwartale w B2C i B2BFirma Zalando w trzecim kwartale odnotowała silny wzrost w obu wektorach wzrostu: B2C i B2B, napędzany rosnącym popytem konsumentów przy ...
Zapoznaj się z ofertą wpisów promowanych oraz zasadami udzielania patronatów.