Cena należy do kluczowych czynników, które wpływają na decyzję zakupową polskiego konsumenta. Okazuje się jednak, że w e-commerce jej znaczenie jest znacznie większe niż w sprzedaży stacjonarnej. Skąd bierze ta różnica? W niniejszym artykule rozwiewamy wątpliwości na ten temat i podpowiadamy, co pozwoli zoptymalizować politykę cenową sklepu internetowego.
Skąd mniejsze znaczenie ceny w sprzedaży stacjonarnej?
W sklepach stacjonarnych mamy do czynienia ze znacznie większą liczbą czynników, które mogą skłonić klienta do podjęcia decyzji o zakupie wybranego produktu. Cena oczywiście też ma znaczenie, jednak oprócz niej w grę wchodzą również:
- umiejętności perswazyjne sprzedawcy lub asystenta klienta;
- atrakcyjna ekspozycja produktu;
- możliwość przetestowania produktów w sklepach koncepcyjnych;
- techniki marketingowe wzbudzające emocje, np. muzyka lub zapach.
Ponadto należy wspomnieć o tym, że porównanie cen w sklepach stacjonarnych jest dość trudne, ponieważ wymaga odwiedzenia kilku punktów sprzedaży, co pochłania czas i generuje koszty przejazdu, a niekiedy wręcz jest nieopłacalne ze względu na dużą odległość do kolejnego sklepu, w którym produkt jest dostępny.
Dlaczego cena w e-commerce ma tak duże znaczenie?
W sklepach internetowych możliwych jest znacznie mniej technik, które mogą nakłonić do zakupu. Sklepy mogą ugrać większą sprzedaż między innymi dzięki klarownym regulaminom, atrakcyjnym zdjęciom i opisom produktów, mnogości opcji płatności i wysyłki, a także dobremu pozycjonowaniu w wyszukiwarkach internetowych.
Jednakże kluczowa wciąż pozostaje cena. Dlaczego? Przede wszystkim dlatego, że bardzo łatwo i bez żadnego wysiłku można porównać oferty wielu sklepów i to na kilka sposobów – odwiedzając strony rożnych e-commerce’ów, korzystając z porównywarek cenowych czy wyszukując produktów w Google Shopping, co wydaje się najwygodniejsze, jako że na jednym panelu widocznych jest wiele ofert.
Zwiększona świadomość cen u konsumentów
Nie bez znaczenia pozostaje to, że współcześni klienci są dużo bardziej świadomi cen i lepiej orientują się w tym, co powinno ile kosztować. Porównywać mogą także oferty zagranicznych sprzedawców, wyciągać średnią cenę i wyłapywać nadmierne odchyły od standardowych cen za dany produkt.
Co to oznacza dla sklepów internetowych?
Pierwszą myślą, jaka może pojawić się w głowie, jest oczywiście obniżka cen. Trzeba jednak pamiętać o tym, że nieustanne obniżki mogą doprowadzić do granicy opłacalności sprzedaży, a także wywołać wojnę cenową, która negatywnie wpłynie na reputację sklepu w oczach producenta czy menedżera marki.
Skuteczniejszym rozwiązaniem jest monitoring cen za pomocą specjalistycznych, zautomatyzowanych narzędzi internetowych. Dzięki śledzeniu cen konkurencji raz dostępności produktów w innych sklepach, możesz łatwo zebrać aktualne dane rynkowe, które pozwolą Ci zdecydować o tym:
- które produkty lub kategorie produktów wymagają obniżki cen;
- które ceny możesz podnieść bez ryzyka utraty pozycji w rankingach porównywarek oraz klientów szukających najtańszych ofert;
- które produkty wymagają zintensyfikowanych działań promocyjnych.
Monitoring cen z Dealavo dostarczy Ci wszystkich niezbędnych informacji na temat Twojej konkurencji, dzięki czemu skutecznie zoptymalizujesz politykę cenową swojego sklepu internetowego, wskutek czego zwiększysz zyski ze sprzedaży.
Wpisy promowane
- Lojalny Klient korzyścią dla Twojej firmyW dzisiejszym świecie biznesu, w którym rywalizacja jest coraz bardziej zacięta, kluczem do sukcesu jest nie tylko pozyskanie nowych klientów, ...
- Polecane samochody do miasta w atrakcyjnym finansowaniuMałe samochody osobowe od lat cieszą się ogromną popularnością wśród mieszkańców dużych miast i aglomeracji. Mając na uwadze potrzeby dynamicznego ...
Wydarzenia
19. edycja Studenckiego Festiwalu Informatycznego
04.04.2024 - 06.04.2024
Najnowsze wpisy
- W lutym e-sklepy IdoSell rosły szybciej niż rynekSklepy internetowe, które korzystają z usług IdoSell, rosną znacznie szybciej niż rynek e-commerce w Polsce. Tak wynika z danych Grupy ...
- Dłuższy luty zwiększył sprzedaż – nowy raport BaseLinkerAnalitycy platformy BaseLinker– największego w regionie CEE systemu do zarządzania i automatyzacji sprzedaży online – opracowal najnowszy odczyt BaseLinker Index. ...
- Restimo pozyskuje 2 mln zł na dalszą cyfryzację gastronomiiRestimo ogłosiło dzisiaj zamknięcie drugiej rundy inwestycyjnej na etapie seed w wysokości 2 mln zł od prywatnych inwestorów. Spółka stworzyła ...
- Nest Bank i Shoper wspólnie wspierają e-przedsiębiorcówShoper nawiązał współpracę z Nest Bankiem. Dzięki temu klienci Shoper mogą skorzystać z oferty konta, limitu lub kredytu firmowego w ...
Zapoznaj się z ofertą wpisów promowanych oraz zasadami udzielania patronatów.