Znaczenie ceny w e-commerce – dlaczego jest większe niż w sprzedaży stacjonarnej?

Cena należy do kluczowych czynników, które wpływają na decyzję zakupową polskiego konsumenta. Okazuje się jednak, że w e-commerce jej znaczenie jest znacznie większe niż w sprzedaży stacjonarnej. Skąd bierze ta różnica? W niniejszym artykule rozwiewamy wątpliwości na ten temat i podpowiadamy, co pozwoli zoptymalizować politykę cenową sklepu internetowego.

Znaczenie ceny w e-commerce – dlaczego jest większe niż w sprzedaży stacjonarnej? 1

Skąd mniejsze znaczenie ceny w sprzedaży stacjonarnej?

W sklepach stacjonarnych mamy do czynienia ze znacznie większą liczbą czynników, które mogą skłonić klienta do podjęcia decyzji o zakupie wybranego produktu. Cena oczywiście też ma znaczenie, jednak oprócz niej w grę wchodzą również:

  • umiejętności perswazyjne sprzedawcy lub asystenta klienta;
  • atrakcyjna ekspozycja produktu;
  • możliwość przetestowania produktów w sklepach koncepcyjnych;
  • techniki marketingowe wzbudzające emocje, np. muzyka lub zapach.

Ponadto należy wspomnieć o tym, że porównanie cen w sklepach stacjonarnych jest dość trudne, ponieważ wymaga odwiedzenia kilku punktów sprzedaży, co pochłania czas i generuje koszty przejazdu, a niekiedy wręcz jest nieopłacalne ze względu na dużą odległość do kolejnego sklepu, w którym produkt jest dostępny.

Dlaczego cena w e-commerce ma tak duże znaczenie?

W sklepach internetowych możliwych jest znacznie mniej technik, które mogą nakłonić do zakupu. Sklepy mogą ugrać większą sprzedaż między innymi dzięki klarownym regulaminom, atrakcyjnym zdjęciom i opisom produktów, mnogości opcji płatności i wysyłki, a także dobremu pozycjonowaniu w wyszukiwarkach internetowych.

Jednakże kluczowa wciąż pozostaje cena. Dlaczego? Przede wszystkim dlatego, że bardzo łatwo i bez żadnego wysiłku można porównać oferty wielu sklepów i to na kilka sposobów – odwiedzając strony rożnych e-commerce’ów, korzystając z porównywarek cenowych czy wyszukując produktów w Google Shopping, co wydaje się najwygodniejsze, jako że na jednym panelu widocznych jest wiele ofert.

Zwiększona świadomość cen u konsumentów

Nie bez znaczenia pozostaje to, że współcześni klienci są dużo bardziej świadomi cen i lepiej orientują się w tym, co powinno ile kosztować. Porównywać mogą także oferty zagranicznych sprzedawców, wyciągać średnią cenę i wyłapywać nadmierne odchyły od standardowych cen za dany produkt.

Co to oznacza dla sklepów internetowych?

Pierwszą myślą, jaka może pojawić się w głowie, jest oczywiście obniżka cen. Trzeba jednak pamiętać o tym, że nieustanne obniżki mogą doprowadzić do granicy opłacalności sprzedaży, a także wywołać wojnę cenową, która negatywnie wpłynie na reputację sklepu w oczach producenta czy menedżera marki.

Skuteczniejszym rozwiązaniem jest monitoring cen za pomocą specjalistycznych, zautomatyzowanych narzędzi internetowych. Dzięki śledzeniu cen konkurencji raz dostępności produktów w innych sklepach, możesz łatwo zebrać aktualne dane rynkowe, które pozwolą Ci zdecydować o tym:

  • które produkty lub kategorie produktów wymagają obniżki cen;
  • które ceny możesz podnieść bez ryzyka utraty pozycji w rankingach porównywarek oraz klientów szukających najtańszych ofert;
  • które produkty wymagają zintensyfikowanych działań promocyjnych.

Monitoring cen z Dealavo dostarczy Ci wszystkich niezbędnych informacji na temat Twojej konkurencji, dzięki czemu skutecznie zoptymalizujesz politykę cenową swojego sklepu internetowego, wskutek czego zwiększysz zyski ze sprzedaży.

Wpisy promowane

Wydarzenia

19. edycja Studenckiego Festiwalu Informatycznego
04.04.2024 - 06.04.2024

Najnowsze wpisy

Scroll to Top