100 najcenniejszych marek wg A.T. Kearney

Opublikowano: 21 kwietnia 2004. Kategoria: Rynek. Tagi: , , ,

Telekomunikacja Polska, PKO BP i PZU to firmy otwierające ranking Najcenniejszych Firm w Polsce, przygotowany po raz pierwszy przez globalną firmę doradztwa staretgicznego A.T. Kearney oraz tygodnik Newsweek Polska. Wyniki odzwierciedlają stan polskiej gospodarki za rok 2003.

„W czołówce rankingu 100 Najcenniejszych Firm w Polsce znalazły się banki i firmy ubezpieczeniowe, spółki telekomunikacyjne oraz koncerny paliwowe. Wartość pięciu najcenniejszych firm tj. Telekomunikacji Polskiej, PKO BP, PZU, Pekao S.A. i Polkomtel, wyniosła 91 mld zł. W sumie cała setka warta jest tyle, co niemal połowa polskiego PKB.”*

„W pierwszej dwudziestce znajduje się 10 przedsiębiorstw o dominującym udziale zagranicznym i 7 firm kontrolowanych przez skarb państwa. W rankingu niewiele jest z kolei firm prywatnych, które od zera zbudowały swą potęgę. Do setki dostały się m.in. Agora (miejsce 28.), Prokom (34.) i meblarska firma Black Red White (77.)”*

Większości rankingów, które ukazywały się w polskiej prasie, konstruowana była według przychodów lub sprzedaży. Pokazywały one wielkość obrotów firmy, a nie jej wartość na rynku. W rankingu A.T. Kearney i Newsweek Polska o miejscu firmy decyduje wartość kapitałów własnych przedsiębiorstwa, czyli kwota, jakiej mogliby oczekiwać właściciele, gdyby chcieli wystawić na sprzedaż 100 proc. akcji firmy.

*) Wszystkie cytaty pochodzą z artykułu „Najcenniejsze Spółki” D. Stasika z Newsweeka z dnia 25.04.2004 r.

Sylwester Kozak100 najcenniejszych marek wg A.T. Kearney

Podziel się!

O autorze

Sylwester Kozak

Facebook Twitter Google+

Specjalista w zakresie marketingu opartego o promocję wiedzy i doświadczenia. Aktywnie prowadzi własne jak i zlecone serwisy internetowe. Przygotowuje koncepcje biznesowe i analizy rynkowe nowych projektów. Ma praktyczne doświadczenie z zakresu promocji, eCommerce, e-PR, SEO, SEM i prowadzenia projektów internetowych.