Ponad 30 tysięcy pozwów sądowych dostały już e-sklepy za stosowanie klauzul niedozwolonych w 2013 r. Złożyli je konsumenci oraz pro-konsumenckie organizacje, które uczyniły z tego intratny biznes. Tylko w ciągu roku liczba ta wzrosła 2,5-krotnie. Rekordziści dostają nawet blisko 179 pozwów jednorazowo. Co ciekawe, sprzedawcy stosujący, często nieświadomie, klauzule abuzywne, mogą zostać pociągnięci do odpowiedzialności także przez osoby, które nigdy nic od nich nie kupiły. Problem może dotyczyć nawet 60 procent polskich e-sklepów.
Rejestr klauzul niedozwolonych powiększa się średnio o 35 nowych wpisów miesięcznie. Przy takim tempie dodawania, właściciele sklepów i serwisów internetowych, nie są w stanie na bieżąco dokonywać aktualizacji swoich regulaminów. Co gorsza, część z nich nie jest nawet świadoma tego zagrożenia. Sytuacja miała się zmienić za sprawą obniżenia stawki zastępstwa procesowego z 360 do 60 złotych za pozew. Niestety, ta zmiana na niewiele się zdała. Analizując dynamikę wzrostu ilości pozwów można dojść do wniosku, że przyniosła wręcz odwrotny skutek.
Skala zjawiska jest ogromna
Gdy sklep znajdzie się na celowniku, nie kończy się tylko na jednym pozwie. – Według danych Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów przedsiębiorcy otrzymują średnio po 20 pozwów. Rekordzista dostał ich nawet 179 – mówi Rafał Stępniewski z serwisu RzetelnyRegulamin.pl. Powodem takiego stanu rzeczy jest traktowanie regulaminów i polityk prywatności, jako dodatku, do którego nie trzeba przywiązywać dużej wagi. Błędną praktyką, którą nierzadko można spotkać, jest modyfikowanie regulaminów konkurencji dla własnych potrzeb. Te natomiast mogą już zawierać klauzule niedozwolone.
Koszty mogą być spore
W ramach kary, w najgorszym przypadku, sklep może zostać zmuszony do oddania nawet 10 procent swoich ubiegłorocznych przychodów. Dodatkowo przy każdym pozwie będzie musiał zapłacić 600 zł opłaty sądowej, a także wspomniane wcześniej 60 zł za zastępstwo procesowe oraz ponieść koszty publikacji w Monitorze Sądowym i Gospodarczym. Przy kilkudziesięciu pozwach kwota może być znacząca. Nierzadko zdarza się, że właściciele sklepów internetowych z tego powodu zamykają działalność.
Zostałem pozwany i co dalej?
Każdemu przedsiębiorcy przysługuje 30 dni na ustosunkowanie się do pozwu. – Taka odpowiedź powinna zostać przygotowana w 2 egzemplarzach. Należy dostarczyć ją osobiście do sądu lub wysłać listem poleconym. Tylko w 2013 roku na 30 tys. złożonych pozwów zostało odrzuconych lub umorzonych ponad 7 tys. Nie można jednak liczyć na łut szczęścia. Otrzymany pozew należy potraktować poważnie – wyjaśnia Rafał Stępniewski z RzetelnyRegulamin.pl. Taka sytuacja utrudnia też pracę Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, który zamiast zajmować się ważnymi sprawami konsumenckimi, czy też antymonopolowymi, musi analizować sztucznie zwielokrotniane pozwy tych samych osób o uznanie klauzul za niedozwolone.
Jedno jest pewne, regulaminy należy stale weryfikować i aktualizować. Rejestr klauzul abuzywnych powiększa się ciągle o nowe pozycje i warto go sprawdzać jak najczęściej. Nawet mimo precedensowych wyroków, nie możemy mieć pewności co do ostatecznego rozstrzygnięcia.
Wpisy promowane
- Polecane samochody do miasta w atrakcyjnym finansowaniuMałe samochody osobowe od lat cieszą się ogromną popularnością wśród mieszkańców dużych miast i aglomeracji. Mając na uwadze potrzeby dynamicznego ...
- Inwestowanie długoterminowe: dlaczego wszystko jest lepsze od gotówki?Zastanawiając się nad sposobami lokowania kapitału, wielu z nas instynktownie skłania się ku trzymaniu środków w gotówce. Wydaje się to ...
Wydarzenia
19. edycja Studenckiego Festiwalu Informatycznego
04.04.2024 - 06.04.2024
Najnowsze wpisy
- W lutym e-sklepy IdoSell rosły szybciej niż rynekSklepy internetowe, które korzystają z usług IdoSell, rosną znacznie szybciej niż rynek e-commerce w Polsce. Tak wynika z danych Grupy ...
- Dłuższy luty zwiększył sprzedaż – nowy raport BaseLinkerAnalitycy platformy BaseLinker– największego w regionie CEE systemu do zarządzania i automatyzacji sprzedaży online – opracowal najnowszy odczyt BaseLinker Index. ...
- Restimo pozyskuje 2 mln zł na dalszą cyfryzację gastronomiiRestimo ogłosiło dzisiaj zamknięcie drugiej rundy inwestycyjnej na etapie seed w wysokości 2 mln zł od prywatnych inwestorów. Spółka stworzyła ...
- Nest Bank i Shoper wspólnie wspierają e-przedsiębiorcówShoper nawiązał współpracę z Nest Bankiem. Dzięki temu klienci Shoper mogą skorzystać z oferty konta, limitu lub kredytu firmowego w ...
Zapoznaj się z ofertą wpisów promowanych oraz zasadami udzielania patronatów.